Rachel Lee, den modeälskande eldsjälen bakom inbrotten, kallade det för att ”gå och shoppa”. Mellan oktober 2008 och augusti 2009 tog sig hon och Nick Prugo, två 18-åringar från den välmående Los Angeles-förorten Calabasas, in hos Hollywoodkändisar som Paris Hilton, Lindsay Lohan, Orlando Bloom, Brian Austin Green och Rachel Bilson (sex gånger). Så småningom i sällskap med Alexis Neiers och två andra tjejkompisar som de brukade hänga med på klubbar i västra Hollywood. De googlade fram var kändisarna bodde, tog sig in genom olåsta dörrar och stal kläder och smycken till ett värde av motsvarande 20 miljoner svenska kronor.

De sålde bara en bråkdel, som när de hade plockat på sig för mycket hemma hos Rachel Bilson, eller ville göra sig av med en låda Rolex-klockor som de hittat hos Orlando Bloom. Ligan kom över en ansenlig mängd kontanter av bara farten, men drivkraften var att skaffa designerkläder att gå ut i. Genvägen förbi modemagasinens tips om budgetalternativ till kändisarnas haute couture låg bara några kilometer bort.

Spring breakers
För den som fötts rätt in i en interaktiv, populärkulturell smältdegel av sociala medier, skvallersajter och kändis-dokusåpor, där gränserna mellan det privata och det offentliga suddats ut, var det kanske inte ett oändligt långt steg. Särskilt inte om ”ens hjärna inte riktigt vuxit färdigt” som Sofia Coppola uttryckte det i Cannes på presskonferensen för sin bioaktuella film ”The bling ring”, som handlar om inbrotten i Hollywood Hills.

Och det man slås av när man läser intervjuer med de inblandade är att de inte riktigt verkade fatta att de faktiskt begick verkliga brott, snarare att de hade rätt till en del av den hollywoodska kakan. Och signalen de fick när de högg in på den, var att människor som Orlando Bloom (uppskattad förmögenhet: 36 miljoner dollar) ibland inte ens bryr sig om att sätta på larmet.

I sin nyutkomna bok ”The bling ring: How a gang of fame-obsessed teens ripped off Hollywood and shocked the world”, en utökad version av artikeln som inspirerade Sofia Coppola att göra filmen, jämför Vanity Fair-journalisten Nancy Jo Sales inbrotten med stormningen av Versailles 1789. ”Jag minns när jag började prata med folk om det här”, sa hon i samband med att boken kom ut. ”De skrattade och sa 'Åh, de där kändisarna förtjänar det. De har tillräckligt'. Vilket var precis vad Rachel Lee brukade säga, enligt Nick Prugo.”

Spring breakers
När Los Angeles-polisen knackade på hemma hos familjen Neiers-Arlington-Dunn efter det sista, ödesdigra inbrottet hos Lindsay Lohan, förevigades det av nöjeskanalen E!:s tv-kameror. Ett team var på plats för att spela in en pilot av en kommande dokusåpa, ”Pretty wild”, som skulle handla om partytjejerna Alexis Neiers, lillasyster Gabby Neiers och ”fostersystern” Tess Taylor. Serien tog alltså en oväntad men rätt fruktsam vändning från start.

Nancy Jo Sales, som följde familjen inför sin artikel, häpnade över situationen, över att se Alexis Neiers bli fixad av E!:s sminkör innan hon skulle höras i domstol, över att höra familjemedlemmarna få repliker av regissören. Emma Watson, som spelar Neiers alter ego Nicki i ”The bling ring”, har sagt att hon gjorde research genom att titta på ”Pretty wild”, men att den Alexis Neiers som Sofia Coppola baserade hennes rollfigur på egentligen också är en fiktiv karaktär, som agerade och läste repliker i en välregisserad dokusåpa.

”Låtsas att det är ett tv-spel! Låtsas att det är en film!” fnittrar en av tjejerna i Harmony Korines ”Spring breakers”, som SF har premiärsatt en vecka efter ”The bling ring” – det finns kanske ingen tanke bakom, men det känns så. Och så springer de in på ett snabbmatshak i svarta rånarluvor, beväpnade med plastvapen, och skriker saker som de hört på bio. “Ner på knä din jävel!” Den rosa ryggsäcken packas full med dollarsedlar.

Några uttråkade collagestudenter finansierar sin helgledighet i Florida genom att råan ett snabbmatshak i filmen "Spring breakers".
De är fyra uttråkade collegestudenter som försökt spara ihop till en resa ner till Florida över spring break, det amerikanska påsklov som sedan 50-talet firats under allt mer hedonistiska former. Men de har inte fått ihop tillräckligt, och alla andra har redan åkt. Liksom i ”The bling ring” råder huvudpersonerna bot på sin frustration genom en handgriplig omfördelning av resurser. Det som placerar tjejerna i ”Spring breakers” på en både mer sagolik och mer obehaglig nivå är att brottsoffren här inte är mångmiljonärer utan vanliga människor, och att de faktiskt utsätts för ett fysiskt övergrepp.

” 'Spring breakers' omfamnar pop- och konsumtionskulturen men visar också att den kan dämpa folks empati för andra människor, så att ens handlingar nästan inte framstår som verkliga, inte verkar få några konsekvenser”, säger skådespelaren James Franco om filmen där han spelar en lokal rappare med Scarface-komplex, som erbjuder studentskorna riktiga vapen.

Och att biljetterna kommer från ett rån grubblar varken Faith, Brit, Candy eller Cotty över när de sitter på en buss söderut, och skrålar med i partytechnon som strömmar ur högtalarna. Snart är de ett med en svettig, avklädd massa som lever upp till en närmast rituell, reklamfinansierad bild av hur det är att vara ung, sexig, fri. Korine ljudlägger slowmotionbilderna av hoppande, ölmarinerade tonåringar på en soldränkt sandstrand med Skrillex ”Scary monsters and nice sprites”, en schizofren slinga som växlar mellan glittrig vocodersång och nedpitchat avgrundsbröl.

The Bling Ring
Med ett kameraöga som balanserar mellan att vara exploaterande och subversivt filmas skumpande, bara bröst, vibrerande flickskrev och rollekar där unga män låtsas-urinerar öl ner i sina kvinnliga partners munnar. ”De är vackra och monstruösa, fängslande och motbjudande. För dem som inte tillhör deras stam kan de tolkas som representanter för västvärldens förfall i ceriserosa bikinis”, skrev New York Times recensent Manohla Dargis när “Spring breakers” hade amerikansk biopremiär i mitten av mars.

Både Harmonie Korine och Sofia Coppola föredrar att lämna tolkningen till publiken. Och fresta oss, och sig själva, med populärkulturell sockervadd. Coppolas soundtrack får oss att uppleva huvudpersonernas känsla av att flyta ovanpå hela världen. Korines första, vaga idé till sin film var ”tjejer i bikini med vapen”. Själv åkte han aldrig på något spring break. Men filmens manus skrevs på hotell under den årliga backanalen i Florida, ”medan ett gäng ungar spydde på terrassen”.

Filmerna blev kanske också ett ofarligt sätt för före detta Disney Channel-stjärnorna Selena Gomez och Vanessa Hudgens, och Emma Watson – Harry Potter-filmernas Hermione – att leva ut en bad girl-fantasi, ”utan att behöva betala med förnedring och en krossad karriär som Lindsay Lohan och andra får göra”, som Manohla Dargis skriver.

Precis som i Laurent Cantets ”Foxfire”, också på biorepertoaren, är huvudpersonerna i ”Spring breakers” och ”The bling ring” kvinnor, drösvis med unga kvinnor, i grupp. Och det lite revolutionerande med denna höga koncentration av damer som begår brott på vita duken just nu är att de får vara subjekt. Förvånansvärt lite av deras uppmärksamhet riktas mot det motsatta könet. Det finns viktigare saker att erövra.

Till skillnad från i ”Foxfire” överträder visserligen inte systrarna i ”Spring breakers” och ”The bling ring” lagens råmärken för den feministiska kampens, eller något annat nobelt ändamåls, skull. Deras självförverkligande sker via en konsumtionskultur där det nya jaget ska exponeras, publiceras, sexualiseras. Som samtidskommentarer framstår Korines och Coppolas filmer delvis som lätt deprimerande vittnesbörd över en självcentrerad generation, svårt fixerad vid yta. Men flickorna är onekligen vinnare i sina egna ögon.

Slutsekvensen av ”Spring breakers” är iscensatt som en psykotisk tv-spelsfantasi, och det tas inga fångar. ”Spring break forever, bitches.”

Karoline Eriksson är journalist och filmkritiker i SvD.

Senaste kulturquizarna

Vilken var Portugals sista koloni?

Dick Harrison-quiz om Portugal.

När mördades Gustav III?

Testa vad du kan om viktiga svenska årtal.

Vad orsakade naturkatastrofen?

15 frågor om Italien av Dick Harrison.

Vem ville dö i "Jedins återkomst"?

Testa vad du kan om den tredje Star Wars-filmen.

Vilka var deras gangsternamn?

Vad minns du av The Sopranos?

Hur inleds "Den store Gatsby"?

Testa vad du kan om F Scott Fitzgeralds mästerverk.