Annons
X
Annons
X

Könsroller kan förstärkas i skolan

OJÄMSTÄLLDA SKOLOR Var fjärde kommun ger extra pengar till skolor med många pojkar eftersom killar har sämre skolresultat. Trots att skolan har i uppdrag att arbeta för jämställdhet behandlas flickor och pojkar fortfarande olika av lärarna.

Klasskompisarna Linus Hällnäs och Dag Taylor tillverkar skedar i träslöjdssalen. När skedarna är klara ska eleverna äta glass med dem.

Klasskompisarna Linus Hällnäs och Dag Taylor tillverkar skedar i träslöjdssalen. När skedarna är klara ska eleverna äta glass med dem. Foto: MALIN HOELSTAD

Bildspel med ljud

Se Malin Hoelstads bilder från Mariaskolan.

Malin Hoelstads bilder från Mariaskolan

wwwc.svd.se

Elevernas händer flyger upp i luften när lektionen på Mariaskolan på Södermalm i Stockholm glider in på ämnet skillnader mellan flickor och pojkar.

– Tjejer gillar Barbies och hopprep. Killar leker krig, slår Adrian Elmlund fast.

Annons
X

Greta Sköldberg håller inte med:

– Är det något jag hatar så är det Barbies. Och när jag gick på dagis lekte alla killar med Barbies!

Alla i klass 3C är ivriga att ge sig in i diskussionen. Edit Boman har märkt att det inte verkar vara okej för killar att ha på sig tjejiga kläder.

– Jag har aldrig sett en kille i Hello Kitty-tröja, säger hon.

Forskarna håller med Edit. Flera studier har visat att barn tidigt – redan i förskoleåldern – har bestämda uppfattningar om hur pojkar och flickor är.

– Barnen lär sig snabbt stereotyperna och återskapar dem, säger Marie Nordberg, docent i genusvetenskap vid Karlstads universitet.

De traditionella könsrollerna möter barnen nästan överallt – men samtidigt är budskapen motstridiga i dag. Barn snappar upp allt mer av jämställdhetsdebatten och skolpersonalen har i uppdrag att arbeta för ökad jämställdhet.

– Jag tycker att man kan se en förändring där stereotyperna utmanas, säger Marie Nordberg.

I grundskolans läroplan står det uttryckligen att skolan ska ”motverka traditionella könsmönster”. Men forskning visar att det inte är ovanligt att det i verkligheten blir tvärtom. Det förekommer att skolpersonal förstärker de traditionella könsrollerna.

Lärare förväntar sig ofta att flickor ska vara flitiga och hjälpsamma medan pojkar förväntas vara bråkiga och mer ointresserade av skolan, enligt en rapport från regeringens delegation för jämställdhet i skolan.

– Det ställs olika krav på pojkar och flickor. De riskerar att hamna i roller som blir begränsande, säger delegationens ordförande Anna Ekström.

En av delegationens viktigaste uppgifter är att studera varför pojkar når sämre skolresultat än flickor. Flickor har länge presterat bättre än pojkar i skolan och skillnaderna är i stort sett konstanta. Var fjärde kommun har därför som policy att ge mer pengar till skolor med många pojkar, visar en rapport från Skolverket om hur kommunernas skolbudgetar fördelas.

I november presenteras jämställdhetsdelegationens slutbetänkande, men det kommer troligen inte att innehålla någon lista på enkla åtgärder.

– Är det något skolan har fått för mycket av så är det käcka åtgärdsprogram. De förändringar som behöver göras måste ske i klassrummen, säger Anna Ekström.

Vårsolen strålar in genom fönstren i stora slöjdsalarna högst upp i Mariaskolans över 100-åriga tegelbyggnad. Klassen är uppdelad i två grupper som växlar mellan sy- och träslöjd.

– Varför kan inte tjejerna bara få ha syslöjd? frågar sig Felicia Lindberg medan hon sitter och kardar ull.

– Ja, man får hörselskador av träslöjd, fyller Wilma Zimmerman i.

Hugo Fernandez har en helt annan uppfattning.

– Det är roligare att arbeta med träslöjd, säger han.

När SvD frågar eleverna i 3C om det finns skillnader mellan vad tjejer och killar gör svarar de flesta ja. Men många ifrågasätter också varför det är så.

– Tjejerna brukar rida eller gå på teater. Vissa saker har bara blivit så. Det har blivit ett mode, säger Dustin Zojaji.

Mira Mitchell gillar hästar – och vet att många killar inte delar det intresset.

– Jag vet absolut inte varför det är så. I filmer och böcker är det ofta tjejer som gillar hästar. Men jag föddes till att tycka om hästar.

Thea Rinman undrar varför ”tjejer kan hålla på med killgrejer och ha killkläder utan att det är töntigt”, medan det ses som larvigt om det är tvärtom.

– Tjejgrejer ska alltid vara rosa och gulliga små dockor och gosedjur. Typiska killsaker är robotar och låtsasvapen. Jag vet inte varför.

Läraren i 3C, Annika Ahnegård, berättar att skillnader mellan pojkar och flickor ofta kommer upp i undervisningen.

Hon tycker att det är svårt att aktivt motverka traditionella könsroller. Snarare handlar det om att vidga perspektiven ”utan att för den sakens skull utplåna skillnaderna”, menar Annika Ahnegård som har arbetat som lärare sedan 1974. Under åren har hon sett barnens könsroller stöpas om.

– Tjejrollen har förändrats. Jag tycker att tjejerna har blivit mycket tuffare och tar för sig mer, säger hon.

Annons
Annons
X

Klasskompisarna Linus Hällnäs och Dag Taylor tillverkar skedar i träslöjdssalen. När skedarna är klara ska eleverna äta glass med dem.

Foto: MALIN HOELSTAD Bild 1 av 2
Foto: MALIN HOELSTAD Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X