En trasig tv-apparat känns ännu dummare än en vanlig dumburk. Men eftersom tv-konsumtion hemma hos oss numera sker uteslutande på plattor, mobiler och datorer så har den stendöda apparaten i hörnet snarast omvandlats till en dammsamlande installation. När nu liket till sist skulle ut, uppstod frågan om det var värt att satsa på en skärm som passar för gemensamt tittande?

Väl i ett Shoppingmecka med flirtande och flimrande apparater i långa rader inträder en sällan skådad beslutsångest. Perfect motion rate, Vesa-standard eller/och Blu-rayspelare? Jag vill bara ha en stor skärm där de program jag själv väljer ska kunna visas när det passar mig.

Enkelt? Knappast.

Ändå tappar det tablåstyrda tittandet nu mark till förmån för kanalernas play-tjänster och renodlade webb-tv-program. I början av året var det i snitt 60 procent som tittade på webb-tv en genomsnittlig månad, enligt Mediavision. En siffra som stadigt ökar, främst bland unga men där också allt fler specialintresserade hittar nya program långt utanför de etablerade kanalernas mainstream-utbud.

Lägre produktions- och distributionskostnader gör webb-tv segmentet lättrörligt och det finns mer att se än akrobatiska katter och skrattande bebisar – för den som orkar leta. Men det är inte helt lätt att orientera sig och många tjänster går ens inte att nå från Sverige.

Favoriten just nu är BBC:s iPlayer där exempelvis det närgångna porträttet av Warren Buffet – world’s greatest money maker, hör till det bättre jag sett på mycket länge. Kvalitet är aldrig längre en ett klick bort– oavsett tid på dygnet.

MMS rapport visar dock att det knappast är russinen som i första hand plockas ur den växande tv-kakan. Istället blir det ännu mer Top Model till de redan frälsta, om man säger så...

Familjens tonåring är den som i särklass tittar mest på rörlig bild och gärna på flera skärmar samtidigt. Hon har hittills inte missat ett enda avsnitt av Ellen DeGeneres show och sett samtliga X Factor-klipp många gånger om. Eller, det är i alla fall vad vi hittills trott.

Sanningen är nog snarare att de unga främst skapar egna klipp och lägger upp dem på Youtube, eller delar med sig via exempelvis Socialcam.

Men dessa snabbväxande mediala gerillafasoner är det ännu ingen som mäter. MMS webb-tv siffror är helt enkelt inte särskilt relevanta när de enbart tar hänsyn till de stora bolagens utbud. Det är inte där det händer.