Annons
X
Annons
X
CES-mässan 2016

Här är fyra heta svenska teknikbolag på Las Vegas-mässan

Över 50 svenska teknikföretag – från jätten Ericsson ned till techstartupbolag med några månader på nacken – medverkar på årets CES-mässa i Las Vegas.

Bild 1 av 5

Mässgolvet på CES.

Mässgolvet på CES. Foto: Pontus Höök

LAS VEGAS. I torsdags minglade de svenska entreprenörerna på megamässan CES med journalister, investerare och med varandra i en möteslokal i en av de hangarstora mässhallarna.

– I år är det rekordmånga svenska bolag på CES, säger arrangören Tomas Bennich som jobbat med svenska startupbolag i många år.

SvD Näringsliv har porträtterat fyra av dem.

Annons
X
Annons
X

Bild 2 av 5

Thomas Eriksson, vd för Neonode.

Thomas Eriksson, vd för Neonode. Foto: Pontus Höök

Thomas Eriksson, vd för Neonode

Neonode, börsnoterat på Nasdaq, klingar troligen bekant för en del teknikintresserade svenskar. För drygt tio år sedan lanserade företaget en futuristisk mobiltelefon med tryckkänslig skärm som kan sägas ha varit före sin tid. Någon succé blev mobilerna aldrig, men Neonodes teknik för att styra elektronik kommer nu väl till pass på andra håll. Inte minst inom fordonsindustrin.

– Tekniken finns i drygt 30 miljoner produkter på marknaden, till exempel bilar som Volvo XC90, säger vd Thomas Eriksson. Han är veteran på CES-mässan som han besökt i tio år.

Och allt började egentligen med den här mobiltelefonen?

– Ja, vi gjorde tre stycken mobiler. När man gör en mobiltelefon så behöver man mycket pengar, för att tillverka, marknadsföra och sälja den. Det är en ganska komplicerad produkt. Vi lyckades göra allt det där, men marknaden vek runt 2008.

Och vad är det ni gör nu?

– Vi licensierar vår teknik för att styra elektronik, säger Tomas Eriksson och drar fram sin mobil för att demonstrera.

En sensor i mobilskalet gör att han kan styra mobilen genom att klicka rakt ut i luften, bredvid själva telefonen.

– Sensorerna känner av var fingret är någonstans. På det sättet behöver man inte ha en tryckkänslig skärm. Vi jobbar bland annat mycket med Autoliv, som visar upp självkörande bilar här på CES med vår sensorteknik i ratten, säger Eriksson.

Prova SvD digital i 1 månad – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 3 av 5

Amir Sharifat, medgrundare och operativ chef på Flic.

Amir Sharifat, medgrundare och operativ chef på Flic. Foto: Pontus Höök

Amir Sharifat, medgrundare och operativ chef på Flic

En kollega skulle sluta snusa. Det gick inget vidare. Men å andra sidan föddes ett nytt svenskt teknikföretag.

– För att sluta gjorde han, Jocke, en app i mobilen med en stor grön knapp som han skulle trycka på varje gång han la in en snus. Men det var jobbigt att hala fram mobilen varje gång, låsa upp den och öppna appen. Så vi började fundera på om det inte gick att extrahera själva knappen ur mobilen, säger Amir Sharifat, tidigare KTH-student och en av grundarna till Flic, som deras produkt heter.

Flic är kort och gott en knapp som kan fästas var som helst – som i kläderna eller på väggen hemma – och där ett tryck utlöser en funktion i mobiltelefonen. Som att starta Skype och ringa ett visst nummer eller styra funktioner i hemmet som i sin tur kontrolleras via appar i mobilen.

– Jag såg direkt potentialen inom framför allt automation i hemmet och säkerhet. Sedan har det växt och nu har vi väldigt många funktioner, säger Amir Sharifat.

Vad knappen ska uträtta styrs via en app i mobilen.

De startade det Stockholmsbaserade bolaget för två år sedan. Idag är de 15–16 personer.

Grundarna valde bort traditionellt riskkapital för att finansiera starten.

– Vi hade kontakter med en massa amerikanska riskkapitalister, men vi valde bort dem för de vill normalt ha minst hälften av företaget sittande i USA. Vi valde i stället att gå med några privata affärsänglar i Stockholm, det var ändå en så pass liten runda vi behövde ta in, säger Amir Sharifat.

Annons
X
Annons
X

Bild 4 av 5

Marcus Gners, medgrundare och operativ chef på Lifesum.

Marcus Gners, medgrundare och operativ chef på Lifesum. Foto: Pontus Höök

Marcus Gners, medgrundare och operativ chef på Lifesum

– Titta på det entourage som Madonna har kring sig för att se till att hon sig i form. Vår idé är att erbjuda detta till vanliga människor, säger Marcus Gners.

Hans drygt treåriga bolag Lifesum befinner sig mitt i den stekheta mobila hälsotrenden. De senaste åren har den svällt som en luftballong på CES-mässan och klockor som mäter puls och blodtryck och appar som kontrollerar din diet upptar numera en hel mässhall.

– Det Lifesum gör är att vi försöker utnyttja den snabba utvecklingen inom mobiltelefoner och klockor och dess sensorer för att försöka bygga produkter som hjälper folk att bli mera medvetna om valen de gör och nå bättre hälsa och nå mer lycka i livet. Mat och motion är några sådana saker, men det handlar inte bara att om räkna kalorier utan också hur du faktiskt äter och motionerar.

På kontoret vid Klarabergsviadukten i Stockholm är de numera drygt 40 personer, av 15 olika nationaliteter.

Hälsotrenden är väldigt stark i USA där det även finns mycket kapital, men ni sitter kvar i Stockholm. Varför då?

– Vi skulle inte få de bästa utvecklarna i Silicon Valley att jobba för oss om vi satt där. Men det kan vi sikta på i Sverige, säger Marcus Gners.

Tjänar ni några pengar?

– Vi tog in kapital för ett och ett halvt år sedan och har skalat upp verksamheten mycket sedan dess, men siffrorna hänger med. Vi har intäkter och ambitionen är att bli lönsamma ganska snart.

Annons
X
Annons
X

Bild 5 av 5

Johan Brenner, höger, riskkapitalist i Silicon Valley på Creandum.

Johan Brenner, höger, riskkapitalist i Silicon Valley på Creandum. Foto: Pontus Höök

Johan Brenner, riskkapitalist på Creandum

Johan Brenner jobbade bland annat på ABB, Etrade och Kinnevik innan han blev riskkapitalist. I dag är han baserad i tekniktäta Silicon Valley söder om San Francisco, Kalifornien, på svenska riskkapitalbolaget Creandum.

– Norden har visat sig väldigt konkurrenskraftigt, 50 procent av alla ”unicorns” kommer därifrån, och Sverige står för över hälften av det. Det är inte bara hårdvara och gammal nätverksutrustning från Ericsson numera, utan det är ett helt spektrum av tjänster som Spotify, Truecaller, Skype och så vidare. Det är för att vi är ett litet land, det tvingar fram innovationer, konstaterar Brenner.

Vad ser du för trender om du tittar på de svenska företagen på CES?

– Skillnaden från när dotcom-eran kom för femton år sedan är att då var det teknik som kom från Chalmers och sådana ställen, men det var inga affärsmän eller affärskvinnor som stod bakom. Nu ser vi affärspersoner som visserligen har tekniskt kunnande, men som också kan affärer och vill vinna kunderna. Det är den stora skillnaden.

Vad är det du letar efter som investerare?

– Vi tittar mycket på ledningen, gör de bara det här för att bli rika? Vi vill inte ha personer som bara vill tjäna pengar. Det handlar ungefär till 70 procent om personerna och 30 procent om produkten. Sedan tittar vi förstås på idén, är det något unikt i det de vill göra? Helst ska det de vill göra också kunna skapa en ny marknad som inte existerar innan. Titta på Uber till exempel. Det är inte bara en taxiapp längre, den är på väg att ersätta bilägandet, säger Johan Brenner.

– Sedan handlar det också om det vi kallar ”product market fit”, det vill säga är det någon jäkel som använder det här?

Trött på möten? Skicka din robot istället! Se nya prylen här:

Annons
Annons
X
Annons
X