På julafton klockan 15.00 bänkar sig en stor del av svenska folket framför tv:n för att möta Tjuren Ferdinand, Snövit och alla de andra i SVT. För många julfirare är Kalle Anka och hans vänner lika heligt som granen, gröten och klapparna.

Men enligt statistik från företaget Mediamätning i Skandinavien (MMS) har tittarsiffrorna sjunkit ganska kraftigt för Kalle Anka sedan toppåret 1997. Då såg 4,3 miljoner tv-tittare programmet, vilket motsvarade mer än hälften av svenska folket.

Förra året var motsvarande siffra knappt 3,5 miljoner, eller 40 procent av befolkningen. Tittartappet är dock inget som oroar SVT nämnvärt.

–Alla stora nationellt samlande tv-program har nästan samma kurva. Jag tror inte att det är en specifik Kalle-trend, utan en del av den allmänna fragmentiseringen, att mängden tillgång på tv har ökat så dramatiskt, säger Thomas Nilsson, planeringschef på SVT.

Största tappet finns bland barn och ungdomar. Totalt tittade 600000 färre barn och unga, jämnt fördelat mellan åldersgrupperna 3–14 och 15–24 år, på Kalle Anka och hans vänner förra året i jämförelse med 1997.

–Det handlar möjligen om att det finns ett sådant otroligt ökat utbud av den typen av underhållning, man kan ju se Kalle Anka och hans jul när man vill. Det är inte så himla magiskt längre, det är nog vi föräldrar som tycker det snarare än barnen, säger Malena Janson, barnfilmforskare och SvD:s filmrecensent.

Trots tittartapp är Kalle Anka fortfarande ett otroligt populärt tv-program. Näst efter finalen i Melodifestivalen samlade det flest SVT-tittare förra året. Och när SVT:s tillträdande programdirektör Mikael Olsson 1999 öppnade för att plocka ut Kalle och hans vänner ur tablån möttes han av en tittarstorm.

Thomas Nilsson säger att Kalle Anka blir kvar i rutan även fortsättningsvis. Och han vill inte spekulera i hur lågt tittarsiffrorna måste sjunka för att Kalle ska få respass.

–Kalle har varit nummer ett eller nummer två i många, många, många år. Jag skulle vilja påstå att det är väldigt långt innan den smärtgränsen ens är intressant att diskutera.

Malena Janson tror dock att Kalle Anka och hans vänner till slut kommer att tacka för sig för gott.

–Jag tror att det kommer att försvinna så småningom. De som inte bryr sig om Kalle Anka idag kommer ju inte att sätta sina barn framför det på julafton, säger hon.

Nordiska museet i Stockholm har precis gått ut med en uppmaning till svenska folket att höra av sig och berätta om hur Kalle Anka påverkar just deras jul. Det är en del i ett projekt om seder som har interagerandet med tv:n i fokus.

–Det talas ju om att tittarsiffrorna minskar, och därför vill vi se om det är någon förändring på gång, säger Lena Kättström Höök, intendent på Nordiska museet och specialist på jultraditioner.

Några svar har redan kommit in.

–Vad man poängterar i svaren vi har fått är att familjen är samlad. Det handlar inte bara om tecknad film, utan har på något sätt ersatt julbrasan. Det är så sällsynt idag att alla sitter tillsammans. Man kan kalla det en ritual, eftersom det påverkar julaftons program så mycket. Man gör saker före och saker efter Kalle Anka.

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul sändes för första gången i SVT 1960. Originalprogrammet, From All of Us to All of You, sändes 1958 i USA.

Årets julvärd, som ska guida SVT:s tittare genom julaftonens program, är Lasse Kronér.