Annons
X
Annons
X
Mitt Stockholm

"Kan vara tidernas mest smaklösa annons"

En banan som "smakar skit redan i munnen", en rökande svensk idrottsstjärna och en glassätande kändis. SvD:s läsare lyfter här fram sina favoriter i den svenska annonshistorien. I slutet av svepet finns några utländska märkligheter – som när bebisars hälsa skulle lyfta med hjälp av läsk...

Bild 1 av 19

Det finns många märkliga exempel på annonser. En del lär aldrig komma tillbaka... Förklaringar till dessa annonser längre ner i artikeln.

Det finns många märkliga exempel på annonser. En del lär aldrig komma tillbaka... Förklaringar till dessa annonser längre ner i artikeln.

Efter genomgången av annonsernas historia i svensk dagspress har det kommit en hel del mejl från er SvD-läsare med exempel på annonser som har väckt känslor genom åren. Bidra gärna med egna annonser som ni tycker är värda att gå till historien genom att mejla till mittstockholm@svd.se.

Den följande annonsen med en pistolbeväpnad hund i centrum har skickats in av Leif-Arne som menar att det kan vara ett av tidernas lågvattenmärken.

Annons
X
Annons
X

Bild 2 av 19

Smaklöst – med hund i centrum

Hund i deoderantreklam 1960.

Hund i deoderantreklam 1960.

Leif-Arne: "Den är så galen. En hund med pistol – hur tänkte de här? Kan vara en av tidernas mest smaklösa annonser. Skulle vara spännande att höra diskussionen som ledde fram till upplägget. Eller också skönt att slippa...", skriver han om deoderantreklamen – scrolla för fler spektakulära läsarexempel.

Prova SvD digital i 2 månader – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 3 av 19

Uppmaningen: Drick radioaktivt vatten

Stina Larsson vill lyfta fram den här annonsen: "Den är väl varken snygg eller spektakulär i utseendet, men att man så sent som på 1930-talet gjorde reklam för radioaktivt vatten är något många inte känner till. Då trodde man att det var ett undermedel, men ganska snart insåg alla att det även förde med sig stora strålningsrisker".

Annons
X
Annons
X

Bild 4 av 19

"Lättsmält – smakar skit redan i munnen"

Fyffes-reklam från 1930-talet.

Fyffes-reklam från 1930-talet.

Signaturen Henning tycker att Fyffes reklamer bör nämnas: "I början av 1930-talet hade de en del annonser som i dag skulle uppfattas som lite rasistiska med afrikaner och bananer. Den här är faktiskt också från 1930-talet, men med en helt annan touch. Det roligaste med Fyffe är dock skämtet i Blandaren som blev klassiskt för en tidigare generation. Fyffes skulle annonsera i Blandaren, men drog sig ur och tidningen stod med en blank sida. Då gjorde de en 'gratisannons' med denna text på helsidan: 'Fyffes bananer, världens mest lättsmälta föda, smakar skit redan i munnen!”'. Fantastiskt eller hur. Ett stycke reklamhistoria!", skriver Henning.

En annan läsare, Bengt Ahlesten, minns följande: "Med FYFFES bananreklam har jag ett starkt minne av en annan annons i Blandaren. Den slutade lite bättre. Gustavsberg hade lovat en annons men innan tryckningen drog de sig ur. Gustavsberg tillverkade på den tiden allehanda porslinsartiklar. Toalettstolar var en mycket stor artikel. När Blandaren fick beskedet av att de drog sig ur blev det en gratisannons med bild på toalettstol och texten ”Vi skiter i Gustavsberg”. Pengarna kom".

Annons
X
Annons
X

Bild 5 av 19

Så här skriver Håkan Bergman om denna ölannons från slutet av 1950-talet eller början av 1960-talet: "Den här annonsen tror jag nog att Pripps helst vill glömma i dag".

Här är texten i annonsen som inte direkt värnar om säkerhetstänk och miljön: ”Tips från Pripps – för segelturen. Pripps nya 45 cl engångsförpackningar för öl är verkligen idealiska för segelturen. De tar liten plats, väger mindre, är lätta att kyla och sist men inte minst – ingen pant och inga tomflaskor med hem. Nu finns både Pripps Pilsner och Pripps Special på 45 cl glaskrus och 45 cl burk. Ett litet extra tips, gör ett hål i botten på den tomma burken så sjunker den fortare”.

Annons
X
Annons
X

Bild 6 av 19

Svensk världsstjärna gjorde reklam för cigaretter

Så här skriver Jan Bergstrand: "Roligt tema och intressant att följa historien. Bifogad Camel-annons, med Kungliga Tennishallen i bakgrunden, hittade jag hemma i en av min mammas gamla IDUN - VECKOJOURNALEN från 1963. Minnesnumret av John F. Kennedys bortgång. Tyvärr har det exakta datumet rivits bort, men att döma av Herbert Tingstens krönika i samma nummer angående Kennedy, så är den daterad den 29 november, 1963".

Och visst är Jan Bergstrands bidrag intressant. Så sent som 1963 ansågs det alltså helt okej för en idrottsstjärna att göra reklam för cigaretter. Sven Davidson, som bland annat vann Franska mästerskapen i singel och herrdubbeln i Wimbledonmästerskapen med Ulf Schmidt, uppmanade i annonsen till rökning med följande ord: "Efter en krävande tennismatch – vad ger en sådan avkoppling som en Camel!".

Så här säger annonshistoriker Jenny Stendahl: "Cigaretten kopplades länge ihop med hollywoodglamour. Den stor också för modernitet och självstädighet, speciellt för kvinnan under 1920-talet. Cigaretten var den moderna människans tobaksvara, den symboliserade rörlighet och lite farlighet. Cigaretten kunde utan problem rökas gående, ute på gatan, medan pipan och cigarren mer kom att symbolisera hemmets trygghet och pondus för affärsmän. De hade inte bråttom. Att både läkare och idrottsmän gjorde reklam för cigaretter var ingen ovanlighet, det var först 1964 som den amerikanska Terry-rapporten kom som visade statistiska samband mellan rökning och lungcancer. Men cigarettens symbolik var redan etablerad och det har tagit lång tid att få bort den glamorösa stämpeln".

Annons
X
Annons
X

Bild 7 av 19

"Känns inte klockrent"

Fiat-reklam från 1920-talet.

Fiat-reklam från 1920-talet.

Sven Hildingsson skriver följande: "Den här annonsen från 1920-talets Sverige tycker jag är så absurd. Med barnet som skjuter pilar. Det ska väl symbolisera kärleksguden eller en ängel, men känns inte klockrent ur trafiksäkerhetssynpunkt".

Annons
X
Annons
X

Bild 8 av 19

"Är Ni kort?"

SvD 19 februari 1922.

SvD 19 februari 1922.

I SvD 19 februari 1922 finns en annons för de som vill bli längre. Det är en annons som Sven Albinsson vill tipsa om: "Jag kollade lite gamla tidningar på Kungliga Bibliotek och hittade då denna som ju känns lite speciell. Nästan 100 år sedan, men samma funderingar kring hur man ska bli den perfekta människan".

I annonsen står bland annat att "Ni kan genom denna naturliga, oskadliga och tillförlitliga metod bliva 5, 10 upp till 15 centimeter längre/Eder ålder spelar ingen roll och nu kan Ni öka Eder längd även om Ni förut är rak. Skriv i dag och begär närmare upplysningar, de erhålles gratis från The Girvan System".

Annonshistoriker Jenny Stendahl berättar att det dök upp en hel del bluffmakare på marknaden i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.

– En del annonserade på det här sättet för att få in en mängd brev. Sedan tog de loss frimärkena och tjänade en slant på det, berättar hon.

Annons
X
Annons
X

Bild 9 av 19

Kändis som spisar glass

Lill-Babs 1958

Lill-Babs 1958

Läsaren Maj-Lis vill slå ett slag för denna annons med Lill-Babs: "Du visade ju annonser med kändisar och det här är min favorit. Att hon spisar sin favorit känns avlägset med dagens språkbruk. Tack för resan genom annonshistorien".

En annan läsare, Kenneth, säger följande om Lill-Babs-annonsen: "Tjena! Lillbabs "spisa" var fyndigt för sin tids språk Spisa=Äta men man spisade även skivor =lyssnade och det var det nog många som gjorde på hennes skivor, spisade. Hur som en glad stund med dessa annonser. Tjingeling".

En läsare i Kanada, Pernilla Ahrnstedt från Vancouver, vill gärna tillföra ett internationellt perspektiv: Läste precis din artikel om annonser och reklamhistoria i Sverige. Både rolig och intressant. Inga av dessa annonser är svenska men apropå dina två exempel på annonser som aldrig skulle kunna användas igen så tycker jag att de här är skrämmande roliga!".

Prova SvD digital i 2 månader – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 10 av 19

Annonserna föreställer alltså läskdrickande bebisar... Texten till en av annonserna som är från 1955: “This young man is 11 months old — and he isn’t our youngest customer by any means!”.

Två andra läsare minns läskannonser i Sverige:

Annons
X
Annons
X

Bild 11 av 19

Karin Becker: "Tack för en intressant djupdykning i annonshistoria. Vill bara addera att Zingos slogan kom redan på 1960-talet, då löd den “Försvinnande god”. Minns det så väl, eftersom det kändes nytt och smaken verkligen var god".

En annan läsare, Sven D, minns när Black Orange kom: "Jag såg annonsen i Buster och var förstås tvungen att prova, men det var ingen höjdare. Men jag har alltid gillat läskreklam".

Annons
X
Annons
X

Bild 12 av 19

Illustratör och AD: Lennart Ranghusen.

Illustratör och AD: Lennart Ranghusen.

Johan Kling vill gärna slå ett slag för dessa modeannonser från 1950-talet. Illustratör och AD: Lennart Ranghusen.

Annons
X
Annons
X

Bild 13 av 19

Marianne Berglund mejlar bland annat in denna annons. Så här skriver hon: "Har en bok från 1877, ”Stockholm förr och nu”, där det finns en hel del roliga annonser i slutet. Allt från likkistor och ”svepningar av lik” till stilfulla damkläder".

Annons
X
Annons
X

Bild 14 av 19

Annons av Bengt Westrell.

Annons av Bengt Westrell.

Åke Ragnerstam: "Hur många svenskar har gjort en annons som finns på Moma i New York? Jag tror Bengt Westrell är ensam svensk om denna bedrift".

Annons
X
Annons
X

Bild 15 av 19

Ovanligt tapet för barnrummet

Rick skriver följande om reklam för insektsdödande DDT: "En svensk favorit som jag sett i några versioner".

Rick tipsar även om en annan liknande annons: "Den här amerikanska annonsen vet jag inget inget om men den ger rysningar". I det här fallet handlar det om en tapet till barnrummet med DDT på ytan som dödar flugor, myggor och myror direkt:

DDT var under ett antal år förbjudet i många länder, men har på senare år omklassats av WHO, bland annat för användning när det gäller att bekämpa malaria.

Sedan ytterligare en internationell annons:

Annons
X
Annons
X

Bild 16 av 19

Inget bilkörande utan cointreau...

Så här skriver Krister Hansén: "Eftersom det i bildkavalkaden även fanns ett par utländska annonser kan jag bidra med denna på franska".

I annonsen från 1940-talet står följande otidsenliga budskap: ”Sätt dig aldrig bakom ratten omedelbart efter en god måltid utan ett litet glas cointreau”.

Annons
X
Annons
X

Bild 17 av 19

"Äkta glädje som smittar av sig"

Oranica-reklam från 1950-talet.

Oranica-reklam från 1950-talet.

Hanna Karlsson vill tipsa om en annons från 1950-talet som hon blir glad av: "Den här väcker verkligen känslor. En äkta glädje som smittar och lockar till köp".

Annons
X
Annons
X

Bild 18 av 19

Sara Östman, Sundsvall, tipsar också om en vacker annons: "Denna och fler finns på museet jag ansvarar för i Matfors", skriver hon.

Annons
X
Annons
X

Bild 19 av 19

"Solstickan är en höjdare"

Solstickan-reklam 1945.

Solstickan-reklam 1945.

Karin Henriksson tycker att Solstickan är en höjdare: "Stiftelsen Solstickan grundades ju redan 1936 och har alltid haft fina annonser. Pengarna skulle användas till "Till förmån för barn och gamla" som det också stod på askarna. Det är en av landets mest lovvärda satsningar", skriver hon.

Vilka favoriter har ni andra? Bidra gärna med egna annonser som ni tycker är värda att gå till historien genom att mejla till mittstockholm@svd.se.

Annons
X
Annons
X
X
X
X
Annons
X