Den senaste månaden har en annalkande högtid satt sin prägel på USA:s medievärld och på landets storstäder. Glädjebudet om en frälsares nära förestående återuppståndelse har basunerats ut i talkshows, från magasinsomslag och i paradgatornas skyltfönster.

Han heter Don Draper och har inte setts till på mer än 500 dagar. Men nu ska han välsigna oss igen, iförd skräddarsydd kostym och med en Gibson martini i handen. Hallelujah, Mad Men är tillbaka.

Hajpen inför den femte säsongen av USA:s mest inflytelserika tv-serie sedan Sopranos, har nått nästan religiösa mått. Detta är Matthew Weiner – skapare av Mad Men och före detta manusförfattare på just Sopranos – högst medveten om.

Hans nästan paranoida inställning till informationen om Mad Men är ökänd, men har aldrig varit lika påtaglig som inför den här säsongen. I

nför den internationella Mad Men-pressdag i Los Angeles, som SvD deltar i, har några lyckligt utvalda fått se den två timmar långa säsongsöppnaren, men var och en av dem har även fått ett strängt mejl av Weiner där han beordrar tystnad rörande avsnittets händelseförlopp.

Presskonferensen med Weiner präglas av samma lätt neurotiska hemlighetsmakeri, vilket skapar en absurd situation för oss inbjudna. Han vill inte ens ange det årtal som den nya säsongen tar avstamp i.

– Publiken ska få samma chans som de av er som har fått se det nya avsnittet. Deras puls ska höjas när vinjettmusiken börjar och de ska inte ha en aning om vad som kommer att ske.

Eftersom säsong fem hade amerikansk premiär i söndags vet alla Mad Men-fans vid det här laget att avsnittet – betitlat ”A little kiss” – tar vid sommaren 1966, mer än ett halvår efter att vi senast mötte Don Draper och hans kollegor.

Precis som många väntat sig är det sena sextiotalets revolutionära anda starkt närvarande, något som bara ökar förhoppningarna inför de kommande avsnitten.

Draper är oväntat munter, men den alkoholindränkta rasismen och manschauvinismen på reklambyrån står i skarp kontrast till medborgarrättsrörelsen utanför.

Och mottagandet? Weiners stelt kontrollerade kroppshållning mjuknade förmodligen lite i söndags, eftersom majoriteten av kritikerna hyllar avsnittet.

TV Guide kallar det ”förföriskt tillfredsställande”, The Hollywood Reporter tycker att det är ”relevant och spännande” och San Francisco Chronicle förväntar sig ”den bästa säsongen hittills, baserat på premiären”.

Varför har det då dröjt så länge för Mad Men att återvända?

– Eftersom att AMC, kanalen som producerar tv-serien, introducerade de två nya serierna The killing och Hell on wheels förra året beslutades det att Mad Men skulle ta uppehåll. Jag gillade det inte och förstod inte resonemanget. Sen uppstod det en förhandling gällande mitt kontrakt med AMC, men oavsett det var nog planen hela tiden att köra igång igen nu i vår, förklarar Weiner.

Säsong fyra av Mad Men fick inte mer än runt 2,3 miljoner tittare per avsnitt, som jämförelse kan nämnas att AMC:s två andra stora tv-serier, The walking dead och Breaking bad båda hade fler än 4 miljoner tittare.

Men även om postapokalyptisk zombieskräck och nattsvart crystal meth-dramatik kan fängsla så ger de knappast utrymme för dagdrömmar och nostalgiskt önsketänkande. Mad Mens karaktärer och miljöer lever vidare långt bortom avsnittens 45 minuter.

Utöver att ha parodierats i det mesta från The Simpsons till Saturday night live och Sesame Street – vilket har gjort att många som inte följer Mad Men ändå får en relation till tv-serien – har den påverkat vår samtids utseende.

Två nyliga exempel är Banana Republics Mad Men-vårkollektion (framtagen i samarbete med tv-seriens kostymdesigner Janie Bryant), samt det aktuella, 60-talsdesignade Mad Men-temanumret av Newsweek.

Weiner själv vill dock lyfta fram tv-seriens existentiellt färgade berättande snarare än det estetiska.

– Att Mad Men sticker ut beror inte bara på att tv-serien skildrar en period i USA som till stor del har glömts bort men vars skugga ändå hänger över hela vår planet, utan också för att den skildrar det personliga och privata. Det är en tv-serie som är väldigt icke-dömande kring mänskligt beteende och som visar att det är svårt att vara människa. Folk kan relatera till det.

Planen är att göra totalt sju säsonger av Mad Men. Frågan är vilket årtal serien nått fram till när den avslutas? Något konkret svar på det vill Weiner självklart inte ge oss.

– Kommer vi att gå in på 70-talet? Det kan man inte utesluta, men jag är lika intresserad av de här karaktärernas liv på 20- och 30-talet. Gällande slutet kan jag säga så här: Se hur Don Draper lever. Skulle han klara sig? Det är som med en film om Titanic. Egentligen vet alla hur det slutar. Men det som händer innan dess har du inte sett i någon annan tv-serie.

ERIK AUGUSTIN PALM
kultur@svd.se

Kristin Lundell om karaktärerna

I vilken form är Don Draper, Peggy Olson och Pete Campbell? Kommer Dons nya kvinna verkligen från Kanada? Och vad kan vi vänta oss av säsong 5 av Mad Men? Kristin Lundell tar tempen på reklamseriens utmejslade figurer inför återkomsten i tv-rutan.

Don Draper (Jon Hamm).
Don Draper

Efter att de första säsongerna byggt upp myten om det världsvane reklamgeniet visade den fjärde säsongen upp en Draper på dekis. De enda som rörde sig i hans färdigmöblerade ungkarlslya var glädjeflickor (och någon gång då och då, hans barn) och i arbetslivet började plötsligt kunderna motstå både hans charm och idéer. Don Draper hade blivit sin egen värsta fiende. Men efter att ha slagit i botten är han nu på väg upp igen. Nära vännen Annas bortgång har kanske gjort honom till en mänskligare figur? Förhoppningsvis får vi se en återkomst för creative directorn som inte verkade kunna göra något fel (förutom att vara blott en kvinna trogen).

Don Draper och Megan Calvet (Jon Hamm och Jessica Paré).
Megan Calvet

I sista avsnittet friade Don till sin sekreterare – den copy-intresserade kanadensiskan Megan – och det dröjde inte länge innan konspirationsteorierna dök upp på internet. Är hon verkligen från Quebec när det inte hörs på hennes accent? Hur vet vi att det var sin familj hon pratade med när hon ringde för att berätta om förlovningen? Vem är hon och vad vill hon? Vi vet ännu inte mycket om Megan men kommer hennes medgörliga och moderliga sätt att hålla i sig efter några år ihop med Don? Eller kommer hon gå i Bettys fotspår och bli en frustrerad och bedragen hemmafru?

Betty Francis (January Jones).
Betty Francis

Säsong fyra visade på tok för lite av Dons ex-fru Betty. Omgift med politikern Henry Francis verkar Grace Kelly-look-a-liken, och trebarnsmamman, ändå inte vara nöjd med livet. För inte är hon väl, trots allt, helt över sin ex-make? Betty har dock visat att hon kan svänga åt alla håll. Vi har sett henne vara den perfekt leende hemmafrun, tigermamman som tar fram geväret och den lynnige neurotikern som skickar dottern Sally till psykologen när det istället verkar vara Betty själv som behöver prata av sig. En av seriens mest spännande karaktärer. Men inte kan väl Henry vara så rekorderlig som han ger sken av?

Peggy Olson (Elisabeth Moss).
Peggy Olson

Den flitiga Brooklyn-tjejen fortsätter sin bana som copywriter och kämpar med sin tudelade arbetsrelation till chefen Don. Peggy som hittills identifierat sig med karriäristen Draper, -istället för med de giftassugna sekreterarna på kontoret, börjar dock ifrågasätta sin beundran för honom i takt med att hans perfekta yta krackelerar. Kommer Peggy nu att ta steget bort från sin mentor Don och söka sig till en ny byrå? Kanske vågar hon nappa på nya jobberbjudanden? Är reklambranschen dock beredd att ta henne på allvar? För inte kommer hon heller nu att falla för familjeliv med man och barn.

Joan Harris (Christina Hendricks).
Joan Harris

Hon lämnade sekreterarlivet för ett liv som läkarhustru. Men när både makens kirurg- och psykiatriplaner gick i stöpet tvingades hon åter ge sig ut i arbetslivet. Tillbaka hos Sterling Cooper Draper Pryce blir hon befodrad till operativ chef. Ett återfall i förhållandet med Roger Sterling leder till en graviditet och vi får i slutet ana att hon inte gått igenom aborten som hon lovat Roger. Var det också så att Joan avslöjade för oss, i läkarens väntrum, att hon redan har en nu tonårig dotter? Kommer vi i så fall att få se henne dyka upp? Och kommer maken Greg att komma hem från Vietnam?

Pete Campbell (Vincent Kartheiser).
Pete Campbell

Ingen är så förfördelad som den hungrige projektledaren Pete. Med ett ständigt påklistrat Stomatol-leende missar han inga tillfällen att utnyttja varken fulknep eller kontakter. Men hur ska den ormige strebern trivas i sin nya roll som pappa? Att Pete under en hel säsong hållit tyst om Don Drapers hemlighet har gjort honom till en större person än serien först verkade mena. Pete är den karaktär som vuxit mest. Vi må älska att hata honom men nog har vi väl alla en Pete Campbell inuti oss? Någon som tycker att vi är värda mer än vad vi i slutändan får.

Glen Bishop.
Glen Bishop

Vad är han egentligen ute efter – familjen Drapers grannpojke Glen (spelad av Marten Weiner – Mad men-skaparen Matthew Weiners äldste son)? Det skvallrades över kaffekopparna när den frånskilda tvåbarnsmamman Helen Bishop flyttade in i villakvarteret i Ossining under första säsongen. Den ensamma Betty och den like ensamme Glen fann varandra i en udda vuxen-barn-relation som fick ett abrupt slut. Den obehaglige pojken fortsätter dock att dyka upp och frågan är vad han egentligen har för motiv. För inte kan han väl skrivas ut ur historien nu? Kommer han kanske att bli Sallys tonårspojkvän som kommer att reta Betty till vansinne?