I Riksteaterns version av Jean Genets klassiska triangeldrama Jungfruleken är scenen förvandlad till ett avskalat, Alice i Underlandet-inspirerat schackbräde. Madame och systrarna Claire och Solange, spelade av Annika Hallin, Lena Mossegård och Malin Crépin, hoppar runt som om de vore schackpjäser placerade mitt i det komplicerade hatkärleksdramat.

–Den här föreställningen handlar om grunderna i alla rela­tioner där man är tre. Det är vänskap, kärlek, svartsjuka och ­avundsjuka, säger regissören Hedvig Claesson.

Till uppsättningen har skådespelerskan och sångerskan Lina Englund gjort nyskriven musik.

–Lina Englund har utgått från ordflödet i Jean Genets romaner och skrivit musik för att ge röst åt systrarna Claire och Solange. Det är vemodiga sånger på svenska, med enkla tvåstämmiga melodier, säger Hedvig Claesson, som beskriver sig som en ”smashad seriefigur” när det nu bara återstår tre veckor innan premiären den 8 februari i Vara.

I Riksteaterns vårprogram märks även Jam All Stars – ett nytt helaftonskoncept med ­fokus på alternativ kultur. Här levererar spokenwordartisten Kalle Haglund dissekerande poesi, ­komikerduon Monika och Filippa vrider och vänder på tonåringens vardag, The Tiny framför intensiv, experimentell och melankolisk stämningsmusik, medan nycirkusgruppen Sirqus Alfon jonglerar mellan magdans, proffsiga paraplynummer och breakdance.

–Det här är något av en drömshow, säger Erik Rosales, som står bakom karaktären Baham Halim i tioårsjubilerande Sirqus Alfon.

–Själv har jag lyssnat på The Tiny i flera år och det kommer bli otroligt maxat att få uppträda med Kalle Haglund och Monika och Filippa. Som en Kalasturné för alternativscenen.

Under våren bjuder Riksteatern också på småländska äktenskapförvecklingar i Vilhelm Mobergs Marknadsafton, relationsintriger efter hiv-smitta i Mattias Brunns ...efter Fredrik samt en uppföljning av Ainbusk Singers-medlemmen Marie Nilsson Linds enmansföreställning, Välkommen till mitt liv 2.