Annons
X
Annons
X

Åsiktshets i sociala medier hotar TED:s idéspridning

Fenomenet kring TED Talks idéspridande videor har exploderat i takt med trenden inom sociala medier. Men i en tid när den mest extrema åsikten får flest klick så utmanas TED av samma trend, anser dess Europachef Bruno Giussani.

– Mycket i sociala medier och tv-nyheter är åsikter snarare än fakta, säger han i en SvD-intervju vid TED:s högkvarter i New York.

TED:s Europachef Bruno Giussani på det globala högkvarteret i New York.

TED:s Europachef Bruno Giussani på det globala högkvarteret i New York. Foto: Pontus Höök

NEW YORK Precis innanför entrén till TED:s globala högkvarter på tionde våningen vid 250 Hudson Street på Manhattan står en amfiteater i miniformat med färgglada kuddar. Där har ett par anställda myst upp sig med sina bärbara datorer.

Men den här lokalen är för liten. När SvD Näringsliv besöker TED, en förkortning för ”Technology, Entertainment, Design”, håller organisationen som bäst på att förbereda för flytten till ett större kontor utmed samma gata.

För TED:s utveckling har varit explosiv sedan den första TED Talks-videon publicerades för tio år sedan, av vad som då främst var en konferensarrangör. Grundidén – formulerad av TED:s grundare Chris Anderson som ”idéer värda att sprida” – har skapat internetstjärnor av tidigare helt okända individer som berättat om sina idéer på video eller en TED-konferens. Och den icke vinstdrivande organisationen har gjort flitigt bruk av redan etablerade och kända föreläsare som USA:s förre president Bill Clinton, hans vicepresident Al Gore och svenske hälsoprofessorn Hans Rosling.

Annons
X

– Många tror att vi bara vill ha kändisar, eftersom vi haft talare som Bill Clinton och Bono. Men realiteten är att de flesta som talar på ett TED-event är personer som du aldrig hört talas om innan de dök upp här, säger Bruno Giussani.

Han var tidigare journalist men är sedan flera år chef för TED:s europeiska verksamhet, inklusive en årlig idékonferens i Zürich. Bruno Giussani spenderar mycket av sin tid på resa jorden runt på jakt efter folk med idéer som TED:s redaktörer finner innovativa nog att sprida till en bredare publik.

– Vi tittar på saker som om idén är fräsch och ny, kan den potentiellt påverka världen eller inte, är den relevant? Har den vetenskaplig grund?, säger Giussani.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    I juni 2006 spelade Ken Robinson, en brittisk utbildningsföreläsare och forskare, in ett TED Talks med rubriken ”Dödar skolor kreativiteten?”. Videon har hittills visats 36 miljoner gånger på ted.com och toppar listan av mest sedda ”talks”. En av Hans Roslings föreläsningar har visats tio miljoner gånger och Apples grundare Steve Jobs pratade 2011 om ”hur du ska leva innan du dör”, en video som visats över åtta miljoner gånger.

    Men det faktum att långt ifrån alla vars idéer spelas in på video av TED och delas i sociala medier är kända sedan tidigare ser Giussani som ett bevis för att det är själva idéerna som är grunden för organisationens framgång.

    – Det visar på kraften i idén, som är större än kraften i kändisskap. Det är det vi gillar, att hitta personer som jobbar hårt och hittar nya idéer och ge den personen en stor publik. Det är vad vi jobbar för.

    Men den idéspridande missionen hotas paradoxalt nog av de sociala medier som samtidigt är en förutsättning för att TED Talks-videor då och då blir virala och exploderar i tweets och på Facebooksidor världen över.

    Dagens utveckling inom sociala medier, menar Bruno Giussani, gynnar inte fakta och vetenskaplig diskussion. I stället pressar jakten på klick och ”likes” fram allt extremare åsikter. Han hävdar även att den konstanta tillgången på information via mobiltelefoner direkt motverkar TED:s idéspridning. Så stort är problemet att Giussani förra året förbjöd mobiltelefoner vid TED:s konferenser i London och Genève.

    – Reaktionen har varit märkligt positiv. Om du är i rummet kan du se hur kvaliteten på uppmärksamheten ökar, säger han och fortsätter:

    – Just nu pågår en strid om folks uppmärksamhet. Vi är överösta med tonvis av innehåll, information och idéer via mobiler och surfplattor. Dessutom är mycket av innehållet i sociala medier men också tv-nyheter åsikter och inte fakta. Sociala medier driver dig mot snabba åsikter, snarare än mot reflekterande analyser. Och ju mer extrem du är, desto fler ”likes” får du konstigt nog.

    TED har återkommande kritiserats för elitism, en liten grupp utvalda som ges möjlighet att sprida budskap och idéer och därmed påverka samhälle och opinion. En del i kritiken är även det höga priset för TED:s globala konferenser. Den 15 till 19 februari hålls den viktigaste av dem, TED2016, i kanadensiska Vancouver. Priset för en biljett är magstarka 8 500 dollar, drygt 70 000 kronor.

    ”Just nu är ett ämne som migration och flyktingströmmar väldigt relevant i Europa, vi har haft flera 'talks' på det temat”, säger Bruno Giussani, TED:s Europachef. Foto: Pontus Höök

    Bruno Giussani invänder att intäkterna från Vancouverkonferensen och flera andra finansierar tusentals lokala och billiga sammankomster för idéspridning, kallade TEDx följt av namnet på orten där de hålls. I Sverige arrangeras under mars månad exempelvis TEDxUmeå och TEDxNorrköping.

    – Vår budget är på runt 15 miljoner dollar per år. De kommer från två håll, biljetter till våra officiella events som konferensen i Vancouver och TED Women, samt från sponsorer som stödjer oss på olika sätt. Konferensen i Vancouver rymmer bara 1 400 personer, så om priset var noll så skulle ändå bara 1 400 få plats, men vi skulle gå miste om vår finansiering.

    Vad ser du för trender när det gäller innovativa idéer i världen just nu?

    – Just nu är ett ämne som migration och flyktingströmmar väldigt relevant i Europa, vi har haft flera ”talks” på det temat. Eller ta klimatavtalet i Paris, där vi försöker få in ny forskning inom cleantech till exempel. Det kan handla om frågan ”hur kommer det sig att vi vet att vi förstör miljön, och ändå klarar vi inte av att ändra på vårt beteende?”.

    Du och dina kollegor som väljer ut vilka idéer ni ska visa upp har en stor makt. Hur hanterar ni den?

    – Vi tänker inte så, vi ser på om det här är en idé att sprida eller inte, säger Bruno Giussani.

    – Men det stämmer att ”talks” ofta radikalt påverkat framtiden för talarna. De kanske fick sitt företag sålt till Google. Eller som i ett fall där en idé hamnade på platser vi inte väntat oss, talet sågs av en minister som tog det till en president som beslöt starta en kommission för att skapa en ny lag. Sådant har hänt.

    TED flyttar till ett nytt större kontor i New York. Hur stort kan TED bli?

    – Vi närmar oss 200 personer, det tror jag är vår övre gräns. Vi vill inte bli för många, då förlorar vi den idéskapande miljön i organisationen.

    Annons

    TED:s Europachef Bruno Giussani på det globala högkvarteret i New York.

    Foto: Pontus Höök Bild 1 av 2

    ”Just nu är ett ämne som migration och flyktingströmmar väldigt relevant i Europa, vi har haft flera 'talks' på det temat”, säger Bruno Giussani, TED:s Europachef.

    Foto: Pontus Höök Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X