Annons
X
Annons
X

Hon är mäktigaste kvinnan i näringslivet

Med makt över vad många konsumenter stoppar i varukorgen sitter hon med ovärderliga kunduppgifter. Nu har Axel Johnsons koncernchef Mia Brunell Livfors utsetts till den mäktigaste kvinnan inom svenskt näringsliv, enligt Veckans Affärers årliga rankning.

Kvinnodagen 2016

Sedan nio månader tillbaka har Mia Brunell Livfors sitt kontor i ett atriumhus insprängt mellan ambassader på en av Östermalms finaste gator. Här funderar Axel Johnsons nya vd på hur koncernen ska utvecklas.

– Det är mycket i konsumtionsmönster som förändras i och med digitalisering och globalisering. Det gäller att hänga med och att vara i framkant, säger Mia Brunell Livfors.

Hon har erfarenhet att hämta från en annan stor svensk familjekoncern, nämligen Stenbecks Kinnevik. Där höll hon bland annat i ordförandeklubban i dotterbolaget och e-handelsjätten Zalando som efter en börsintroducering snabbt steg i värde till Kinneviksportföljens guldklimp.

Annons
X

Kunskapen om den digitala kunden som hon fick där kommer utan tvekan lägligt för Axel Johnsons-koncernen.

– E-handeln är fortfarande en liten andel av den totala handeln i Sverige. Men den växer väldigt snabbt och har kommit för att stanna. Alla bolag måste förhålla sig till vad konsumenter efterfrågar, säger Mia Brunell Livfors.

Nästa stora fråga tror hon kommer att bli big data, alltså den exponentiella dataexplosion som pågår och som exempelvis ger företag möjlighet att göra bättre analys av kunders köpmönster.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Big data är ett område som kommer att utvecklas väldigt mycket, inte bara för att företag ska kunna hålla koll på kunder utan även för att kunna ge kunder bättre erbjudanden. Företag kommer kunna bli mer träffsäkra i de beslut som fattas, säger Mia Brunell Livfors.

    Har du förståelse för de kunder som känner oro för sin integritet?

    – Absolut, det kan jag göra själv. Jag är också konsument. Den oron är viktig att ta på allvar och det betyder att vi måste bygga på förtroendet.

    Nyckeln tror hon ligger i att hålla en bra dialog med kunder.

    – Det gäller att bygga upp förtroendet för att vi behandlar kunders uppgifter med tillförsikt. För samtidigt är det ett bra verktyg för att bli smartare i vad vi erbjuder.

    Att hon nu föra andra gången har rankats till årets mäktigaste kvinna inom svenskt näringsliv – första gången var 2007 – ser hon som "ett bra betyg". Samtidigt säger hon att maktstrukturerna i samhället inte har fått henne att vilja kalla sig feminist.

    – I ordet feminist ligger det många definitioner, men jag är för jämställdhet. Det är dock en större fråga än mellan kvinnor och män. Det handlar om att breda grupper med personer med olika bakgrund ger bättre beslutsunderlag.

    Bland Axel Johnsons bolag finns enskilda företag med styrelser som har lika många kvinnliga som manliga ledamöter, såsom Mekonomen och Axfood. Samtidigt finns det ledningsgrupper som har övervägande del kvinnor.

    – Där får vi jobba med att rekrytera män, säger Mia Brunell Livfors.

    Men över lag är det ändå en bit kvar innan koncernens alla bolag når det egna målet om att minst 40 procent av alla personer med ledande befattning ska vara kvinnor.

    Ofta talas det om att kvinnor halkar efter i karriären och löneutvecklingen i samband med föräldraledighet och under småbarnsåren. Men det är en beskrivning som Mia Brunell Livfors ställer sig emot.

    – Jag var hemma ganska länge med båda mina barn. Jag tycker att vi i Sverige ska måna om den generösa föräldraledighet som vi har. Om man jobbar i 40 år ska det inte spela någon stor roll om man är hemma några år i ett par omgångar.

    Hon ställer sig positiv till att en större andel fäder tar ut föräldraledighet.

    – Då blir det inte i sig en jämställdhetsfråga.

    Kvotering är hon däremot sedan länge emot, men hon medger samtidigt att diskussionen om tvingande åtgärder kan ha bidragit till förändring.

    – Jag tror att debatten och hoten om lagstiftning har skyndat på. Men förändringen måste komma inifrån bolagen. Nu har det varit mycket fokus på styrelserna i börsnoterade företag, men det är bara en liten del. Viktigare är att få igenom förändring i hela bolag och även i privata bolag, säger hon och tillägger:

    – Kvotering är en annan form av diskriminering. Det skapar fel val vid fel tillfälle. Viktigast är att förstå att mångfald ger en bättre bas att fatta beslut på. Då kan förändring ske frivilligt.

    Axel Johnsons koncernchef Mia Brunell Livfors. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

    Axel Johnsons koncernchef Mia Brunell Livfors.

    Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X