Tv-tittandet fragmentariseras genom ett allt större utbud. Men på julen förändras tv-vanorna långsamt, och därför kommer vi tittare att även i år serveras ett matigt tv-julbord på traditionellt vis. Den lägesbeskrivningen ger programcheferna för landets största tv-kanaler.

Men statistiken som SvD har låtit ta fram visar att förändringen är mer dramatisk än så. Särskilt för Sveriges Television handlar det om en mycket stor tittarflykt under julhelgens kvällar. 38 procent har övergivit SVT1 och SVT2, mätt från julen 1996 till julen i fjol. Förändringen gäller det genomsnittliga antalet tittare klockan 18–23 under julafton, juldagen och annandagen. Även TV4 har minskat – med 22 procent. Också TV3 går kräftgång medan Kanal 5 klarat sig relativt bra.

–Julafton är egentligen ingen stor tv-dag, det är däremot juldagen och annandagen, säger SVT:s tablå- och kanalchef Thomas Nilsson som menar att de nya tittarmönstren är ofrånkomliga.

–Allt fler hushåll har ju kanalpaket och därmed vill de också använda fler kanaler.

Ändå ska julen, precis som alla andra år, bli en uppvisning hos SVT lovar Thomas Nilsson. På juldagen sänds till exempel en Michael Jackson-konsert samt första avsnittet av Stenhuggaren, dramatiseringen av Camilla Läckbergs deckare. På annandagen sänds långfilmen Da Vinci-koden, Verdis opera Falstaff och första avsnittet av Stjärnorna på slottet.

Nya tittarvanor naggar dock de mest inarbetade klassikerna i kanten. SVT:s mångåriga barnprogram Jullovsmorgon läggs till exempel ner i år, medan Kalle Anka och hans vänner än så länge räknas som en evighetsmaskin. Visserligen hade Kalle Anka i fjol nästan en miljon färre tittare än 1996, men likväl bänkade sig 3,2 miljoner svenskar framför Walt Disney-programmet klockan tre. I år visas Kalle Anka för 50:e året i rad.

TV4, som beaktar en svag annonsmarknad under julen, vill inte ens försöka utmana Kalle Anka-traditionen:

–Kalle Anka ruckar man inte på, säger Peter Lindström, programdirektör för TV4.

Istället satsar TV4 på att bygga upp egna traditioner som uppesittarkvällen den 23:e och julkonserten som i år är inspelad i Örebro. Dessutom blir det familjefilmer som Götakanal och Narnia.

Julens uppstickare symboliseras istället av TV3 som gör en ploj av att lägga hollywood-frun Anna Ankas julaftonsprogram samtidigt som SVT sänder Kalle Anka.

–Vi ska ta ankan vid hornen. Vi låter helt enkelt Anna Anka bli vårt julbords topping och glasyr, hävdar TV3:s programdirektör Anders Knave, som understryker att bred, bra underhållning är helt avgörande för jul-tv.

De kommersiella tv-kanalerna satsar dock långt mindre pengar än SVT på julen. De dyraste egenproduktionerna följer istället annonsörernas behov, och lanseras under vår och höst.

På Kanal 5, som till skillnad från de övriga stora kanalerna har klarat att locka nya tittare under julhelgens kvällar, menar programchefen Lars Beckung att tittarnas nya vanor beror på en mer utbredd individualism.

–Individualismen ökar också när folk nu kan koppla ihop tv-skärmen med datorn för att omväxlande se vanliga sändningar och tv-on-demand.

Med on demand-tjänsten kan man till exempel se Anna Anka långt senare än klockan 15, om man vill.

Men även om man räknar in alla tv-kanaler – hundratals som Mediamätning i Skandinavien, MMS, följer – så står det klart att jul-tv-tittandet minskar. 9 procent färre svenskar än 1996 såg i fjol på tv under julhelgens kvällar. Vad förklaringen är? Troligen att allt fler pysslar med nya och gamla elektroniska julklappar och inte med tv.