Inom kort kan Marilyn Monroe börja turnera. Att hon är död sedan snart 50 år är av underordnad betydelse. Hennes namn och varumärke är laddat med pengar så därför planeras en musikal med henne som hologram. Hon ska sjunga och ha livs levande gästartister som hon småsnackar med. Arbetsnamn: Virtual Marilyn live. Att väcka döda artister till liv är en affärsidé på tillväxt, noterar jag när jag läser om planerna i The Hollywood Reporter. Och det finns redan ett framgångsrikt exempel. Hiphopartisten Tupac Shakur blev ihjälskjuten i Las Vegas den 13 september 1996. Ändå stod han i april 2012 bredvid Snoop Dogg på festivalen Coachellas scen och rappade för fullt. Det gav starkt stöd till falangen ”Tupac lever”, som likt ”Elvis har bosatt sig på månen” ångar på för fullt. Men bakom uppenbarelsen dolde det sig ett avancerat hologram. Resultatet är häpnadsväckande bra när jag ser klippet på Youtube. Efter uppträdandet ökade skivförsäljningen av Tupac Shakurs skivor markant.

Kanske är detta början på en ny genre inom underhållning. Tidigare har skiv- och filmindustrin letat i arkiven och gett ut allt tänkbart extramaterial producerat av deras stjärnor – I Tupacs fall många inspelningar som med all önskvärd tydlighet aldrig var ämnade för lyssnares öron. Med den nya tekniken kan man få stjärnorna att uppträda igen och även skapa nytt innehåll om man bara har tillräckligt mycket digital information om dem – röst, kroppsform, rörelsemönster och beteende.

Tyngdpunkten i Hollywood Reporter-artikeln ligger inte på möjligheterna eller tekniken utan på rättigheter och pengar. Det visar sig nämligen att det inte är Marilyn Monroes förvaltare som har dragit igång den här tekniktunga satsningen utan en annan aktör som äger rättigheterna till en datagenererad avbild av Marilyn. Rättighets- strider kan följa. Men skriver man ett tillåtande kontrakt, så kan man alltså fortsätta uppträda långt efter sin död.

Vem vet – snart kanske Heath Ledger gör comeback? I kommentarsfältet på Youtube till Tupacvideon skriver en användare: ”Great! Kurt Cobain next”. Chansen – eller risken – finns att Jimi Hendrix och Janis Joplin också står på väntelistan. Frågan är hur bra och unik upplevelsen i slutändan blir – och om publiken verkligen vill väcka liv i de döda ikonerna. Är de då ikoner? För egen del kan jag tänka mig att se en duett mellan Marilyn och Tupac, annars får det vara.

Även vi på SvD kommer att berätta om Marilyn Monroe i både pappersform och digital skepnad under sommaren. Jag utlovar inget hologram av filmstjärnan som dog den 5 augusti 1962 i Brentwood, Los Angeles – men väl en läsupplevelse.