En platt liten mattsvart låda med måtten 148x105 mm och hörnen fasthållna av häftklamrar. Först tror man att det är en gammaldags förpackning för näsdukar eller korrespondenskort. Sedan ser man den präglade texten på ovansidan. Lyfter på locket och finner sig störta rakt ner i asfalten med en hastighet som inte står ridåslutarens hundradels sekund efter.

Lådans innehåll visar sig i själva verket vara en bok på 64 sidor, en fotografisk roadmovie, i ordets egentliga bemärkelse. Dess flugvikt, 180 gram, verkar också vara rena önskedrömmen för den yrkeskategori som här skildras, nämligen det urbana cykelbudet.

Bakom tjocka skyddande svarta pärmar färdas betraktaren med hisnande fart genom en bildsekvens på 54 utfallande svartvita bilder. Här är vi långt ifrån fotobokens vanliga utfläkta coffeetableformat. I stället denna omsorgsfullt inpackade och för omgivningen dolda vykortsvärld. En resa i det tysta där snabbheten stängts in och tämjts, bara för att likt ett vilddjur resa sig och ta fart när man lyfter på locket.

Fotografen Laurent Denimal, fransman sedan länge bosatt i Stockholm, har själv under fyra år arbetat som cykelbud och hans sätt att skildra dessa flygande budbärares verklighet i stadsbilden känns onekligen självupplevt. Perspektivet är hela tiden nära marken, rörelseoskärpan av förklarliga skäl högst påtaglig, horisonten brant lutande, meteorologin lika dominerande och avgörande som den måste vara när snömodden sprutar över ansiktet.

Ur den suddiga, närmast utraderade stadsbilden, stiger plötsliga skönhetsfläckar fram: ett moln, en blick, ett fönsterblänk. Med den vattentåliga kameran fastspänd på cykelstyret har fotografen kastat sig ut i stadens hårda verklighet och som den budbärare han är, fraktat inte bara paket och försändelser, utan också sina egna upplevelser, fram till den kongeniala förpackningen i form av den svarta lådan.

Ett minimalistiskt yrkesreportage som framhäver fartens skönhet såväl som arbetets, och de byggstenar som cykelbudets tuffa dagsverke vilar på: intuition, snabbhet och improvisation. Tre egenskaper som i det här fallet också gäller det fotografiska arbete som resulterat i denna kondenserade bildberättelse.