Betyg: 4 av 6

Nog har vi sett det förut på film: ung muslimsk flicka träffar kristen pojke. Sammanhangen kan variera, men kulturkrocken är ett faktum – och inte så sällan också katastrofen. Motivet återkommer i filmer från många länder.

Men denna gång är det speciellt: det är Jordaniens första kvinnliga långfilmsregissör Deema Amr som stått för regin, och det präglar också perspektivet. Även om skildringen rymmer sina schabloner, är de annorlunda här. Sympatin i berättelsen ligger helt och hållet hos jordanska Dalia, som under arkitektstudierna i Boston träffat italienskamerikanske Jason. När hon åkt hem för att fira sin systers bröllop dyker det upp en självinbjuden gäst: pojkvännen. Hans tilltag att på eget bevåg ta sig in på familjefesten visar sig förstås fatalt.

Bakom sin lite romantisk-melodramatiska yta rymmer filmen en tydlig kritik både av hans aningslöshet och av hans oförmåga att sätta sig in i flickvännens dilemma, i skottlinjen mellan två världar som inte går ihop. Här skildras fint den komplexa relationen mellan far och dotter. Likaså fångas många av de goda sidorna av de starka familjeband som ibland på våra breddgrader uteslutande förknippas med potentiellt hedersvåld.

Men filmens största styrka ligger ändå i att den inte väjer för hur olösligt problemet i själva verket är: den slutar öppet. Sju timmars skillnad kan rymma en hel värld.