I går öppnade Spritmuseum på Djurgården, i de gamla Galärskjulen från 1700-talet, alldeles invid Vasamuseet.

Det känns tydligt att nöjesfältet Gröna Lund ligger precis runt hörnet. Ordet upplevelse nämns ett tiotal gånger under pressvisningen – och underhållning betonas lika mycket som information.

Förutom tre utställningar erbjuds besökarna restaurang, bar, berså, provningsrum för både grupper och enskilda plus en nybyggd 150 meter lång träbrygga med uteservering.

Dessutom finns en butik, där man kan köpa brännvinskryddor, marmelader spetsade med sprit, anteckningsböcker i form av motböcker samt två nya publikationer från museet, bägge på svenska och engelska – en om svensk sprithistoria och en om konstverken i Absolut art collection, det vill säga de internationellt uppmärksammade vodkaannonserna från åren 1986 till 2004.

De senare utgör kärnan i utställningen ”Face it!”, som visar 69 verk från samlingen, som sammanlagt består av 850 reklamaffischer för Absolut Vodka, av 550 olika konstnärer, varav flera kända – från Andy Warhol, som gjorde den allra första 1986, till Keith Haring, Kenny Scharf, Damien Hirst, Linn Fernström och Dan Wolgers.

”Spritlandet Sverige” är museets stora permanentutställning och handlar om ”svenskarnas bitterljuva förhållande till alkohol”. Besökarna får använda alla sina sinnen, känna, smaka, lukta, lyssna – och till och med vara med om bakrus och kräkningar. Det hela är interaktivt, ett stycke edutainment, och ställer bland annat frågor om alkoholvanor och årstider, klass, identitet och genus.

Den tredje utställningen kallas ”Äntligen fredag”, och har en mer lekfull och lättsam karaktär, med datorspel, diskokula och dansgolv.

– Fredag är limboland, varken vardag eller helg, och fylld av längtan, förväntan och besvikelser, förklarar utställningsproducenten Anna-Karin Svanberg.

– Hit kan man gå och göra saker tillsammans. Jag kallar det Sveriges första dejtingutställning.

Föregångaren, Vin- och sprithistoriska museet, låg i Vasastan och lockade ungefär 20 000 besökare per år. Efterträdaren satsar på en rejäl ökning, cirka 100 000 per år, varav en stor del turister, som får all information på engelska, inklusive kulturhistoriska inblickar i livet i ”vodkabältet”.