Något klingar väldigt bekant över beskedet att Musikaliska riskerar att gå i konkurs. En fin, överbliven gammal Stockholmsbyggnad får en ny, entusiastisk ledning med entreprenörsanda, som vill driva kulturverksamhet efter glädjekalkyler, med den optimistiska förhoppningen att underskottet till slut ska bekostas med allmänna medel. Nog påminner den akuta likviditetskrisen för Musikaliska en hel del om vad som hände med barnkulturhuset Palatset för drygt ett halvår sedan?

Men det är ändå uppseendeväckande att Musikaliska nu står inför ett reellt konkurshot. Det har resulterat i upprop på Facebook och protestmöte vid Nybroplan, framför allt riktat mot kulturlandstingsrådet Anna Starbrink (FP) som inte längre vill betala Blåsarsymfonikernas återkommande underskott. Det är oväntat hårda bud.

För två år sedan var ett annat upprop aktuellt, med rubriken ”Ståplats Nybroviken för musiken?”. Då var hotbilden att musiken helt kunde försvinna från Musikaliska akademiens gamla lokaler på Nybrokajen, när Rikskonserter lades ned. Efter idogt lobbyarbete fick Länsmusiken och Blåsarsymfonikerna med sin driftige chef Fredrik Österling ta över ansvaret 1 april förra året. Musikhögskolan hade också visat intresse för sina egna gamla lokaler men kunde se sig besegrad.

Österlings organisation har drivits av stor entusiasm, och ingen ifrågasätter Blåsarsymfonikernas skicklighet inom sin speciella genre. Men den storslagna marknadsföringen har inte motsvarats av ett lika attraktivt innehåll och publiken har inte hittat dit, vilket möjligen har berott på att Musikaliska i så stor utsträckning blivit en konsertsal mest för Blåsarsymfonikerna. Man kan naturligtvis hävda att det är helt normalt att det tar tid för en ny institution att etablera sig, men här talar vi om Stockholms äldsta konsertsal, med konsertverksamhet sedan 1878.

Både majoriteten och oppositionen i landstinget har nu uttryckt missnöje med ledningen för Musikaliska. Men vi måste väl ändå utgå från att politikerna tar sitt ansvar för att ett levande musikliv blir kvar i huset? Kanske vi får se det landstingsfinansierade Konserthusets chef göra entré och rädda situationen?

Bo Löfvendahl är musikredaktör på Svenska Dagbladet. bo.lofvendahl@svd.se