Annons
X
Annons
X

Storsuv rör upp känslor – hetaste bilarna i Detroit

Detroitsalongen har inletts och här är de hetaste nyheterna för svenskt vidkommande. Kia chockar med ny lyxbil och Volkswagen med ny folkabuss. Men allt överskuggades av att FBI grep en VW-chef på Miamis flygplats.

Stor.

Foto: Paul Sancya/AP Bild 1 av 1

Bild 1 av 6

Audi Q8 – just när du trodde storsuvarna ebbat ut

Stor.

Stor. Foto: Paul Sancya/AP

Svulstig, opraktisk och tondöv. Eller innovativ, häftig och helrätt. Vad man än tycker om det produktionsnära konceptet Audi Q8 sätter den känslor i brand. Suv-kupén Q8 ska gå i närkamp med BMW X6 och är med sina 5,02 meter något längre än BMW:n. Q8 är när den visas i Detroit en laddhybrid som ska gå runt fem mil på el. Bensinmotorn på 333 hästkrafter är parad med en elmotor på 136 hästkrafter och 0 till 100 kilometer i timmen ska klaras av på 5,4 sekunder.

Från 2018 kan produktionsbilen av denna suv måhända beskådas efter Nybrogatan på Östermalm i Stockholm, eller på en och annan garageuppfart i villaförorten Djursholm.

Annons
X
Annons
X

Lojt lutar sig Volkswagens märkeschef Herbert Diess mot den nya "folkabussen" Buzz i Detroit. Samtidigt grep FBI en av VW:s högsta chefer i Florida för inblandning i dieselfusket – och på tisdagen stod det klart att VW måste betala 39 miljarder kronor till USA:s regering i en förlikning. Puh.

Foto: Tony Ding/AP Bild 1 av 1

Bild 2 av 6

Svettigt värre för VW-chefen att lansera nya folkabussen

Lojt lutar sig Volkswagens märkeschef Herbert Diess mot den nya "folkabussen" Buzz i Detroit. Samtidigt grep FBI en av VW:s högsta chefer i Florida för inblandning i dieselfusket – och på tisdagen stod det klart att VW måste betala 39 miljarder kronor till USA:s regering i en förlikning. Puh.

Lojt lutar sig Volkswagens märkeschef Herbert Diess mot den nya "folkabussen" Buzz i Detroit. Samtidigt grep FBI en av VW:s högsta chefer i Florida för inblandning i dieselfusket – och på tisdagen stod det klart att VW måste betala 39 miljarder kronor till USA:s regering i en förlikning. Puh. Foto: Tony Ding/AP

Nej, det blev nog inte riktigt som Herbert Diess tänkt sig. För att komma ifrån dieselskandalen slog VWs märkeschef på stora trumman när han lanserade elbilskonceptet ID Buzz. Den gulvita bilen har 22-tumshjul, en teoretisk räckvidd på 60 mil (runt 50 i praktiken) och retroblinkar oblygt till sin farfar – den klassiska folkabussen, som egentligen hette VW Typ 2. Retrovarianter av folkabussen har visats som olika prototyper sedan 2011, men äntligen verkar allt falla på plats. Det unika med denna är nämligen att den byggs på VW:s nya elbilsplattform MEB – och då kan de två elmotorerna på inalles 374 hästkrafter flyttas längst fram och bak i karossen och frigöra utrymme. Tidigare prototyper som haft förbränningsmotorer har fallit på grund av platsbristen i kupén.

ID Buzz är den andra bilen att visas på den nya elbilsplattformen. Den första var den Golfliknande ID på Parissalongen i höstas. Båda torde komma i något mindre utflippade produktionsversioner som två av koncernens 30 planerade elbilar till år 2025.

Men ungefär samtidigt som denna bild togs greps alltså en annan VW-chef av FBI på Miamis internationella flygplats för inblandning i dieselskandalen. Och VW-koncernen tvingades punga ut med ytterligare 39 miljarder kronor i en förlikning i dieselskandalen till USA:s regering.

Det stal showen lite.

Annons
X
Annons
X

Lite längre. Lite mer plats för ben och last. VW Tiguan Allspace helt enkelt.

Foto: Paul Sancya/AP Bild 1 av 1

Bild 3 av 6

VW Tiguan Allspace – praktisk långlimpa

Lite längre. Lite mer plats för ben och last. VW Tiguan Allspace helt enkelt.

Lite längre. Lite mer plats för ben och last. VW Tiguan Allspace helt enkelt. Foto: Paul Sancya/AP

Ibland är det märkligt hur biltillverkarna gör skillnad mellan USA och Europamarknaderna: Volkswagen visade upp två suvar i Detroit: Först bjässen Atlas – över 20 centimeter längre än suven Touareg som vi tycker är en bjässe här i Europa. Men Atlas ska inte säljas i Europa.

Det ska däremot den mindre och mer intressanta suven Tiguan Allspace göra. Det är helt enkelt en längre version av den Golfbaserade suven Tiguan som fått extranamnet Allspace.

Tiguan kom förra året i ny generation efter hela tio år och får här elva centimeter längre hjulbas och möjlighet till sju sittplatser. Den andra sätesraden ska gå att skjuta fram och tillbaka för enklare insteg. Den kommer till Sverige senare i år men varken priser eller datum är klara.

Annons
X
Annons
X

En Jaguar? Nix – en Kia.

Foto: Al Goldis/Polaris Images/IBL Bild 1 av 1

Bild 4 av 6

Kia Stinger – håller den i överklassens finrum?

En Jaguar? Nix – en Kia.

En Jaguar? Nix – en Kia. Foto: Al Goldis/Polaris Images/IBL

Alla biltillverkare vill bli lite finare och därmed kunna tjäna mer pengar per bil.

Att koreanska Kia skulle komma med något som närmast ser ut som en snygg och modern Jaguar med BMW-drag på nära fem meter skulle för bara några år sedan ha varit uteslutet.

Men på Detroitsalongen visas nya Kia Stinger – Kias snabbaste bil hittills. Med en längd på 4,83 meter erbjuds den med fyrcylindrig 2-litersturbo på 255 hästkrafter och en 3,3 liters V6 med dubbelturbo på 370 hästkrafter. Drivning sker antingen på bakhjulen eller på alla fyra.

Chefsdesigner är Peter Schreyer som kom från Audi och VW-koncernen till Kia 2006. Tekniskt är Stinger framtagen av Albert Biermann, från BMW:s M-division.

Med V6:an accelererar Stinger 0–100 kilometer i timmen på 5,1 sekunder, vilket innebär att den blir den snabbaste Kian hittills. Stinger kan fås med antingen bak- eller fyrhjulsdrivning och automatlådan har åtta steg.

I Sverige lanseras bilen i höst, men ännu är inga priser fastställda.

Annons
X
Annons
X

Shiatsumassage. Lägg det floskelordet på minnet.

Foto: Tony Ding/AP Bild 1 av 1

Bild 5 av 6

Är det en Mazda? Porsche? Eller en... Lexus?

Shiatsumassage. Lägg det floskelordet på minnet.

Shiatsumassage. Lägg det floskelordet på minnet. Foto: Tony Ding/AP

Är detta den nya Kian? En sjukt lyxig Mazda? Eller måhända en Porsche Panamera? Dessa frågor kan säkert komma i denna nya bilvärld – där lyxiga bilar är förvillande lika. Nya Lexus LS 500 byggs på Lexus så kallade GA-L-plattform tillsammans med sportkupén LC 500. Den har en nyutvecklad 3,5-liters V6 bensinmotor med dubbelturbo på 415 hästkrafter.

Lexus blinkar oblygt mot Kinamarknaden där baksätespassageraren står för plånboken och i utrustningslistan kan man kryssa i breda fåtöljer bak, fotpall och enligt reklamfloskelspråket ”shiatsu-massage” (ett slags traditionell japansk massage) och stort ben­utrymme. Börjar säljas i Sverige i slutet av 2017. Pris är ännu inte klart.

Annons
X
Annons
X

Toyota Camry i sin åttonde generation lär bli en bästsäljare i USA, men säljs inte i Sverige.

Foto: Carlos Osorio/AP Bild 1 av 1

Bild 6 av 6

Bilen som tog Sverige med storm – och försvann

Toyota Camry i sin åttonde generation lär bli en bästsäljare i USA, men säljs inte i Sverige.

Toyota Camry i sin åttonde generation lär bli en bästsäljare i USA, men säljs inte i Sverige. Foto: Carlos Osorio/AP

Vi tänkte bara skriva om nyheterna i Detroit som är aktuella för Sverige – men här kommer ett undantag: Toyota Camry, som kommer i sin åttonde generation.

En kort historik: Liksom i USA lanserades en kantig men proper Camry i Sverige 1983. Men det var den andra generationen mellan 1987 och 1991 som svenska folket tog till sina hjärtan. Lika älskade som lättrostade förpassades den generationen Camry liksom över en natt till bilskrotarnas bilhimmel för något decennium sedan. Då hade intresset för Camry hunnit dala i takt med otydliga nyare modeller, som framför allt blev alltför dyra med ofördelaktig yenkurs. Dessutom lanserades den nästan lika stora Avensis som konstruerats för den europeiska marknaden. I slutet av år 2000 försvann Camry från de svenska nybilshallarna.

Men visst undrar man: Hur hade det blivit om Camry gjort comeback med denna åttonde generation som tippas bli den bäst säljande bilen i USA 2017? Nu med en spejsad front som liknar både den hos suven CH-R och bränslecellsbilen Mirai.

Annons
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X