Betyg: 4 av 6

”SDSS14+3B (Zercon, a flagpole sitter)” är 21 minuter och 43 sekunder lång. Ja, stycket heter precis så. I en intervju med brittiska The Guardian förra veckan var den snart 70-årige Scott Walker själv inte kapabel att minnas låttiteln.

Texten i fråga handlar om den ”bruna dvärgen” Zercon som vi får följa genom seklerna. Från hans karriär som hovnarr hos Attila Hunnen fram till hans död: Zercon fryser ihjäl på toppen av en flaggstång i 1930-talets USA.

I förgrunden av historien slipas det svärd, bisvärmar surrar och komiska fisljud samt hundskall ersätter ofta traditionell instrumentering. Också den gigantiska symfoniorkester som ackompanjerar Walkers ensliga barytonstämma och svårdechiffrerade lyrik skapar snarare kakofoniskt oväsen än accentuerar traditionella låtstrukturer.

Försöker jag säga att Scott Walkers första album på ett halvt decennium är en smula krävande? Det är bara förnamnet.

”Bish Bosch” är en utmattande renässansmekanisk mardröm där Scott, aningen oväntat, även brister ut i några textrader på danska.

Testiklar besjungs (dock inte på danska) och bits senare av. En julsång om arkebuseringen av det rumänska dikatorsparet Ceausescu som sköts på juldagen 1989 – där den så talande och obehagliga raden ”nobody waited for ’fire!’” upprepas om och om igen – avslutar säsongsbetonat albumet.

Dilemmat med att välja diktator som sitt yrke är ett återkommande tema hos Walker. Tidigare har han tagit sig an lynchningen av Mussolini och komponerat en sång om Stalin.

Men precis som med ”Tilt” (1995) och ”The Drift” (2006) så ställer man sig, som kritiker, upp och applåderar att någon som ursprungligen, för snart 50 år sedan, gjorde sig världsberömd som en av historiens mest magnifika balladsångare tog steget ut i fullständigt okänt territorium för att hitta sin egen musikaliska sanning.

Frågan är bara om det är någon annan som verkligen orkar lyssna? Annat än å yrkets vägnar? Känslan av att Walker inte alls resonerar i sådana banor är nog det som gör ”Bish Bosch” och avsändarens enorma pretentioner till en så fortsatt fascinerande resa.

Rösterna och teorierna i hans kepsbeklädda huvud måste bara ut, till vilket pris som helst, och ta formen av komplexa konstinstallationer.