Annons
X
Annons
X

”Jag älskar att göra affärer, jag kan bara inte sluta”

Gunilla von Platen, nominerad till SvD Affärsbragd, började göra affärer som 6-åring. Hon är entreprenören som går på magkänsla och betonar vikten av att vara beredd att satsa eget kapital.– Jag älskar att göra affärer. Det är min livsluft, jag kan bara inte sluta.

SvD Affärsbragd 2015
Gunilla von Platen byggde upp Skandias telemarketing. Hennes eget bolag Xzakt kundrelation startade hon i början av 2000-talet. ”Nu har jag 400 medarbetare och ett fastighetsbolag som snart är värt mer än 1 miljard”, säger hon.

Gunilla von Platen byggde upp Skandias telemarketing. Hennes eget bolag Xzakt kundrelation startade hon i början av 2000-talet. ”Nu har jag 400 medarbetare och ett fastighetsbolag som snart är värt mer än 1 miljard”, säger hon. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

SvD Näringsliv har skrivit om Gunilla von Platen tidigare. En gång var rubriken ”Gunilla von Platen – ett intensivt liv”.

Sällan har väl en rubriksättare hamnat mer rätt. För intensiteten är enorm när Gunilla von Platen drar igång och berättar om sina affärer och vad som driver henne som entreprenör.

– Jag älskar att göra affärer. Det är min livsluft, jag kan bara inte sluta. Även om affärerna har blivit större efterhand gör jag fortfarande små affärer och det är lika roligt.

Annons
X

Efter tio minuter har jag fattat mitt beslut och åtta av tio gånger blir det bra. Risken är ju att man annars bara blir sittande och ser tåget gå förbi.
Gunilla von Platen

Man har inte svårt att tro henne och det verkar ha någonting med hela personligheten att göra. Gunilla von Platen illustrerar det själv med en historia hon återgett flera gånger, hur hon som 6-åring började göra affärer genom att palla äpplen hos grannen. Sedan sålde hon frukten till samma granne.

Fruktaffärerna var nu bara början. I mer vuxen ålder fick Gunilla von Platen jobb som säljare på Skandia där hon sålde tio gånger mer än den som var näst bäst. Det gick så bra att en del trodde att hon fuskade.

Hon byggde också upp telemarketingavdelningen på Skandia men sa sedan hon upp sig för att starta eget. Det blev Xzakt kundrelation, ett växel- och kundserviceföretag, som drog igång i början av 2000-talet.

– Nu har jag 400 medarbetare och ett fastighetsbolag som snart är värt mer än 1 miljard. Totalt har jag 15 bolag och så har jag precis köpt Filmstaden i Solna, säger hon till SvD Näringsliv.

Gunilla von Platen tar över Filmstaden i Solna från om med 1 april och pratar om Filmstaden som en historisk plats där man kan göra stora förändringar i fastigheten och få bättre avkastning. Det kan man säkert, frågan är bara hur och hur hon kom fram till det.

– Min man analyserar mycket och ser risker. Jag går mer på magkänslan. Efter tio minuter har jag fattat mitt beslut och åtta av tio gånger blir det bra. Risken är ju att man annars bara blir sittande och ser tåget gå förbi, säger Gunilla von Platen.

Själv tog hon det stora klivet upp på entreprenörståget när hon drog igång Xzakt kundrelation. Det handlade knappast om någon uppfinning, mer om att se en lucka på marknaden. För enligt Gunilla von Platen var det inte mycket bevänt med de kundtjänster som de flesta företag höll sig med för 15 år sedan.

– Där satte företagen ofta den som inte klarade av något annat. Men jag var övertygad om att de skulle tjäna mycket på att ha en bra relation med sina kunder och då behöver de också en kundtjänst av världsklass. Jag satsade på att uppvärdera det som varit nedvärderat.

Det kan ju låta enkelt så här i efterhand när allt gått bra. Fast Gunilla von Platen talar också om hur det till en början inte var någon som trodde på henne men hur det också blir en drivkraft. En vilja att lyckas när alla säger att det ska gå åt skogen.

Hur är det då att vara entreprenör i Sverige? Gunilla von Platen ger en rätt blandad bild. Det har blivit modernt att prata varmt om entreprenörskap och att SvD Näringsliv lyfter upp entreprenörerna är ett tecken på det.

Samtidigt pratar hon om att entreprenörerna ofta får mycket skit, de ses som fifflare som bara försöker sno åt sig pengar. Bland unga är det fortfarande fint att börja på ett stort företag men inte att börja från noll som entreprenör.

Och så har vi det där med att få fram pengar. Ett stort problem för nästan alla som försöker bygga upp ett företag.

– Riskkapitalbolagen i dag tar noll risk. De ska ha garantier för allting. Det är familjerna kring entreprenören som tar risk, det är de som ställer upp med pengar och stöd, säger Gunilla von Platen.

För egen del går hon ibland in med pengar och investerar i bolag. Men framför allt påpekar hon att den som har en bra idé måste vara beredd att själv satsa pengar. Först då ser omvärlden att entreprenören verkligen tror på projektet. Den som satsar egna pengar har dessutom själv kontrollen.

Kanske är det därför hennes fyra, fortfarande unga, barn inte kan räkna med något finansiellt stöd även om hon uppmuntrar dem att bli entreprenörer.

– Jag är rätt tuff som mamma. Jag kan hjälpa dem att baka bullar men det är de som ska sälja, säger Gunilla von Platen och påpekar att hon aldrig varit mammaledig med barnen. De har fått hänga med när hon jobbat.

Här kan du läsa mer om de tio kandidaterna och rösta på din favorit

Annons
X

Gunilla von Platen byggde upp Skandias telemarketing. Hennes eget bolag Xzakt kundrelation startade hon i början av 2000-talet. ”Nu har jag 400 medarbetare och ett fastighetsbolag som snart är värt mer än 1 miljard”, säger hon.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 3

Gunilla von Platen är entreprenören som själv lyckats och nu även ibland satsar pengar på andra som verkar ha en bra affärsidé.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 2 av 3

”När jag gör en investering är det rätt ointressant vilken bransch det handlar om. Det är människorna jag investerar i, i personer som är passionerade och kan det de gör”, säger Gunilla von Platen.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 3 av 3
Annons
X
X
X
X
Annons
X