–Det känns lite symboliskt, att den gått från att visas i ett skyddsrum till ett glassigt hotell, ­säger hon.

Attityderna till homosexualitet har blivit mer öppna under det senaste decenniet i Sverige, tycker Elisabeth Ohlson Wallin, men hon vågar ändå inte vara alltför optimistisk.

–Det finns ju en rörelse i Europa som kan ­sägas utgöra en backlash, med till exempel ­Sverigedemokraterna här hemma. Så man ska nog vara försiktig.

Ecce Homos bilder på Jesus i sällskap med homosexuella och transvestiter väcker möjligen fortfarande anstöt hos konservativa och frikyrkliga grupper i Sverige, men det är ingenting mot hur den kan komma att uppfattas i exempelvis Polen, där homofobin är så utbredd att till och med ledande politiker uttalar sig fientligt om homosexuella.

Trots det har Elisabeth Ohlson Wallin kontakt med flera gallerier i Polen, Kroatien, Vitryssland och Litauen, där utställningen är tänkt att visas i höst.

–De första som fått det glädjande beskedet är ett galleri i Kroatien. Vi trycker upp utställningen på vepor. De som driver galleriet kommer att sova över i lokalen för att ingen ska komma och ha sönder dem.