Forskningsprojektet Alcopop TV Culture är ett samarbete mellan forskarna i Göteborg och brittiska forskare. Man undersöker relationer mellan ungas alkoholkonsumtion och deras medievanor. Målet är att ta fram en europeisk policy för hur ansvaret för det ökande drickandet ska fördelas. Bland annat handlar det om hur man praktiskt kan få ner alkoholkonsumtionen när verktyg som censur, åldersgränser och sändningstider blivit allt svårare att tillämpa i det digitala mediesamhället.
Dokusåporna får unga att dricka mer
Dokusåpor som ”Kungarna av Tylösand”, där alkoholen flödar får ungdomar att dricka mer, konstaterar forskare på Göteborgs universitet. I ett EU-projekt ska man nu se hur samhället bäst hanterar tv-programmens effekter på alkoholkonsumtionen.
Fler kommentarer 0
Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se







