Betyg: 6 av 6

De första åtta av den här boxens tio skivor är redan utgivna separat, så varför kom den inte redan till fjolårets jubileum? Här får man i vart fall prydligt samlade Jussi Björlings kompletta studioinspelningar: operaarior och -duetter, lieder, sånger, sakral musik, operettsånger och schlager. En bonusskiva med utdrag ur hans operainspelningar ingår också.

Genom det kronologiskt ordnade materialet, samlat under olika rubriker för varje skiva, kan man följa röstens utveckling. Om det nu går att tala om utveckling, hans stämma var ju så fin redan från början.

Knappt 17-årig kom Björling till Stockholm i början av 1928, där han tjänade extra på att tvätta bilar. I juli 1930 skedde debuten på Kungliga Teatern, i rollen som En lykttändare i Puccinis Manon Lescaut. Blott två månader senare gjorde han sin första operainspelning, med Romeos cavatina ur Gounods Romeo och Julia och hertigens ballad ur Verdis Rigoletto, återgivna på cd 1.

Det är förbluffande hur skön och ”färdig” hans stämma klingar redan här, blott en tröskelbredd från världstenor.

Sångtalangen anas tidigt, i sex bonusnummer med Björlingkvartetten på cd 2 och 8, inspelade kring februari 1920, särskilt i gossopranen Jussis solo i Wennerbergs Psalm IV.

Cd 9 och 10 omfattar operaarior 1951-1957, en operettsång samt svenska sånger 1957-59 med Björlingklassiker som Tonerna och Till havs.

Stefan Lindströms varsamma ljudrestaurering och Harald Henryssons text är rejäla plus i kanten.