RedOne, vars riktiga namn är Nadir Khayat, växte upp i Tétouan i norra Marocko i en familj med nio personer där många av hans bröder spelade musik. Alla syskon lyssnade på olika musikgenrer vilket utvecklade RedOnes musiksmak. Här fanns allt från Dylan, Stevie Wonder till Led Zeppelin, afrikansk musik och Aretha Franklin.

Tillsammans med sin bäste kompis Redouan (ja, det var från honom han tog artistnamnet) stack han till Sverige för att komma närmare idoler som Yngwie Malmsteen och Joey Tempest. Men det var inte så lätt att få föräldrarnas samtycke.

–Nej, det tog tre år att övertyga familjen att jag ville hålla på med musik. De såg att jag verkligen ville förverkliga min dröm och sade ”Gå och bli nummer ett i världen”, säger han på svenska som ibland blandas med enstaka engelska uttryck.

Jag får tag i Nadir Khayat strax före midnatt svensk tid för ett par dagar sedan. Han befinner sig i sitt hem i Los Angeles och vill gärna prata om sin framgångssaga. Vi blir avbrutna flera gånger för att hans manager ringer brådskande samtal om olika möten. När det äntligen blir lugnt vaknar hans lille son Daniel och gråter.

Genom alltihop hörs en entusiasm och det är lätt att föreställa sig honom i producentrollen när han kommer med låtar och idéer till Jennifer Lopez och Kelly Rowland, som han jobbar med just nu.

Det var samarbetet med Lady Gaga som tog honom till världstoppen. Men i början gick det inte alls bra i Sverige. Hans usla engelska gjorde att det var svårt att få jobb och snart var han hemlös. Det blev den klassiska utvägen (åtminstone i filmer) att diska på restauranger.

–Jag sålde också grönsaker på Hötorget och tjänade 400 kronor i veckan. Eftersom jag inte hade någonstans att bo sov jag på restaurangen. Jag jobbade 14–16 timmar per dag.

Åka hem till Marocko var det inte tal om. Han skulle ju uppnå sin dröm. På helgerna spelade han med sitt rockband eller sjöng karaoke.

–Det var uteslutet att åka tillbaka som en förlorare och få höra dem säga att ”vad var det vi sa?”

Allt började när han bodde i Marocko och såg videon The final countdown med pudelrockarna Europe.

–Jag älskade vad de gjorde och de väckte någonting inom mig vilket bokstavligen ändrade mitt liv.

Är det sant att du sökte upp Joey Tempest i Europe?

–Ja, jag åkte till Upplands Väsby och hittade familjens hus där hans pappa bad mig komma in.

–Joey Tempest var inte där men när pappan insåg att jag var ett riktigt fan bad han mig komma tillbaka. Då träffade jag Tempest och vi spelade musik tillsammans och han var en riktigt schysst person. Nu vet jag hur svårt det är för stora stjärnor, hur jobbigt kan det vara när någon kommer hem till dem. Alla välkomnas inte men Tempest fick mig att känna mig bra.

Har ni kontakt?

–Ibland. Jag tror att vi kommer att göra musik tillsammans i framtiden.

Vad är så unikt med svensk pop?

–Abba är en av pophistoriens bästa grupper. Jag älskar också Roxette och Gyllene Tider. Per Gessle förstod vad folk vill höra. Sedan var det Yngwie Malmsten och John Norum. Svensk musik är min popskola.

Vad driver dig?

–Att ingenting är omöjligt. Min bror sa alltid till mig att stjärnor också är människor, inte bättre än någon annan. Jobba hårt och fokusera så kommer du att nå dina drömmar, sa han.

Till slut tog RedOne sig in i producentvärlden med hjälp av Rami Yacoub, som producerat Britney Spears genombrottshit Baby one more time tillsammans med Max Martin. Yacoub lärde RedOne det mesta om programmering och produktionens abc.

RedOnes första hit blev Joyful life med den svenska popgruppen Popsie. Snart såg han till att även A-Teens och Darin fick hits. Darins låt Step up vann en Grammis för årets låt 2006.

Men det räckte inte. RedOne led av att ingen kände till hans låtar när han åkte tillbaka till Marocko på somrarna.

–Jag fick inte många chanser men varenda gång så blev det en hit med artisten jag producerade.

2006 fick han till sist en världshit med Bamboo, som valdes till den officiella låten till fotbolls-VM i Tyskland 2006. Han gjorde en mix av låten med Shakiras Hips don’t lie och när stjärnan sjöng den tillsammans med Wyclef Jean i finalen inför 260 miljoner tittare borde ju lyckan ha varit gjord.

Han tog steget över Atlanten, bodde i New York, gifte sig och borde ha världens flyt. Men dörrarna öppnades inte riktigt än.

I själva verket var hans och hustruns New York-lägenhet bara möblerad med en uppblåsbar madrass. På nyårsafton glodde de på filmen Selena med Jennifer Lopez i huvudrollen. Då grep ödet in. Inom någon vecka bad skivbolaget Epic honom att remixa en Lopez-låt. Snart producerade han popsångerskan Kat DeLunas debutalbum med hiten Whine up med Elephant Man. Det började ljusna.

När hans manager föreslog att han skulle träffa en excentrisk sångerska som precis blivit kickad från skivbolaget Def Jam Records var han tveksam eftersom han fortfarande var helt pank och ville ha artister med skivkontrakt. Sångerskan var Stefani Joanne Angelina Germanotta, kanske mer känd som Lady Gaga.

–Min manager tjatade och när vi sågs tänkte jag bara ”Oh, my God! Hon är grym, speciell, unik och inte som alla andra”. Jag har ett öga för sådant som är annorlunda. Jag blev också imponerad av hur mycket hon visste om musik.

Attityden, kläderna, håret och solglasögonen fanns redan där. De satte sig i en bil och åkte till studion.

–Hon spelade upp sin musik för mig och den var lite okommersiell. Jag frågade henne om hon var öppen för att testa något fräscht. ”I’m open”, sa hon bara. Det tog tio minuter för oss att få ihop låten Boys boys boys och det nya soundet var fött.

Problemet var att ingen ville ha Lady Gagas material men efter nio månader började låtarna spelas i radio. Först gick det bra i Sverige och Kanada och sist England och USA.

RedOne skrev och producerade Gagas stora hit Just dance, där sångerskan inleder med orden ”Red One, konvict, GaGa, oh oh, eh”.

Resten är historia. RedOne och Lady Gaga skrev låtarna Bad Romance och Poker face. Världen låg snart framför deras fötter, dollarmiljonerna strömmade in och branschtidningen Billboard utsåg 2010 RedOne till en av världens viktigaste producenter. Han hamnade också tvåa som låtskrivare. Etta blev Lady Gaga. ”Hans låtar har en fantastisk popkänsla – fina melodislingor, storartade melodier, ett intressant sound”, påpekade Keith Caulfield på Billboard.

På Gagas kommande skiva Born this way har RedOne skrivit tre låtar, bland andra Judas som blir nästa singel. Lady Gaga twittrade om texten häromdagen: ”I’m just a holy fool, oh baby he’s so cruel, but I’m still in love with Judas, baby.”

Har du och Gaga mer på gång?

–Ja, vi har skrivit en låt till Cher. Gaga älskar henne! Hon är en legend.

Vem ska du jobba med framöver?

–Paul McCartney har hört av sig. Det hänger på att synka hans och mitt schema.

Just nu är RedOne i studion med Kelly Rowland. tidigare medlem i Destiny’s Child. Båda twittrar lovord till varandra: ”Jag och RedOne skriver historia!! Det är en sådan välsignelse att arbeta med den här mannen!”

Hur har framgången förändrat dig?

–Inte alls. Det är kul men har inte ändrat min personlighet. Jag är bara en vanlig människa som kämpat länge och jag förstår hur folk har det under hårda tider. Det tog 15–20 år för mig att uppnå succén. Många blir dryga av framgångarna men jag tar inget för givet utan vill hjälpa andra, säger RedOne och låter nästan som en lycklig frikyrkopredikant.

Hur lyder ditt framgångsrecept?

–Tre ord: Enkelt med substans.