Vd:n Pär Svärdson kritiserar nu sitt eget förslag:

–Ibland glömmer vi att vi har blivit stora och har ett branschansvar. Om vi hade sagt för några år sedan att vi stänger av någon hade inget brytt sig. Nu handlar det om förlagens överlevnad, det tänkte jag nog inte på när jag kom med det här förslaget.

Förra veckan berättade SvD om Adlibris nya avtalsförslag: För att sätta fart på distributionen från de mindre förlagen erbjöd företaget en lagerhållning av ett mindre antal böcker och viss marknadsföring. Kravet: Adlibris skulle få 20 procents rabatt och förlagen stå för frakten. De som inte gick med på det hotades med avstängning och informationen om deras böcker, som dessutom fick höjda priser, försvann från hemsidan.

Enligt Pär Svärdson har runt 85 procent sagt ja, men förslaget ”landade lite fel”.

–Vi ville göra det bättre och sälja fler böcker från små förlag. Istället kom kritiken om vad som händer med de som inte vill vara med. Så nu ska vi vässa vårt erbjudande.

Därtill har informationen från de förlag som sagt nej lagts tillbaka och inget förlag stängs av. Pär Svärdson förnekar att det enbart är på grund av den negativa publiciteten som han backar.

–Det är viktigt att det udda och det smala får vara med, vi vet att bokläsarna vill ha det. De mindre förlagen är de som växer snabbast hos oss. Men logistiken är ett problem. Vi vill hitta strukturer där man kan skicka ut alla böcker lika snabbt, då kan de små och stora förlagen tävla på samma villkor.

Kristoffer Lind, ordförande i Noff, Nordiska oberoende förlags förening, och förläggare på Lind & Co, tycker att det är klokt av Adlibris att tänka om.

–Det första förslaget var inte så genomtänkt. Börjar de stänga av förlag blir de ju inte den fulla sortimentsbokhandel som är deras affärsidé.

Med förläggare från 50 andra förlag i Noff deltog han häromdagen på ett möte med Adlibris. Han beskriver stämningen som god.

–Eftersom Adlibris backade från nästan alla sina krav försvann hotet som har skapat så mycket frustration. Frågorna handlade mer om hur de kan garantera att de säljer mer böcker om vi ger mer rabatter.

Adlibris räknar med att presentera ett nytt förslag om en dryg vecka.