Annons
X
Annons
X

Inget lyft utan flygledare – "Viktigt att kunna hantera stress"

De märks inte mycket men de är helt avgörande för att flygtrafiken ska fungera. Den som blir flygledare kan räkna med bra lön och viktiga arbetsuppgifter. Men det är också ett jobb med stort ansvar, svår utbildning och med få möjligheter att byta arbetsgivare. SvD reder ut vad som krävs för att axla jobbet.

Stora fönster runtom och en fantastisk utsikt på 83 meters höjd. Flygledaren Christer Wallinder har verkligen en rätt speciell arbetsuppgift uppe i Arlandas torn.

Stora fönster runtom och en fantastisk utsikt på 83 meters höjd. Flygledaren Christer Wallinder har verkligen en rätt speciell arbetsuppgift uppe i Arlandas torn. Foto: Lars Pehrson

83 meter upp i tornet vid Arlanda är utsikten magnifik, speciellt en strålande vinterdag som den då SvD är på plats. Vi skymtar Uppsala långt bort och framför allt ser vi plan efter plan dyka upp som små prickar på himlen för att några minuter senare dimpa ned på landningsbanan.

Det är ärligt talat ingen större dramatik. Eller rättare sagt, det är ingen dramatik alls och det är nog alla rätt nöjda med.

Fast det kan snabbt bli annorlunda.

Annons
X

– Det svåraste med det här jobbet är att allt kan förändras på mycket kort tid, säger Christer Wallinder som är flygledare och jobbar i flygledartornet vid Arlanda.

Flygledare Christer Wallinder. Foto: Lars Pehrson

Han berättar om en incident när kaptenen i ett plan som precis startat skickar en nödsignal och begär att få vända om och landa på samma bana eftersom det börjat brinna i cockpit. Då blev det lite ansträngt även i flygledartornet för nästa plan stod redan uppställt för start.

– Alla blir stressade i svåra lägen. Det viktigaste i det här jobbet är nog att man kan hantera stress och inte bli blockerad.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Flygledarutbildningen går ju bland annat ut på att man ska klara allt, även när det inte flyter som vanligt, säger Christer Wallinder.

    För er som undrar. Det gick bra för planet som vände och behövde gå ned igen.

    De flygledare som jobbar i tornet är väl synliga för många av oss som reser. De höga tornen syns tydligt och där uppe håller flygledarna koll på allt som rör sig på flygplatsen. Det handlar om allt från plan och bilar på banorna till planen som är på väg i luften omkring en 5–10 kilometer från flygplatsen.

    En karta över markrörelser på landningsbanan uppe i flygledartornet. Foto: Lars Pehrson

    Men större delen av flygtrafiken som går över Sverige hanteras inte i något torn utan via en kontrollcentral en bit ut i skogen kring Arlanda. Här täcker man all flygtrafik som går över mellersta och norra Sverige. Södra Sverige täcks via en liknande central vid Sturups flygplats.

    En kort stund efter att ett plan startat är det flygledarna på kontrollcentralen som tar över från tornet och leder planet vidare. Via dataskärmarna följer de vilka plan som är på väg, har information från radar och detaljerad väderinformation.

    – Det är främst via radio vi kommunicerar med piloterna. Kommunikation via datalänk är också på gång men det kan vara en fördel med röst så flygledaren hör hur piloterna betonar saker. Människan är trots allt väldigt flexibel och kan hantera svårförutsägbara situationer, säger Jacob Edholm som är chef för kontrollcentralen.

    I kontrollcentralen vid Arlanda följer man alla plan över Sverige så snart de kommit en bit från flygplatsen. Foto: Lars Pehrson

    Det mesta verkar nu gå väldigt lugnt till. I kontrollcentralen pratar man om att det händer någon incident i månaden och då handlar det oftast om att två plan kommit lite för nära varandra. Då ska man komma ihåg att säkerhetsmarginalen är rejält tilltagen och det ska vara minst tio kilometer mellan planen och 300 meters höjdskillnad.

    Man måste vara intresserad av att lösa problem och klara det utan alltför lång betänketid.

    – Det händer förstås incidenter och då får man sig en rejäl pulshöjare. Men jag tror inte någon här går och oroar sig för att göra fel. Vi har så bra utbildning och så bra system att gör man bara sitt jobb ordnar det sig, säger Jacob Johansson flygledare på kontrollcentralen.

    Full koncentration på Arlandas kontrollcentral. Foto: Lars Pehrson

    Vad krävs för att bli flygledare? Ja, först måste man klara testerna. Christer Wallinder tyckte själv att testerna var svåra och utbildningen pressande.

    – I grunden handlar det här jobbet nog om att man måste vara intresserad av att lösa problem och klara det utan alltför lång betänketid. Om man tycker det är jobbigt med stress då blir det svårt att jobba som flygledare.

    En uppenbar nackdel är väl också att det är ett ganska smalt jobb. Det finns få arbetsgivare även om en del väljer att söka sig utomlands för att få ett större utbud.

    – Visst är det smalt arbete men det går att utvecklas inom jobbet också. Karriären är ju mer att man upplever något nytt nästa dag och nästa år, som man inte varit med om tidigare, säger Christer Wallinder.

    Flygledartornet vid Arlanda är ritat av Wingårdh arkitektkontor. Foto: Lars Pehrson

    Annons

    Stora fönster runtom och en fantastisk utsikt på 83 meters höjd. Flygledaren Christer Wallinder har verkligen en rätt speciell arbetsuppgift uppe i Arlandas torn.

    Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 7

    Flygledare Christer Wallinder.

    Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 7

    En karta över markrörelser på landningsbanan uppe i flygledartornet.

    Foto: Lars Pehrson Bild 3 av 7

    I kontrollcentralen vid Arlanda följer man alla plan över Sverige så snart de kommit en bit från flygplatsen.

    Foto: Lars Pehrson Bild 4 av 7

    Full koncentration på Arlandas kontrollcentral.

    Foto: Lars Pehrson Bild 5 av 7

    Flygledare Jacob Johansson.

    Foto: Lars Pehrson Bild 6 av 7

    Flygledartornet vid Arlanda är ritat av Wingårdh arkitektkontor.

    Foto: Lars Pehrson Bild 7 av 7
    Annons
    X
    Annons
    X