Annons
X
Annons
X

Här är börs-vd:arna som visar klimatvägen

Hans Vestberg, vd för Ericsson, Annika Falkengren, vd för SEB och Karl-Johan Persson, HM:s vd. Det är tre svenska företagsledare som hamnar högt upp när miljöexperter listar Stockholmsbörsens mest miljöengagerade bolag och chefer.

En trio vd:ar som hamnar högt upp när miljöexperter listar engagerade bolag och chefer: Ericssons Hans Vestberg, SEB:s Annika Falkengren och H&M:s Karl-Johan Persson.

En trio vd:ar som hamnar högt upp när miljöexperter listar engagerade bolag och chefer: Ericssons Hans Vestberg, SEB:s Annika Falkengren och H&M:s Karl-Johan Persson. Foto: Pontus Höök, Lars Pehrson

Förvandlingen av vissa av de svenska storbolagen är slående. Ett bolag har övergivit en 68 år gammal affärsidé, för att fokusera mer på hållbarhet. Ett annat har börjat ställa radikalt andra krav vid sin egen kreditgivning. Ett tredje har lovat att få all sin energi från förnybara källor.

SvD Näringsliv har låtit en rad miljöorganisationer lista de verkställande direktörer som har gjort störst avtryck på området – och flera namn återkommer gång på gång.

Ett av dem är Karl-Johan Persson, H&M:s vd, som under det gångna året fattade ett drastiskt beslut som gått relativt obemärkt förbi i medierapporteringen. Ända sedan den första Hennes-butiken slog upp dörrarna i Västerås 1947, har bolaget haft samma affärsidé: "att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris". Men efter 68 med samma slogan, fick grundaren Erling Perssons framgångsrecept plötsligt en ny ingrediens. H&M ska inte längre bara erbjuda "mode och kvalitet till bästa pris". De ska också göra det "på ett hållbart sätt".

Annons
X

För Karl-Johan Persson, som själv pratat om att arbeta heltid med välgörenhet i framtiden, verkar det inte bara vara tomma ord.

– H&M började tidigt med att se över sin klimatpåverkan och vad de kan göra för att minska sin påverkan genom hela leveranskedjan. Just detta, att titta på hela kedjan, är avgörande i sammanhanget, säger Barbara Evaeus, talesperson inom klimatfrågor på Världsnaturfonden, till SvD Näringsliv.

Under det senaste året trampade Karl-Johan Persson också på gasen när det gäller kampanjen för att återvinna kläder. Att återvinna en enda t-shirt sparar 2 100 liter vatten, slår bolaget fast i en global annonskampanj. Samtliga bolagets 3 300 butiker tar nu emot använda kläder och återanvänder eller återvinner dem. Under 2015 anslöt sig också bolaget till uppropet Science Based Targets, där företag världen över åtar sig att göra sitt för att klimatavtalet i Paris ska uppnås.

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Karl-Johan Persson är inte ensam om att ha ett starkt klimatengagemang bland de svenska företagsledarna. Ratos Susanna Campbell, Axfoods Anders Strålman och Volvo AB:s Martin Lundstedt är tre andra exempel på företagsledare som tagit på sig ledartröjan när det gäller klimatarbete. Alla tre bolagen deltog också i ett upprop i en debattartikel i Dagens Industri i oktober förra året där de lovade att göra miljöarbete till sin kärnverksamhet.

    Flera miljöorganisationer nämner också Ikeas vd Peter Agnefjäll som en av dem som engagerat sig inom klimatfrågan. Ikeas mål att vara energioberoende globalt till 2020 står ut som ett av de mest ambitiösa i världen. Bolaget fattade också tidigt beslut om att sluta sälja vanliga glödlampor och helt gå över till LED-lampor, som drar betydligt mindre ström.

    En annan gigant som skulle kunna göra anspråk på förstaplatsen i klimattoppen är Ericssons vd Hans Vestberg. Ericsson har redan integrerat FN:s nya hållbarhetsmål i sin egen verksamhet. I somras valdes Ericsson-vd:n in i styrelsen hos UN Foundation, en organisation som syftar till att knyta FN:s arbete till näringslivet och välgörenhetsorganisationer.

    I en intervju med SvD Näringsliv på it-mässan CES i Los Angeles gav Vestberg sin egen syn på klimatfrågan.

    – Jag tror att vi kan förändra världen genom att använda den teknik som Ericsson kommer ut med, sade Ericssonchefen till SvD Näringsliv.

    Och i Hans Vestbergs ord anar man något av det som kan ses som en vattendelare bland de svenska bolags-vd:arna: tron på att man kommer att tjäna pengar på hållbarhet. It-vd:n ser helt enkelt stora affärsmöjligheter på området. Och det har han gemensamt med ABB:s Sverige-vd Johan Söderström, som förra året fick priset Hållbart Ledarskap av NMC, Nätverket för hållbart ledarskap.

    – Johan är en modern och värdedriven ledare som har lyckats inkludera hållbarhet i företagets strategier och visa på dess betydelse för affärsmässig framgång. Han är förebild för företagsledare i omställningen till hållbar teknik- och energiutveckling i näringslivet, säger Lena Ander, generalsekreterare för NMC till SvD Näringsliv.

    En annan bransch som tagit viktiga kliv i sitt klimatengagemang den senaste tiden är finansbranschen, menar den globala Sida-finansierade organisationen Fair Finance Guide. Och främst bland bankerna är SEB – med Annika Falkengren i spetsen – som bland annat hyllas för sin satsning på så kallade gröna obligationer och för att de säger nej till att finansiera nya kolkraftverk.

    – Ingen kan blunda för att klimatfrågan är en av de stora globala utmaningarna. Här kan finansbranschen bidra, både vad gäller investeringar och finansiering, säger Annika Falkengren till SvD Näringsliv.

    Men visst finns det fortfarande svenska börs-vd:ar som ännu inte hoppat på klimattåget – eller som rent av bromsar det. Ett bolag som nämns i SvD Näringslivs genomgång är Lundin Petroleum, med nya vd:n Alex Schneiter i spetsen.

    Men enligt WWF:s Barbara Evaeus är sanningen snarare att de flesta ännu inte har insett vikten av ett ambitiöst klimatarbete.

    – Tyvärr är det en stor klunga i mitten som inte riktigt är på banan. Men om de inte ser värdet av omställning, kommer de att bli lämnade när andra går framåt, säger hon.

    En trio vd:ar som hamnar högt upp när miljöexperter listar engagerade bolag och chefer: Ericssons Hans Vestberg, SEB:s Annika Falkengren och H&M:s Karl-Johan Persson.

    Foto: Pontus Höök, Lars Pehrson Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X