Annons
X
Annons
X

”Idag är det normalt att leva ohälsosamt”

Det pågår en till mestadels positiv trend i Sverige idag där det börjar bli allt mer populärt att tänka på sin hälsa och träna regelbundet. Den här trenden till trots så är det dock väldigt många människor i vårt land som inte är i särskilt bra form och övervikten ökar till exempel fortfarande.

Vill du lyckas med din träning så måste du vara beredd på att du kommer att sticka ut, skriver Jacob Gudiol.

Vill du lyckas med din träning så måste du vara beredd på att du kommer att sticka ut, skriver Jacob Gudiol. Foto: COLOURBOX

Idag är omkring hälften av alla svenskar överviktiga eller feta. De har alltså ett BMI över 25. Minst överviktiga och feta finner du bland de lite yngre människorna och i åldrarna 16-29 år bär ”endast” en fjärdedel runt på för många kilon enligt BMI.

Det relativt låga värdet i lägre ålder återspeglar dock bara att de unga har haft färre levnadsår på sig att lägga på sig extra kilon och när de som är 16-29 år idag blir äldre så kommer fler av dem att gå från normalviktiga till antingen överviktiga eller feta. Så har i alla fall trenden varit de senaste decennierna.

De här BMI-värdena är också av allt att döma alldeles för snälla. BMI är nämligen ett mått som inte tar hänsyn till mängden muskelmassa eller fettmassa hos personen utan du använder bara totalvikten, alltså det värde du ser på vågen. Detta är välkänt inom fitnesskretsar där man gärna ondgör sig över att deras muskelmassa gör att de klassificeras som överviktiga trots att de i själva verket har väldigt lite fett på kroppen. Istället är det deras muskler som väger och höjer deras BMI.

Annons
X

Men om vi bortser från personer som tränar regelbundet och hårt för att bygga muskler och fokuserar på normalbefolkningen så är problemet med BMI faktiskt det motsatta. Då BMI inte tar hänsyn till mängden fettmassa så blir istället många människor som egentligen är överviktiga eller feta, sett till mängden fett de har på kroppen, klassade som normalviktiga för att de har så lite muskler på kroppen.

Detta är särskilt vanligt hos unga kvinnor och i studier där man mätt den faktiska fettmassan har man funnit att omkring hälften av alla unga kvinnor med normalt BMI är överviktiga om man mäter deras kroppsfettnivåer (1).

I andra studier har man följt yngre barn över tid och sett att trots att de inte ökade i BMI mellan 11-15 års ålder så blev deras förhållande mellan fett och muskler sämre över åren (2). Deras vikt var alltså stabil men de gick mer och mer mot övervikt sett till mängden fett de bar på kroppen.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    BMI har alltså med andra ord blivit ett allt sämre mått för övervikt allt eftersom människor slutat att träna och underhålla/bygga muskler. En färsk studie från USA fann att över hälften av alla kvinnor missklassificerades enligt BMI när man tittade på deras fettmassa (3). För män är det lite bättre då de tenderar att ha mer muskler och vara mer fysiskt aktiva under ungdomsåren men även där blir BMI fel knappt 25 procent av gångerna.

    Vad är då min poäng med att ta upp all den här dystra statistiken om människors allt försämrade fysiska status både när det gäller mindre muskelmassa och mer fettmassa? Jo, min poäng är att det som är normalt idag är att leva ohälsosamt. Folk tränar dåligt, äter dåligt, sover dåligt/för lite, stressar för mycket och så vidare.

    Så om du vill lyckas med din träning, oavsett sett om du främst har hälsomål, prestationsmål eller rent estetiska mål så måste du vara beredd på att du kommer att sticka ut. Du kommer inte att leva ett ”normalt liv” enligt de normer som finns idag. För om du lever ett normalt liv så kommer du följa normalbefolkningen och få mindre muskelmassa och mer fettmassa allt eftersom du blir äldre. Du kanske känner dig duktig om du äter lite mindre godis, snabbmat och kakor än dina vänner eller kanske tränar någon gång mer i veckan men det innebär inte att du äter tillräckligt bra eller tränar tillräckligt mycket.

    Vad du själv tycker är duktigt förändrar nämligen inte din kropps fysiologi. Din kropp bryr sig inte om du tycker att du är duktigare än dina vänner. Det som spelar roll är om du tränar tillräckligt bra, äter tillräckligt bra, sover tillräckligt bra med mera. Generellt som samhälle så ligger vi ordentligt snett på alla dessa punkter och det innebär att de som faktiskt sköter allt tillräckligt bra börjar bli mer och mer ”extrema” sett till normen.

    Det finns idag människor som är väldigt extrema med sin träning och kost och det är onekligen en hel del människor som tagit allting för långt. De mår dåligt om de missar ett träningspass och vågar inte äta efterrätt då de är rädda att det ska förstöra ”allt”. Det är inte den här livsstilen jag vill uppmuntra till.

    Men det jag vill ha sagt är att om du vill få resultat när det gäller din hälsa och prestation så får du nog ändå vara beredd på att din livsstil kommer att skilja sig en hel del från det som anses vara ”normalt” idag. Det räcker helt enkelt inte med att bara vara lite bättre än gemene man om du har ett ordentligt mål. Det innebär inte att du måste bli extrem. Men det innebär att du sannolikt måste bryta många negativa mönster och att du då och då behöver behöva stå ut med lite frågande blickar från dina arbetskamrater när du tackar nej till bullarna som de köpt med sig till jobbfikat.

    Referenser:

    1. Klungland Torstveit M, Sundgot-Borgen J. Are under- and overweight female elite athletes thin and fat? A controlled study. Med Sci Sports Exerc. 2012 May;44(5):949-57.
    1. Griffiths C, Gately P, Marchant PR, Cooke CB. A five year longitudinal study investigating the prevalence of childhood obesity: comparison of BMI and waist circumference. Public Health. 2013 Dec;127(12):1090-6.
    1. Shah NR, Braverman ER. Measuring adiposity in patients: the utility of body mass index (BMI), percent body fat, and leptin. PLoS One. 2012;7(4):e33308.

    Mer läsning:

    http://tranastyrka.se/normalt-bmi-fet-inuti

    http://tranastyrka.se/folk-vet-inte-langre-vad-som-ar-anstrangande-traning

    http://tranastyrka.se/normer-forandras-fysiologin-forblir-den-samma

    http://traningslara.se/50-av-alla-tjejer-och-kvinnor-ar-overviktiga-trots-normalt-bmi

    Annons
    Annons
    X

    Vill du lyckas med din träning så måste du vara beredd på att du kommer att sticka ut, skriver Jacob Gudiol.

    Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X