Annons
X
Annons
X

Kommunalråd: Göteborg byggs om för självkörande bilar

Enligt Göteborgs kommunalråd Johan Nyhus (S) kommer staden att anpassas till förarlösa bilar. Det framkom under ett seminarium på torsdagen.

En av Volvos självkörande testbilar.

En av Volvos självkörande testbilar. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Nästa år kommer ett hundra förarlösa bilar från Volvo att köra omkring på gatorna i och omkring Göteborg. Om fjorton år kommer Göteborg att ha åtminstone ett villakvarter där självkörande bilar åker omkring.

Det menar Göteborgs kommunalråd Johan Nyhus (S).

– Göteborgarna är väldigt intresserade av förarlösa bilar, säger han.

Annons
X

På torsdagen hölls ett seminarium i riksdagen i Stockholm där bland annat infrastrukturministern Anna Johansson (S) och Volvo personvagnars vd Håkan Samuelsson medverkade.

Seminariet hade fått titeln: "Självkörande fordon – hot eller möjlighet?" av initiativtagarna tillika politikerna Mathias Sundin (L) och Pia Nilsson (S). Knappt två hundra personer dök upp, något som Mathias Sundin var nöjd med.

– Det brukar komma tjugo personer när man bjuder in till seminarium.

Det talades om vissa hot med utvecklingen mot automatiserade bilar. Ett sådant gäller vem som ska ha kontroll över all information som kommer att samlas in. Det framtida förarlösa samhället kräver att alla bilarna kommunicerar med varandra.

Det för att undvika olyckor och skapa jämn trafikrytm. Bilisterna kommer att övervakas och informationen kan säljas eller samlas in för syften som förarna inte sympatiserar med.

Framtidens styrning och koordinering av trafiken och trafikanterna ställer frågor om personlig integritet.

Men i huvudsak målades framtiden i ljusa termer. Mathias Sundin från Liberalerna visade en animerad film där en barnröst beskrev ett samhälle med mindre utsläpp, mer effektiv stadsplanering och färre olyckor.

Avslutningsmeningen på filmen var: "Samhället blir bättre helt enkelt!"

– Jag tillhör dem som ser möjligheter, sa Mathias Sundin.

Volvos personvagnars vd Håkan Samuelsson belyste hur mycket tid förare spenderar sysslolösa i bilköer. I USA rör det sig om en timme om dagen för en normal bilförare. I Europa är det ungefär en halvtimme, sa Håkan Samuelsson.

Med en robot som kör kan bilpendlaren ägna sig åt arbete eller underhållning i stället.

Även Autoliv, Transportstyrelsen och Trafikverket pratade om positiva effekter av förarlösa bilar. Mest entusiastisk var Göteborgs kommunalråd.

– Göteborgarna välkomnar Volvos förarlösa bilar. Invånare hör av sig och säger att de vill vara med och testköra nästa år. Alla längtar efter ett test i verklig miljö, säger Johan Nyhus (S).

Göteborgs stad samarbetar med Volvo när det gäller förarlösa bilar och projektet "Drive Me". Kommunalrådet Johan Nyhus menar att framtiden med förarlösa bilar är något som han tänker på när området runt stationen i centrala Göteborg görs om. Det ska gå från ett område med mycket trafikleder till levande stadskvarter.

– När vi bygger nytt där kommer vi att ha Drive Me-projektet i bakhuvudet, säger Johan Nyhus.

Han menar att Göteborg redan om fjorton år, 2030, kan ha ett villakvarter där det åker omkring helt självkörande bilar.

Seminariets moderator frågade om det inte finns några jobbiga frågor att ta itu med.

– Vi får fundera på exakt hur mycket vi ska satsa. Och hur vi använder stadsutrymmet bäst.

Fler mörka moln på himlen var det inte.

– Utvecklingen är görintressant! sammanfattade kommunalrådet.

En fråga som lyfts fram som svår att lösa är vem som ska vara ansvarig ifall en olycka inträffar. Är det biltillverkaren eller föraren som är ansvarig om den självkörande bilen krockar?

Frågan utreds just nu av regeringen.

Kommer ni att hitta en bra lösning?

– Kan vi flyga till månen så ska vi nog kunna lösa den frågan också, säger infrastrukturministern Anna Johansson (S) till SvD Näringsliv.

När kan vi åka med i självkörande bilar?

Marcus Rothoff, projektledare för självkörande fordon på Volvo Car Corporation:

– År 2020 kan vi erbjuda förarna att de kan göra annat medan de kör, på specifika vägavsnitt.

Ola Boström, forskningschef på Autoliv:

– Det kommer att gå fortare än vad vi tror.

Anna Nilsson-Ehle, föreståndare för Safer på Chalmers:

– Isolerade miljöer år 2030. Annars år 2050.

Jacob Gramenius, ställföreträdande generaldirektör på Transportstyrelsen:

– De första kommer i Göteborg nästa år. Efter det? Fem, tio år.

Johan Nyhus, kommunalråd (S) i Göteborg:

– Första villakvarteret i Göteborg med helt självkörande bilar finns år 2030.

Annons
Annons

En av Volvos självkörande testbilar.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X