Annons
X
Annons
X
Litteratur
Recension

Totalitarismens ursprung ”Hannah Arendt lärde mig att tänka själv”

Nalin Pekgul skriver om Hannah Arendt, filosofen som fick henne att gå sin egen väg, ställde till problem för henne i partipolitiken – och som har mycket att lära oss om såväl Sverigedemokraterna som muslimska extremister.

Bokvåren 2016
Hanna Arendt. Hennes bok ”Totalitarismens ursprung”, som första gången publicerades 1951, har nu kommit ut i svensk översättning.

Hanna Arendt. Hennes bok ”Totalitarismens ursprung”, som första gången publicerades 1951, har nu kommit ut i svensk översättning. Foto: TT

Totalitarismens ursprung

Författare
Genre
Sakprosa
Förlag
640 s. Daidalos
ISBN
9789171734709

Övers: Jim Jakobsson

Tänk själv, säger filosofen Hannah Arendt och det tog jag till mig. Jag minns inte när jag hörde hennes namn första gången, annat än att det måste ha varit i diskussioner i mitt barndomshem. På gymnasiet när min svenskalärare Britt Marie Wikström vid ett tillfälle pratade om henne kände jag igen hennes namn. Jag fastnade för hennes förklaringar av varför vanliga människor kan bli lydiga redskap för totalitära regimer. Sedan dess har jag försökt sätta mig in i Hannah Arendts idéer.

I mitt politiska arbete blev det besvärligt att ha det starka bandet till Hannah Arendt. När jag vid 27 års ålder blev riksdagsledamot förväntades det att jag skulle inordna mig i riksdagsgruppen och följa riktlinjerna för hur man ska svara i olika frågor. Men jag hade ju kravet från Hannah Arendt att tänka själv och en ung människas självförtroende oförstört. Jag skulle minsann klara mig utan färdigtänkta svar. Det ledde dels till att jag gav mig själv en alltför stor arbetsbörda, dels till att jag blev besvärlig för riksdagsgruppen när jag gick emot partilinjen.

Arendt är en av 1900-talets mest betydelsefulla filosofer men när jag talar om henne förvånas jag över att så få känner till henne. Den banala ondskan har blivit ett begrepp men få känner till att det kommer från Arendts bok om Adolf Eichmann. När Hitler tog makten1933 tvingades Hanna Arendt som hade en tysk-judisk bakgrund att lämna sitt födelseland Tyskland. Hon bosatte sig i Frankrike, blev internerad men lyckades fly till New York med sin man 1941. Efter några år i New York skapade hon sig en ställning bland betydelsefulla författare och kritiker. När andra världskriget var över började hon undervisa vid flera universitet såsom Princeton och Berkeley.

Annons
X

I boken söker hon ursprunget till Hitlers anspråk på världsherravälde och förintelsen av judar, romer, oliktänkande.

Jag är mycket glad över att Arendts bok ”Totalitarismens ursprung” som första gången publicerades 1951 nu har kommit ut i svensk översättning. I boken söker hon ursprunget till Hitlers anspråk på världsherravälde och förintelsen av judar, romer, oliktänkande. Den första delen behandlar antisemitism. Den andra delen de europeiska staternas imperialistiska politik från 1800-talet fram till Indiens självständighet. Hannah Arendts tes som hon mycket övertygande argumenterar för är att ur antisemitismen och imperialismen skapas förutsättningar för Hitlers och Stalins totalitära stater.

Boken är en tankeväckande berättelse om vår europeiska historia. I den berättelsen ingår en beskrivning av hur eliten och folket kan förenas i sitt hat mot en folkgrupp, i det här fallet judarna. Arendt polemiserar mot att vilken grupp som helst skulle kunna bli nazisternas syndabock för allt ont. Den antisemitism som Hitler utnyttjade växte fram från 1600-talet i en bestämd europeisk kontext.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    ”I mitt politiska arbete blev det besvärligt att ha det starka bandet till Hannah Arendt”, skriver Nalin Pekgul. Foto: Pontus Lundahl/ TT

    Om vi tittar på utvecklingen i Sverige och Europa i dag finns paralleller till det Arendt skriver. Hennes beskrivning av hur nazismen växte fram och hur den underblåste hatet mot judar påminner om hur högerextremister utmålar muslimer som ett hot mot nationen. Högerpopulistiska Sverigedemokraterna sätter en mask framför våra ansikten och ”Muslimen från Mellanöstern” blir en bild av den andre som byggs upp av många små negativa bitar. En del är rena fantasier men de flesta bitarna är hämtade ur verkligheten och i den meningen sanna. Men masken som helhet är en fantasiprodukt utan motsvarighet i verkligheten; muslimen blir en kvinnoförtryckare, en djurplågare och en självmordsbombare När en muslim blir liktydig med den bilden framstår vi som en massa som lätt kan uppfattas som ett hot.

    Än så länge uppmärksammar och fördömer majoriteten i det svenska samhället den högerpopulism som Sverigedemokraterna företräder.

    Än så länge uppmärksammar och fördömer majoriteten i det svenska samhället den högerpopulism som Sverigedemokraterna företräder. Men Europa har också drabbats av en islamistisk högerextremism. Den islamistiska högerextremismen skapar sin bild av den andre, som i det här fallet är en jude. Med alla schabloner hämtade från nazismen är ”juden” den som kontrollerar finansvärlden, medierna och styr världspolitiken.

    På samma sätt som Sverigedemokraterna utmålar muslimer som det största hotet mot Europas säkerhet ser högerextrema islamister USA och Israel som det största hotet mot Islam. Vänstern som står i första ledet i kampen mot Sverigedemokraternas högerpopulism är märkligt godtrogna inför islamisternas högerextremism.

    Det är obegripligt hur en del av svensk vänster lierar sig med islamistisk högerextremism i sin avsky mot USA och Israel, men blundar för antisemitismen hos sin bundsförvant.

    Om man inte kommer längre i sin analys än enkla schablonbilder av den andre faller man lätt offer för demagogers löften om enkla löningar och gemenskap. Det är det här som Hannah Arendt så tydligt visar i sin analys och därför är det mer än hög tid att ”Totalitarismens ursprung” finns tillgänglig även för läsare här i Sverige.

    Nalin Pekgul

    Hanna Arendt. Hennes bok ”Totalitarismens ursprung”, som första gången publicerades 1951, har nu kommit ut i svensk översättning.

    Foto: TT Bild 1 av 2

    ”I mitt politiska arbete blev det besvärligt att ha det starka bandet till Hannah Arendt”, skriver Nalin Pekgul.

    Foto: Pontus Lundahl/ TT Bild 2 av 2
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X