Den som kliver in bakom high tech-fasaden till SVT Drama i Värtahamnen i Stockholm möter just nu en svunnen tid. En bit in i byggnaden förflyttas besökare till interiörer så som det var i Stockholm för över 200 år sedan.

Bara ett svagt dagsljus silar in genom fönstergluggarna till en av dåtidens kaffestugor. Det är lågt i tak, slitna spegeldörrar, stormönstrade tapeter på väggarna. Vid ett bord med flämtande stearinljus förbereder huvudrollsinnehavarna Peter Eggers och Joel Spira sin dialog. En kvarterspolis har just omkommit på ett oklart sätt.

–Lite mera rök, tack, så blir det som i en Rembrandttavla. Klart för tagning, säger regissör Rickard Petrelius.

Peter Eggers är känd bland annat från Guillous Ondskan och Joel Spira från Snabba cash. Nu spelar de för första gången i ett stort kostymdrama i förgången tid, där de under flera månaders arbete kommer att ha 1700-talets Sverige in på bara skinnet.

–Jag älskar det här. Miljöerna är underbara, säger Peter Eggers.

Ena dagen spelas en krigsscen in på en udde vid Nynäshamn. En annan dag gäller ridning kring Sturehofs slott. Och en tredje dag vistas man i Hällabrottet utanför Kumla där en tidstypisk gatumiljö har byggts upp.

Just vid SvD:s besök är det dock Värtahamnen som gäller. Det är märkligt hur mysigt vi alla upplever kaffestugan trots att den är ren scenografi. Nu måste Joel Spira koncentrera sig inte bara på dialogen, utan också spotta ut sitt kaffe på ett trovärdigt sätt. Den 1700-talskaraktär som han gestaltar ska tycka att kaffet ”smakar som tjära”, för så stark uppfattades dåtidens nya dryck.

–Det är ändå inte skådespeleriet som är så annorlunda, utan det fysiska. I Anno 1790 bär vi tio kilo kläder – tunga skinnrockar och stövlar – och vi filmar mycket utomhus i fukt och lera, säger Peter Eggers.

Kriminaldramat blandar den faktiska historien med action – minst en person lär mördas i vart och ett av de tio avsnitten.

–Visst, det här är en polisfilm, men den oerhört skickligt skriven så att brytningstiden för 200 år sedan vävs in. Det rådde stort armod och förtryck i Sverige, men det fanns också upplysning och en begynnande framtidstro, påminner regissören Rickard Petrelius och tillägger att serien kommer att hålla hög klass.

Skådespelarna måste akta sig för att blanda in moderna ord i sitt språk. ”Inget sagg”, som Rickard Petrelius uttrycker det.

–Utmaningen är att göra människorna levande i deras egen tid. Vi måste också undvika att blanda in dagens moral i vårt uttryck, säger Joel Spira.

Serien är en originalidé av producenten Johan Mardell med Jonas Frykberg som huvudförfattare. Peter Eggers spelar Johan Gustav Dåådh som hjältemodigt har tjänat GustafIII som fältläkare i kriget mot Ryssland. Vid hemkomsten får han tjänst som poliskommissarie. Få vet att han är republikan, ateist och en fritänkare som vill göra upp med orättvisor som han ser omkring sig. Till förvecklingarna hör att Stockholms polismästares hustru förälskar sig i Dåådh.

Samtidigt gestaltar Joel Spira en rak motsats. Som Simon Freund är han dock lika kritisk till GustafIII. Duon enas alltså i misstro mot kungen och överheten, något som var en strömning även i Sverige efter franska revolutionen.

Ur svenskt perspektiv är serien en storsatsning. Den genomförs därför i samproduktion med tv-bolag från Norge, Finland, Danmark och Tyskland. På SVT sänds den nästa höst.