Annons
X

Han tog en plats i datakrigets finrum

Han stod länge främst i ledet bland svenska spelprofiler. Nu är Martin Lindell produktchef på Dice och ska snart lansera nästa del i exportsuccén Battlefield.

Foto: KENNY BENGTSSON KOD 11317

Som tonåring försökte han bygga enklare äventyrsspel på datorn, men resultatet blev aldrig som tänkt. Hans privata mejladress vittnar om var karriären i stället tog sin början. I adressfältet ryms ordet manual intill snabela. Det var där, på branschtidningen Manual, som han 19 år gammal började skriva om datorspel.

Därefter har han gått från att bevaka branschen som journalist, via att påverka den genom sin roll i intresseorganisationen Dataspelsbranschen, till att vara med i processen fram till att ett AAA-spel når kunden. Nu har Martin jobbat i en dryg månad på Dice, ett av Sveriges största datorspelföretag, och han ger fortfarande sken av att vara överväldigad.

– Det blir inte mycket större än så här. Det finns max ett tiotal studior i världen på samma nivå, säger han.

Annons
X

Framför honom ligger att som en av företagets produktchefer arbeta med kommande del i serien Battlefield. Det finns inte mycket gemensamt mellan krigsspelet som blivit ett av världens bäst säljande spel, och Star Strike, som Marin Lindell spelade med storebroderns konsol som barn och som gick ut på att skydda jorden mot anfallande föremål från rymden.

– När jag växte upp var spel något nytt och primitivt. Nu finns det helt andra förutsättningar för att göra olika spel. Det har öppnat upp för nya bolag men jag tror inte att vi har sett taket än. Det kommer fler, säger han.

Spelmarknaden växer snabbt. Senaste spelutvecklarindex visade att svenska spelutvecklingsföretag nära fördubblade sin omsättning under 2011 och att 39 nya bolag skapades inom branschen. Men Marin Lindell vill ändå inte tala om någon ökad konkurrens.

– Nej, det är så många olika typer av spel och antalet spelare ökar hela tiden. Det är allt från spel för Facebook och mobilen till storproduktioner. Utmaningen ligger snarare i övergången till digitalt och i att hitta rätt kompetens.

Skulle du själv vilja utveckla ett spel?

– Idag skulle jag nog säga nej. Jag är lite fyrkantig och inte så kreativt lagd. Men fråga igenom tio år så kanske svaret blir ett annat.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X

Mer från Startsidan

Annons
X