– Jätteroligt, det passar mig perfekt, säger Annika Rembe i telefon från sommarhuset på Västkusten, och förklarar att hon sa ja direkt när hon blev tillfrågad, vilket inte är överraskande för den som har läst hennes resumé, där det mesta kan ses som en förberedelse för arbetet som chef för Svenska Institutet.

Just nu är hon generalkommissarie för Sveriges deltagande i den pågående världsutställningen Expo 2010 i Shanghai, också det ett projekt med syfte att skapa intresse för vårt land.

– Hittills är jag nöjd, bland annat med antalet besökare, som ligger på cirka 20 000 om dagen, vilket är mer än vi förväntade oss. En del utländska gäster, men de flesta kommer från en intresserad kinesisk allmänhet.

Vad för slags bild av Sverige förmedlar ni?

– Att vi är kreativa och innovativa, och hittar bra lösningar, inte minst beträffande miljön.

Det låter tekniskt. Finns det även något som handlar om attityder och värderingar?

– Vi berättar att vi ligger långt framme, särskilt när det gäller hållbar utveckling, men förklarar även hur vi kom dit, vilket mycket bygger på svenska arbetssätt, som samverkan och tilltro till kreativitet. Svenska företag anses vara pålitliga och öppna; också det är ett väsentligt budskap till potentiella kinesiska samarbetspartners.

Under tio års tid har hon verkat för en positiv bild av Sverige i Kina, och tycker att vårt land numera finns närvarande en hel del, med tanke på hur oerhört små vi är.

– Där har de stora svenska industriföretagen hjälpt till, som till exempel Ericsson. Vi har fått gott rykte. En annan fördel: det finns inget laddat eller problematiskt med vår historia eller vår politik. Sverige var för övrigt det första västland som Folkrepubliken Kina upprättade diplomatiska förbindelser med.

Är din uppgift bland annat att kompensera nedläggningen av ett stort antal konsulat?

– Jag tror vi måste söka nya vägar för att åstadkomma det som konsulaten gjorde.

Hur viktiga är journalisterna i ditt kommande arbete?

– Otroligt viktiga, både som kanaler och aktörer.

År 2000 var du informationschef på den statliga myndigheten Invest in Sweden – och lyckades få Newsweek att i februari ägna sin huvudartikel åt Sverige och svenska IT-företagare. Hur gick det till?

– Om man sysslar med information går det inte att bara pumpa ut ett budskap, utan det gäller att förstå vad reportrarna behöver, och endast förse dem med relevant information. I stället för att vara en propagandaapparat måste man respektera journalisterna och försöka få igång en dialog. Det var så vi fick Newsweek till Sverige.

Vad har du fått för mandat som chef för Svenska Intitutet?

– Att fortsätta som tidigare. Vi är redan ett av världens mest internationella länder, och alltmer beroende av att kunna knyta och utveckla relationer med utlandet. Globaliseringen ökar, och det gör Svenska Institutet än mer betydelsefullt.