– Jag fick massor av mejl efter att Svenska Dagbladet publicerat ­reportaget. De flesta var från människor som var skitförbannade för att de just köpt en etanolbil, säger Karl Melander.

Det är förstås aldrig roligt att få skäll, men just i det här fallet fungerade kritiken som beröm. För Karl Melander menar att hans uppdrag som pressfotograf handlar om att ”visa hur verkligheten ser ut och att sprida kunskap”. Något som han bevisligen lyckades med. Den namnkunniga ­juryn föll nämligen pladask för Melanders reportage och utsåg den ­sotiga bilden till årets allra bästa med motiveringen: ”I en skakande­ bildruta slår fotografen hål på tron att etanol ska kunna frälsa oss från oljeberoendet och samtidigt ge oss en grönare och renare värld. Bilden manar till eftertanke, men ger inga svar”.

Enligt Jonas Lemberg som ansvarar för den 65-årsjubilerande tävlingen Årets Bild, är Melanders vinnarfotografi även representativt för årets hela pressfoto­tävling.

– Förutom att det är en lysande bild, är den också tidstypisk. Reportaget om etanolfabriken i São Paulo, speglar den miljödebatt som utmärkt 2008.

– Sedan är det också kul att ­utmärkelsen går till den här glada gotlänningen, som alltid jobbar stenhårt och som har ett eget unikt bildspråk. Hans fotografier är alltid enkla och rena i sin komposition, men lyckas ändå förmedla komplicerade sammanhang, fortsätter Jonas Lemberg.

Hela det omtalade reportaget från förbränningsanläggningen och de omgivande sockerrörs­odlingarna publicerades i Svenska­ Dagbladets näringslivsdel N den 9 december i fjol.

– Kanske, kanske kan någon ytterligare ta sitt miljöansvar fullt ut efter att ha sett bilderna, säger Melander.

Hur påverkar det här priset dig?

– Allt är en jättestor egotripp.

Så det kommer inte att gå att ­arbeta tillsammans med dig i framtiden?

– Nej, ha, ha! Eller också ger det mersmak, extra kraft att jobba vidare, liksom. Jo, så blir det nog. Men just nu känns allt bara så otroligt häftigt.

En veteran i Årets bild-sammanshang är frilansande Åke Ericson, som nu också kan titulera sig Årets pressfotograf. Han har just fått sitt elfte pris i tävlingen och det femte i rad, den här gången bland annat för ett svart-vitt bildreportage från en malariaklinik i Sierra Leone.

Hans bilder har med åren blivit renare och bakgrunden allt mer klinisk. Han söker alltid ljuset, eftersom Ericson inte gillar att arbeta med blixt. Så det är egentligen vad som driver honom att resa och så lugnet att få arbeta utan en mobiltelefon som ringer.

– Kanske ställer jag upp nästa år igen, eller inte. Allt beror på vad det kommande årets resor ger, säger Åke Ericson.

Aldrig tidigare har så många fotografer lämnat in bilder till Årets Bild. Över 450 fotografer har bidragit med drygt 4 000 bilder. Kritiken har de senaste åren varit stor mot att andelen alster av kvinnliga fotografer varit för ­liten. Trots att nästan en tredje­del av deltagarna i år var kvinnor och tre av de 28 nominerade fotograferna, fanns dock inga kvinnor med i vinnarskaran.

Nytt för i var att allmänheten fick vara med i tävlingen, men det var ingen­ som lyckades bli nominerad i någon av de 15 klasserna.