Omslaget till Rebecka Åhlunds debutbok ”Flickan på tavlan” är laddat med mystik. Det visar en sliten köksinteriör och i bildens mitt framträder en flicka i vit klänning. Hon ser så skir ut att man befarar att hon när som helst ska upplösas och försvinna. Med sorgset anklagande ögon blickar hon mot betraktaren. Varför ser hon så ledsen ut?

I omslagsbilden anslås den stämning som präglar Åhlunds berättelse, en gåtfull spökhistoria som döljer ett tragiskt familjedrama. Många trådar vävs samman i en skildring där nutid möter dåtid. Det lugna livet på landet ställs mot det rörliga stadslivet, och klasskillnader mellan olika grupper i samhället förr och nu tydliggörs.

Man kan fråga sig vem som är huvudperson i Åhlunds bok. Är det Ella, bokens berättarjag, en tolvårig flicka som går i sjätte klass, ägnar sig åt idrottsträning och har ett tryggt familjeliv? Eller är det sommartorpet, det röda med vita knutar, som Ellas föräldrar köper och med stor iver börjar rusta upp? Två parallella intriger, som båda handlar om misshandlade barn, speglar ömsesidigt varandra i ”Flickan på tavlan”.

Allt startar i och med att Ellas föräldrar installerar sig i sitt drömhus på landet. Plötsligt upptäcker man att det händer en massa konstigheter: saker flyttar på sig, dörrar flyger upp och tavlor ramlar ner. Men det är ett snällt hus om man tar hand om det och inte glömmer att se till gårdstomten, har gamla Asta som växt upp i huset sagt till Ella.

Den gåtfulla flickan på omslaget och hennes öde får vad det lider fastare konturer. Ella kommer gradvis hemligheten på spåren tack vare hjälp av en granne som delger henne de mörka minnen han bär på. Han minns mycket väl flickan Nelly och de hemska upplevelser hon haft i Ellas och hennes föräldrars sommarställe. Varför fick hon aldrig någon hjälp?

En nutida motsvarighet till Nelly är Dylan, som nyligen börjat i Ellas skola. Han går två klasser över henne, men de båda blir vänner. Dylan bor i ett område som skiljer sig markant från Ellas. Där har barnen gympaskor även på vintern och sjukanmäler sig när man ska åka skridskor på friluftsdagen. Hemma hos Dylan är kylskåpet ofta tomt, och han anförtror Ella att hans mamma är alkoholist. En dag är hans öga alldeles lilarött. Men han vill inte säga vad som hänt.

I ”Flickan på tavlan” förenas spänning med ett socialt engagemang, och boken belyser frågor om ansvar och skuld. Den passar utmärkt för barn i mellanåldern, en åldersgrupp för vilken det kan vara svårt att finna lämpliga böcker.