Betyg: 3 av 6

Vad är det med fightinggenrens pojkaktiga fascination för naken kvinnohud? Först var det Dead or alive, en serie i övrigt lysande fightingspel som för alltid kommer förknippas med att ha introducerat begreppet realistisk bröstfysik i spelvärlden. Skullgirls faller i samma fälla. Här är spelkaraktärerna lättklädda tjejer med korta kjolar och enorma bröst. Det överskuggar en annars klart godkänd spelupplevelse.

Skullgirls gör ingenting revolutionerande, men är ett genomarbetat fightingspel av klassiskt snitt med både djup och känsla i kontrollerna. Presentationen är art deco-inspirerad med jazzmusik, tidsenliga miljöer och snyggt handritade karaktärer. Här finns också ett nybörjarläge i absolut toppklass, som pedagogiskt lär ut kontrollsystemet och genrens konventioner. Att utvecklarna har ett förflutet som professionella fightingspelare märks. Mycket tid och energi har lagts på att balansera spelet och se till att alla karaktärer är jämnstarka.

Sammantaget är Skullgirls ett välkommet, nedladdningsbart alternativ till mer etablerade serier som Street Fighter och The King of Fighters.

Synd då med de svajande pixeltuttar som spelet envisas med att trycka upp i spelarens ansikte. Skullgirls har betydligt mer intressanta saker att bjuda på än lite naket, men den framtoning som utvecklarna har valt gör det svårt att ta dem på allvar.