Surfar man på Göteborgs mest klassiska teaterhus från 1859 står det fortfarande ”Storan stängd – tack för den tid som varit” på sajten Storan.nu. Det har onekligen varit ett dystert år för den stora pampiga teaterbyggnaden mitt på göteborgarnas paradgata Kungsportsavenyn. Men nu spirar åter optimismen. I kväll öppnas nämligen teatern igen.

– Det har varit väldigt trist att Storan har varit helstängd i ett helt år. Sedan i mars finns i alla fall en person på plats i huset, och det är jag, konstaterar kulturförvaltningens projektledare Pernilla Appelqvist som ska blåsa liv i teaterhuset lagom till sommaren.

Först ut blir Cirkus Cirkör som i dag och i morgon har turnéstart för föreställningen Undermän, och som efter Göteborg ska fortsätta ut i Europa. I sommar blir Storan också en av scenerna för Göteborgs många festivaler. Där läggs bland annat en hyllningsfestival till Bob Dylan 28–29 maj.

”Storan” är ett begrepp för alla göteborgare. Ingen som går längs Avenyn kan heller missa den kritvita nyklassicistiska teaterbyggnaden som sedan över 150 år reser sig 30 meter strax intill vallgraven. Men sedan den nya Göteborgsoperan stod färdig 1994 nere vid älven, på Packhuskajen, har krisen för stadens mest historiska scen för musikal, opera och operett varit överhängande.

Det nya försöket att dra igång teatern igen kommer ett år efter att den tidigare hyresgästen, Sami –musikernas och artisternas upphovsrättsorganisation, meddelade att man stoppade sin publika verksamhet där. Då hade den mångåriga hyrestvisten kring Storan och Sami nått ända upp till Högsta domstolen, vars beslut innebar att Sami till sist vräktes efter att ha betalt bara halv hyra en längre tid.

– Vår tvist med Sami fortsätter. Det handlar fortfarande om den skada som vi har lidit för att Sami bröt avtalet, förklarar Stefan Lundqvist, vice vd och finanschef i Higab som är det kommunala bolag som äger Storan.

Den nya kulturverksamheten är tills vidare bara provisorisk. Vid sitt möte i Göteborgs kulturnämnd i dag väntas den rödgröna majoriteten dock klubba en mer långsiktig räddningsplan. Visionen för de kommande åren är att förvandla Storan till ”Göteborgs nya gästspelsscen”.

Ansvarig för Storans framtida programsättning blir i så fall Pusterviksteatern, vilket kommer att innebära en långt mer modern och mångkulturell repertoar.

– Pusterviksteatern är ju Göteborgs gästscen. Eftersom de måste flytta från sin gamla adress, passar det här bra, säger Björn Sandmark, chef för Göteborgs kulturförvaltning.

Förutsättningen är ett utökat årsanslag på 17 miljoner kronor 2012. Även om kulturförvaltningen just nu ser ut att ha stakat ut en framtid för stadens mest klassiska teaterhus är det inte uteslutet att det till syvende och sidst ändå blir ett privat alternativ som tar över efter Sami.

Utöver kulturförvaltningens vision för Storan finns nämligen ytterligare tre anbud till Higab om att driva scenkonstverksamhet på Storan, och dessutom åtta anbud om att driva krogverksamheten – alla bud än så länge hemliga.

– Under veckorna framöver ska vi träffa alla anbudsgivare. Vår inriktning är att före midsommar ha ett förslag som kommunstyrelsen kan säga ja eller nej till, säger Stefan Lundqvist.

Kulturförvaltningen har dock ett ess i leken. Man kan nämligen uppfylla det kommunala kravet att Higab bör öppna Storan för en parallell verksamhet för barn och ungdomar. Kulturförvaltningen föreslår att kulturskolorna då och då ska ha konserter på Storan. Där ska också de estetiska gymnasieprogrammen kunna låna en dansscen och högskolan för scen och musik sätta upp pjäser.