Det behövs ekonomiska lockbeten för att sätta Sverige på den internationella filmkartan. Därför bör svensk filmpolitik inte bara handla om produktion av inhemsk film, utan också om hur man ska få utländska regissörer och filmteam att välja Sverige som inspelningsplats. Det menar kulturekonomen Tobias Nielsén på analysföretaget QNB, som med EU-stöd och på uppdrag av flera filmproducenter – Filmpool Stockholm Mälardalen, Öresund Film, Mid Nordic Film och Swedish Lappland Film Commission – idag presenterar en rapport om hur andra europeiska länder underlättar för utländska filmspelningar.

– Ta till exempel den framgångsrika filmen Vicky Christina Barcelona. Spanien och Katalonien gick in med över 15 miljoner kronor, och täckte cirka 10 procent av filmbudgeten. Woody Allen krävde full konstnärlig frihet, men filmen blev ändå en hyllning till Barcelona, något som alla tjänade på, berättar Tobias Nielsén.

I sin rapport, som lämnas över till kultur- och näringsdepartementen idag, fokuserar han särskilt på stödsystemen för utländsk film som spelas in i Frankrike, Irland, Tyskland och Norge.

Frankrike har i år börjat med en rabatt som ger en återbäring på 20 procent av filmproduktionens utgifter i landet.

Irland har sedan flera år ett generellt branschstöd om teamet bara låter en irländsk producent också ingå i projektet.

Tyskland täcker 20 procent av de investeringar som krävs för filmen.

Norge börjar 2010 att ge 15–20 procents skatterabatt som lockbete för utländska filmproduktioner.

– Allt fler länder gör så här – till exempel Storbritannien, Italien, Ungern och Island – medan Sverige står naket och saknar både verktyg och skyltfönster för att locka till sig utländska filmproduktioner, säger Tobias Nielsén.

Han menar att politikerna, för att förstå situationen, kan börja med att googla på begreppen Sweden + Film. Det som då kommer upp allra först är budskapet ”Sweden Filmcommission’s website is closed”, vilket avspeglar förhållandet att det idag inte finns någon nationellt erbjudande av Sverige som inspelningsland. Det är bara enskilda regioner som med varierande framgång försöker locka till sig utländska filmteam.

Vid det regionala filmproduktionscentret Filmpool Stockholm-Mälardalen, säger vd Åke Lundström att branschen nu måste ges samma förutsättningar som i andra länder.

– När filmteam hör av sig från utlandet är deras första fråga vilka rabatter vi kan ge och då blir vi svarslösa. Det har till exempel gällt vid en förfrågan om en Narnia-film kunde spelas in i Sverige, berättar han.

Vare sig kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth eller näringsminister Maud Olofsson var igår redo att kommentera rapporten. Klart är att det ännu finns några planer på särregler för att locka utländska filmteam till Sverige. I arbetsgruppen som förbereder Allianspartiernas valplattform menar dock riksdagsmannen Christer Nylander (FP) att regeringen bör arbeta för att sälja Sverige genom film.

–Wallander- och Millenniefilmerna visar ju upp Sverige och deras framgångar är jättebra för oss, men att stater ska gå in och ”köpa sig” till uppmärksamhet i utländska filmproduktioner är mer problematiskt, säger han.

Dagens rapport visar dock att det redan är verklighet. Allt fler länder och regioner låter utländska filminspelningar vara ett verktyg för att stimulera både den inhemska filmbranschen och besöksnäringen. Enligt rapporten vore de svenska produktionsbolagens dröm att en James Bond-film får utspela sig på Öresundsbron, i Norrlands fjällandskap och bland Stockholms alla öar. Men för att det ska hända måste filmarna lockas hit.