Annons
X
Annons
X

Kaplan: Byggandet är det enda verktyg vi har

Han har lovat en kvarts miljon nya bostäder de närmsta fem åren. Kollektivtrafiken ska föra löftet i mål. Men priserna på bostäderna vill bostadsminister Mehmet Kaplan inte tala närmare om.

Mehmet Kaplan, bostads- och stadsutvecklingsminister.

Mehmet Kaplan, bostads- och stadsutvecklingsminister. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Trots en relativt anonym post i regeringen har bostads- och stadsutvecklingsminister Mehmet Kaplan (MP) lyckats bli ett av landets mest utskällda statsråd. Inte minst för att han av folkpartiledaren Jan Björklund har hotats med misstroendeförklaring i frågan om framtiden för Bromma flygplats.

När vi möter honom på Rosenbad tar Kaplan utspelet med ro och räknar striden om Bromma som en ”partipolitisk skygglappsfråga” i mängden. Samtidigt är det troligtvis den hetaste frågan inom något av den mångsysslande ministerns tre ansvarsområden.

Bakgrunden till bråket är att regeringen har beslutat att ge S-profilen Anders Sundström i uppdrag att utreda förutsättningarna för att flytta Brommas flygtrafik till andra flygplatser och använda marken för att bygga bostäder. Det föll inte i god jord hos Jan Björklund som kräver att regeringen lyssnar på riksdagsmajoriteten och backar. Enligt Kaplan handlar det om ett missförstånd och att flygplatsen är ohotad så länge en nedläggning inte kan ske utan ”menlig inverkan på utvecklingen”.

Annons
X

– Oppositionen har både lokalt och på riksnivå fått det till att vi försöker stänga Bromma. Men vi har inte fattat något sådant beslut. Regeringen har beslutat att utse en samordnare och det ligger inom ramarna för vad regeringen faktiskt ska göra. Om varje utredning regeringen tillsätter ska överprövas av riksdagen blir det ohållbart, säger han.

– Vi vill ha bra kommunikationer till och från Stockholm och binda staden till resten av Sverige. Om och endast om de här kriterierna är uppfyllda så kommer Sundström att återkomma till mig och rekommendera ett visst tillvägagångssätt.

Det framgår inte i klarspråk huruvida Kaplan hoppas att samordnaren Sundströms utredning ska leda till att en del av regeringens utlovade 250 000 nya bostäder kan byggas där flygplatsen ligger i dag. Men han ser inget egenvärde i att ha kvar flygplatsen.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Det viktiga för Stockholmsregionen och näringslivet är inte att flygplatsen finns mitt i city. Det viktiga är att det finns goda kommunikationer med tåg och flyg, till och från Stockholm. Om kriterierna uppfylls så får vi gå vidare utifrån det.

    Oavsett vad som händer arbetar Kaplan under tidspress. Den kvarts miljon nya bostäder han har lovat ska byggas inom en femårsperiod. Men storskaligheten är nödvändig, enlig Kaplan. Enligt honom har bostadspolitiken tidigare brustit för att den präglats av små punktinsatser.

    – Vi har sett hur tidigare bostadsministrar har försökt lösa bostadskrisen på folks villatomter, med olika typer av uthus och liknande. Det har inte riktigt funkat. Det har inte heller andrahandsuthyrningsreformen gjort. Den har bara lett till en sak: att priserna har gått upp.

    Räcker det med 250 000 nya bostäder?

    – Det är ett viktigt och bra steg åt rätt håll. Det kommer inte att lösa alla problem. Men det kommer att ha en mycket viktig del i att täcka det underskott som finns i dag. Det sänder också en signal om att vi har en regering som ser allvaret och som förstår att byggande är det enda verktyg vi har.

    Hur många av de nya bostäderna ska vara offentligt finansierade?

    – Vi har inte satt någon gräns för hur mycket det ska vara. Förutsättningarna och ingångarna är väldigt olika beroende på var i landet du är. Här i Stockholm till exempel har den röd-grön-rosa majoriteten beslutat att det offentliga ska bygga dubbelt så mycket som det har gjort tidigare. Det är en välkommen signal eftersom det handlar om hyresrätter.

    Hur exakt Kaplan ska lyckas med sitt mål är inte helt klart. Staten ska ta en mer aktiv roll, men själva byggandet ska näringslivet och framför allt kommunerna svara för. Ett led i Kaplans plan är däremot att ge kommuner som bygger morrötter genom så kallade stadsmiljöavtal.

    – Våra stadsmiljöavtal inriktar sig på stöd till kollektivtrafik. Det kanske inte i förstone verkar som att det handlar om bostäder, men det gör det. Mark som i dag inte anses attraktiv för byggbolagen blir det om du får en effektiv kollektivtrafik. Det närmsta exemplet för oss i Stockholmsregionen är Barkarbystaden som kanske aldrig hade fått den bebyggelse som nu är på gång där om det inte fanns en bred politisk enighet om tunnelbaneutbyggnad dit.

    Hushållens skuldsättning och bostadspriserna har blivit ett allt hetare ämne. Utvecklingen kan få stor påverkan både på företagens intresse för att bygga liksom enskilda privatpersoners ekonomi. Mehmet Kaplan vill däremot undvika diskussionen.

    – Bopriser och eventuella prisfall eller prisstegringar finns som ett raster över hela området, men för mig handlar det om att komma åt proppar på arbetsmarknaden och hinder för unga som vill flytta hemifrån och studera. Bostäder är en grundförutsättning och en hygienfaktor. Det är till det jag håller mig och det jag tror att en bostadsminister måste koncentrera sig på. Att stirra sig blind på priser som går upp eller ner är ingen framkomlig väg när det gäller bostadsbyggande.

    En fråga där Kaplan mött borgerlig kritik gäller reglerna om tillåtna bullernivåer för bostadsmiljö. Reglerna anses krångliga och försvårande vid nybyggnation i stadsmiljö. En utredning har på förra regeringens initiativ tagit fram förslag på förändringar. Det har fått kritiker att anklaga Kaplan för att förhala införandet av en förordning som skulle förenkla reglerna.

    Han avfärdar dock det påståendet. Nya regler är på väg men kritik från remissinstanser behöver vägas in, uppger Kaplan med en syrlig passning till sina borgerliga kritiker.

    – Det kommer en förordning, men den behöver beredas i sedvanlig ordning. Jag har till exempel inte skyllt på den gamla regeringen som inte fick en bullerförordning på plats under deras åtta år.

    Annons
    Annons
    X

    Mehmet Kaplan, bostads- och stadsutvecklingsminister.

    Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X