Annons
X
Annons
X

Jurist: Därför klagar så många på hantverkare

Missnöjet med hantverkare är fortsatt stort. Under tio års tid har hantverkstjänster legat överst på klagotoppen. Så även 2015. Det visar Konsumentverkets årliga sammanställning av inkomna klagomål.

En hantverkare spacklar väggen i ett badrum som renoveras.

En hantverkare spacklar väggen i ett badrum som renoveras. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Att anlita hantverkare är det vanligaste konsumentproblemet. Det är en slutsats av Konsumentverkets årliga sammanställning av inkomna klagomål till den kommunala konsumentvägledningen.

Under det gångna året rör drygt nio procent av samtliga klagomål just reparation och underhåll av bostad. Enligt Konsumentverket handlar klagomålen på hantverkstjänster om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.

Det är också det tionde året i rad som just hantverkstjänster hamnar i topp.

Annons
X

Varför ser det ut så här?

– Det brister oftast i både kommunikation och i dokumentation. Dels i att kunden och hantverkaren inte talar samma språk, och även att man inte har skriftliga avtal, säger Daniel Gustafsson, jurist på Konsumentverket och expert på boendefrågor.

Han förklarar att många gånger handlar bristerna om att uppdraget förändras under arbetets gång att det antingen för att det inte blir som konsumenten riktigt hade tänkt sig, eller för att konsumenten ber hantverkaren fixa några extra när denne ändå är på plats, utan att alltid i förväg ta reda på vilken merkostnad det medför.

– För hantverkaren att det är självklart att priset blir högre, men inte alltid för konsumenten, som istället blir arg när fakturan kommer.

Daniel Gustafsson säger också att eftersom hantverkartjänster har länge varit det vanligaste problemet för konsumenten, så har också tilliten mellan aktörerna – hantverkare och konsument fått sig en törn.

Vad kan konsumenten göra för att undvika att bli missnöjd?

– Gör upp vad som ska göras och dokumentera i ett skriftligt avtal. Det är viktigt. Konsumentverket har tagit fram färdiga avtalsmallar som finns att använda gratis för både konsument och hantverkare, säger Daniel Gustafsson.

Han berättar också att Konsumentverket arbetar med att få fram en standard för hantverkartjänster för att underlätta kommunikation och dokumentation mellan konsument och hantverkare.

Ett annat råd till konsumenter som är i färd med att sätta igång en reparation eller ombyggnation i hemmet är att välja hantverkare med omsorg.

– Kolla upp att det är en seriös aktör. Är hantverkaren med i en branschorganisation, har den nödvändiga behörigheter och certifieringar, säger Daniel Gustafsson.

Han tipsar också om att man bör be om referenser, och kontakta referenskunder i förväg, innan man bestämmer sig för en specifik hantverkare. Det kan också vara klokt att kolla upp att hantverkaren har f-skatt och betalar sin skatt som den ska.

– Gör läxan i förväg. Det handlar ofta om stora belopp och att det sker i konsumentens hem gör att det ofta blir extra känsligt.

När Rot-avdraget infördes så växte sektorn och även klagomålen, enligt Daniel Gustafsson. En hel del tvister rör just rot-avdrag där varken konsument eller hantverkare inte haft koll på vad man får avdrag för.

– Sedan när konsumenten blir efterfakturerad, så uppstår det en tvist, säger Daniel Gustafsson.

Dessa tjänster får flest klagomål:

1) Hantverkartjänster

2) Mobiltelefoni

3) Fast telefoni

4) Reparation och underhåll av fordon

5) Internet

Dessa varor får flest klagomål:

1) Köp av begagnad bil

2) Hemelektronik: Dator, telefon och spelkonsol

3) Möbler, husgeråd och inredning

4) Kläder, skor och väskor

5) Material för underhållning av boende

Källa: Konsumentverket

Annons
Annons

En hantverkare spacklar väggen i ett badrum som renoveras.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X