Annons
X
Annons
X
Sverige
Analys

Henrik Ennart: 5:2-dieten ingen mirakelkur

De flesta skulle må bra av att äta mindre och det är bra om 5:2-dieten kan bidra. Tyvärr marknadsförs dieten med antydningar om cancerbot och långt liv utan att nämna faktorer som talar emot. Då är gränsen till kvacksalveri nära.

I alla tider har månglare försökt tjäna pengar på att sälja livselixir. I Kina använde alkemisterna cinnober och guld redan för flera tusen år sedan. Olika örter, tobak och opium, även isbjörnstestiklar, alltsammans har någon gång marknadsförts som livselixir.

När 5:2-dieten drar med sig allt och alla i en bantningstornado finns det skäl att påpeka att det handlar om tidig och grovhuggen vetenskap som sedan förenklats och förklarats utifrån olika författares egen fantasi. Jag tycker att dieten är spännande, men den kommer inte att få oss att leva avsevärt längre.

Ända sedan 1930-talet har forskare känt till att det går att förlänga den maximala livslängden på råttor genom att ge 40 procent mindre energi men tillräckligt med vitaminer och mineraler. Utfordringsrutinerna har ofta utformats som livslång varannandagsfasta.

Annons
X

Det finns avigsidor som ökad infektionskänslighet, benskörhet, minskad fertilitet, frusenhet och ständig hunger.

Djuren blir små till växten men får mindre cancer, hjärtsjukdomar och demens och lever längre än vad som ansetts möjligt. Men det finns avigsidor som ökad infektionskänslighet, benskörhet, minskad fertilitet, frusenhet och ständig hunger.

Att göra om detta utanför laboratoriets skyddade miljö är en helt annan sak och beskrivs träffande av Harvard-professorn David Sinclair: ”Kalorirestriktion får i alla fall livet att kännas långt.”

Målet med 5:2 är att försöka dra nytta av kalorirestriktionens plus, utan att det känns outhärdligt.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Svält stressar cellerna som aktiverar en skur av försvarsreaktioner. I teorin sker detta vid 5:2-dieten, cellerna luras att tro att det är svält, och deras försvar ska skänka oss friskare hjärtan, skarpare hjärnor och längre liv. Men det är en aura av mirakelkur som återstår att bevisa.

    Dieten är ett strålande exempel på hur tidig grundforskning i vår uppkopplade värld blixtsnabbt och okritiskt kan förvandlas till global fluga.

    Det finns nämligen oklarheter.

    Förenklad. Forskningen, mest råttstudier, bygger ofta på 4:3-fasta, och ibland längre fasteperioder. 5:2 är en mildare och knapphändigt studerad form.

    Mixade resultat. Resultaten motsvarar andra sorters bantning, varken mer eller mindre. I de största 5:2-studierna ses inga entydiga effekter på tillväxthormonet igf-1, som antas spela en central roll i cancer och åldrande, och BDNF som skyddar hjärncellerna.

    Avtagande vikteffekt. Viktnedgång har aldrig varit dietens mål, snarare en bieffekt. Ett syfte är att sänka ämnesomsättningen och då avtar viktnedgången.

    Många lägger av. Lite förvånande har fler svårt att hålla fast vid 5:2-dieten än vid dieter som bygger på ett mindre neddrag alla dagar.

    En mångårig studie visade förra hösten att det inte gått att förlänga människoapors maximala livslängd bara genom att dra ned på energin i maten. För forskarna var detta ett stort bakslag, men det nämns inte i 5:2-böckerna.

    Betyder detta att 5:2 bara är en bantningsdiet i mängden?

    Ja, mycket tyder på det. Men alla vägar är inte stängda. Spännande forskning pågår för att trimma dagens fastedieter.

    Nästa trend kan mycket väl bli att avstå snabba kolhydrater, kött och mjölk åtminstone varannan dag i veckan, med fri ätning av fiberrika och ekologiskt odlade grönsaker.

    Jag gick ner tio kilo

    svd.se
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X