- Jag är fullkomligt överväldigad, säger Steve Sem-Sandberg när han står på scenen i ett fullsatt Stockholms konserthus och det just har avslöjats att han får årets största svenska bokpris.

Men så överraskande är det nog inte för publiken. Det var om hans kollektivroman De fattiga i Łódź, som med en blandning av fakta och fiktion berättar om gettot i polska Łódź, det främst tisslades på minglet innan galan började, ja ända sedan nomineringarna avslöjades. Själv var Steve Sem-Sandberg minst lika övertygad om att den inte skulle vinna.

- Det är inte det typen av roman, försöker han förklara bland blommor, tv-kameror och journalister på scenen efter att galan är slut och publiken har gått.

Det säger han trots att hans bok redan är en stor framgång. Den kom ut i Sverige i september och har sålts till 18 länder.

- Visserligen har ju Augustpriset då och då överraskat. Men man kan tänka sig att en bok som ska nå ut till många inte kan ha allt för många och svåra ämnen. Den här boken försöker ju visa verkligheten utan att sminka den.

- Så mycket av litteraturen, och kanske framför allt filmer, om Förintelsen fokuserar alltid, i någon mening, på dem som överlever så att vi som läsare kan andas ut och säga: "Ja, det gick ju bra till slut." En sådan bok har jag ju inte skrivit och då tänkte jag att den kunde vara lite svårsmält i Augustsammanhang.

En fråga som redan då och då har ställts till honom sedan boken kom ut är hur han, som inte själv har någon koppling till ämnet, har kunnat skriva om det.

- Jag kan inte svara på annat sätt än att det här ämnet överväldigade mig. Berättelserna började komma och vad gör man när de börjar komma? Man skriver ned dem och till slut blir myllret större och större. Jag har nog aldrig tvekat om att jag skulle ha rätt att skriva den här boken. Vad jag däremot har tvekat om är om min identifikation med vissa gestalter har hållit fullt ut med tanke på att min bakgrund är radikalt annorlunda, jag har ingen judisk bakgrund eller så. Men om det finns hinder för inlevelsen så är det hinder som man som författare är skyldig att övervinna. Och det har jag försökt att göra enligt bästa förmåga.

Inte heller de fyra författarna som fick ta emot priset för bästa barn- och ungdomsbok hade räknat med att de skulle få det för sin faktabok om skrivande för unga, Skriv om och om igen.

- Jag är fortfarande chockad över att vi blev nominerade. Jag har nog inte fattat att den är så bra, säger Katarina Kuick som fick idén till boken tillsammans med Ylva Karlsson.

- Vi tyckte att vi saknade något som vände sig till de yngre när vi hade skrivarkurser. De böcker som finns är ofta alldeles för teoretiska och vi ville gå mer på: "Sätt igång och gör som du vill!".

Även Susanne Åkesson, professor i zoologisk ekologi , är naturligtvis glad. Hon tror att den vinnande fackboken - fågelfotoboken Att överleva dagen om fåglars anpassningar och sinnen, som hon har skrivit med naturfotografen Brutus Östling - kan ändra vår syn på fåglar.

- Jag hoppas att fler människor kan bli lite mer nyfikna och titta runt omkring sig och kanske se fåglar som lite vackra och spännande. I debatterna kring fåglar på senare år, med spridningen av fågelinfluensa, har det blivit mycket fokus på fåglar som ett hot. Men om man tittar lite närmare på dem så finns det väldigt mycket som är fascinerande.