Filmfestivaler är det stora tillfället att se filmer från andra länder. I år har man hämtat filmer från 57 länder. Det kan jämföras med en vanlig filmvecka i Stockholm som denna, då det visas 41 filmer på bio, varav 23 är engelskspråkiga, sju svenska, tre från övriga Norden och åtta från övriga Europa. Under festivalen har vi chans att se filmer från Latinamerika, Asien och Afrika också.

Ändå är det nog så att vi i första hand väljer att se de filmer som alla talar om och i andra hand de där filmerna som vi borde se. Men nu finns i alla fall valmöjligheten.

Det som Stockholm är ensamt om, i alla fall i Norden, är att en tredjedel av regissörerna är debutanter eller näst intill. I tävlingen har regissören fått göra högst tre filmer. Det betyder att man har stor chans att i efterhand kunna säga: Jag såg honom/henne först. Invigningsfilm är Hjärtslag av 21-åriga multitalangen Xavier Dolan, som skrivit manus, regisserat och dessutom spelar huvudrollen. Förra årets visades hans I killed my mother.

Årets temaavdelning Spotlight ägnas ett aktuellt ämne: Extreme politics. Här skämtas friskt med religiös och politisk fanatism av alla slag. Så aktuell är festivalen att man har världspremiär på dokumentären Vi bryr oss egentligen inte om midsommar – en film om Sverigedemokraterna av Moa Junström och Ingrid Holmberg.

Ovanligt många svenska filmer är med i olika sektioner, vilket väl får tydas som att svensk film är på frammarsch. I tävlingen deltar efterlängtade Sound of noise av Ola Simonsson och Johannes Stjärne Nilsson, som tävlade i Cannes. I avdelningen Open zone visas Hollywodsvensken Mikael Håfströms nya amerikanska film Shanghai med John Cusack i huvudrollen och Stormregissörerna Måns Mårlinds och Björns Steins amerikanska debut Shelter med Julianne Moore i huvudrollen.

I Twilight zone visas debutanten Mattias Sandströms rysare Fuerteventura. Och i Dokumania visas Agneta Bernárdzons Kapten Nemos barn, om två bebisar som blandades ihop på BB på 40-talet samt One hundred years of evil, om en norsk vetenskapsman som tror att Hitler har överlevt och lever under falskt namn i USA, av Erik Eger och Magnus Oliv.

Årets Life time achievement går till den svenska skådespelerskan Harriet Andersson. Det är fjärde gången en svensk vinner. Tidigare mottagare har varit Viveka Lindfors, Erland Josephson och Lasse Hallström. Årets Visionary award går till den amerikanska regissören Gus Van Sant. Ordförande för juryn är den amerikanska skådespelerskan Holly Hunter.

Över 100 svenska och internationella filmgäster väntas under festivalens tio dagar, 17–28 november.