Annons
X
Annons
X

Jättebeställningar på nya plan ebbar ut

Boeing lyckades återigen slå nytt rekord när företaget levererade närmare 800 nya flygplan under 2015. Samtidigt är det nu tydligt att de senaste årens flodvåg av beställningar av nya plan ebbat ut. Det låga oljepriset gör att flygbolagen inte längre har samma behov av nya bränslesnåla plan.

I Boeings fabriker i Seattle, USA, är arbetet med Norwegians nya Dreamlinerplan i full gång. Nya Boeing 787-9 kan flyga längre och ta fler passagerare än de Dreamlinerplan som Norwegian hittills har använt. Nya Dreamlinerplanet kommer att bära Greta Garbos namn.

I Boeings fabriker i Seattle, USA, är arbetet med Norwegians nya Dreamlinerplan i full gång. Nya Boeing 787-9 kan flyga längre och ta fler passagerare än de Dreamlinerplan som Norwegian hittills har använt. Nya Dreamlinerplanet kommer att bära Greta Garbos namn. Foto: Atle Straume

Det amerikanska flyg- och försvarsindustriföretaget Boeing lyckades återigen öka produktionen av nya stora civila flygplan under 2015. När året var slut hade Boeing levererat 762 nya plan till flygbolagen, 5 procent fler än under året före.

Det var en klar men också förväntad förbättring. Både Boeing och konkurrenten europeiska Airbus håller på att öka produktionstakten för att klara de omfattande beställningar på nya plan som flygbolagen har lagt. De två företagen dominerar helt marknaden för plan med plats för över 100 passagerare och har så många beställningar liggande att de kommande nio årens produktion är täckt.

Men Boeings siffror visar också tydligt att det nu håller på att ske en svängning på flygmarknaden. Under de senaste åren har flygbolagen lagt enorma beställningar på nya plan. Det har bland annat drivits av att Gulfstatsbolag som Emirates och Qatar Airways har lagt order på mängder av långdistansplan medan bland andra lågkostnadsbolagen lagt stora beställningar på mellandistansplan som Boeing 737 och Airbus A320.

Annons
X

Efter den beställningsvågen måste flygbolagen nu uppenbarligen koncentrera sig på att ta hand om sina nya plan och få dem i drift. Det har lett till att beställningarna på nya plan hos Boeing nästan halverats, från drygt 1 400 plan under 2014 till 768 under 2015.

Beskedet bidrog till att dra ned Boeings börskurs. Men företagets ledning gjorde förstås sitt bästa för att hålla humöret uppe och påpekade att årets beställningar är värda 940 miljarder kronor, i alla fall enligt de listpriser som flygbolagen sedan alltid får rabatt på.

– Den globala efterfrågan på flygresor är robust och i de flesta regioner av världen ökar flygresandet, säger Randy Tinseth, marknadschef för Boeings civila plan.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Med drygt 700 beställningar på nya plan fick Boeing se sig slaget av Airbus som vid årets slut preliminärt hade fått in beställningar på drygt 1 000 plan. Mer exakta uppgifter från Airbus kommer på tisdag.

    Både Airbus och Boeing arbetar just nu med att få ordning på nya 737 Max och A320 Neo. De är direkta uppföljare till de nuvarande storsäljarna som till exempel används för flygningar inom Europa och USA.

    Efterfrågan på de nya planen har till stor del drivits av att flygbolagen i flera år plågats av höga bränslepriser och velat ha mer bränslesnåla plan. Nu har det kraftiga oljeprisfallet gjort att flygbolagen kan välja att flyga vidare med sina äldre plan något längre.

    Fast de nya planen ger också möjlighet att flyga längre sträckor än tidigare och det ger även nya möjligheter för bland annat SAS som i sommar blir ett av de första flygbolagen i Europa med nya A320 Neo och för Norwegian som blir först i Europa med 737 Max efter att det planet tagits i kommersiell drift i slutet av 2017.

    Nu är det förstås inte säkert att tidtabellen håller. Förseningar är vanliga och i slutet av 2015 drabbades till exempel Airbus av ett litet bakslag när företaget i sista stund fick ställa in leveransen av sin första A320 Neo. Den väntas nu ske någon gång den här månaden i stället.

    Mellandistansplanen står för den helt dominerande delen av flygbolagens beställningar. Boeing 737 svarar exempelvis för tre fjärdedelar av de plan som beställts från Boeing.

    Men mycket av arbetet handlar nu om att få fart på produktionen av de större långdistansplanen. Airbus håller på att försöka få upp tillverkningstakten för nya A350 medan Boeing fokuserar mycket på de nya versionerna av 777, som börjar levereras 2020, och att få produktionen av Dreamlinern lönsam.

    Flygresorna kan fortsätta sjunka i pris

    Annons

    I Boeings fabriker i Seattle, USA, är arbetet med Norwegians nya Dreamlinerplan i full gång. Nya Boeing 787-9 kan flyga längre och ta fler passagerare än de Dreamlinerplan som Norwegian hittills har använt. Nya Dreamlinerplanet kommer att bära Greta Garbos namn.

    Foto: Atle Straume Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X