Annons
X
Annons
X

Hälsotrend tydligt vägval på tallriken

Svenskarna äter allt mer hälsosamt, visar en ny rapport från Konsumentföreningen Stockholm. Vegetariska rätter, nötter, fröer, baljväxter, gryner, fullkornsprodukter och bär tar allt större plats i kundvagnarna. Men det finns också tecken på ett ökande hälsogap i befolkningen.

Foto: TOMAS ONEBORG

Hälsa anges av Livsmedelsföretagen själva som en av de starkaste trenderna när vi handlar mat. En viktig orsak är att vi lever längre och att antalet äldre konsumenter, som också blivit mer hälsomedvetna, växer.

En följd är att vi äter mer ekologiskt och vegetariskt medan konsumtionen av rött kött från nöt, gris och lamm för första gången på länge minskade förra året.

Till det kommer träningstrenden som fört med sig en ökad försäljning av specialdesignade varor som proteinbars och energidrycker.

Annons
X

Konsumentföreningen Stockholm har nu kartlagt hur det här påverkar försäljningen av enskilda varor. Vid undersökningen har data hämtats från analysföretaget Nielsens databas. Detta har kompletterats med en attitydundersökning gjord av Yougov.

– På det stora hela visar vår kartläggning att svenska konsumenter försöker äta så som myndigheterna vill att vi ska äta, säger Louise Ungerth som är chef för konsumentfrågor på Konsumentföreningen.

Samtidigt menar hon att det finns tecken på ett ökande hälsogap mellan de som äter bra och mindre bra.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Vi kan inte avgöra det säkert utifrån den här undersökningen, men det skulle kunna vara så att det främst är de som redan äter bra som nu äter ännu bättre.

    Storstadsbor köper i genomsnitt mer keso, kesella, kvarg, matlagningsyoghurt, frysta och färska vegetariska produkter och nötter än befolkningen i övrigt. Samtidigt gäller det omvända för grädde och créme fraiche.

    Det proteinrika sortimentet som kvarg, ägg och nutritionbars har ökat starkt. Här är det sannolikt både intresset för träning och viktkontroll som påverkat försäljningen.

    Hälso- och träningstrenderna visar sig också i en ökad försäljning av kosttillskott, i synnerhet de sport- och nutritionsprodukter som ska förbättra den fysiska uthålligheten, öka muskeltillväxten och påskynda återhämtning efter träning.

    Louise Ungerth påpekar att de allra flesta svenskar faktiskt redan äter mer protein än vad som rekommenderas,

    – Undantaget kan vara äldre, sköra personer. För dem är det viktigt att få i sig tillräckligt med protein för att inte tappa muskelmassa. Äldre som kanske börjar äta mindre portioner kan behöva öka andelen protein på tallriken.

    Ett annat fynd är att den traditionella frukostflingan, som dominerat frukostborden i mer än ett halvt sekel, har det kämpigt. På frammarsch är istället müsli och olika blandningar av rostade fröer och nötter.

    Försäljningen av ekologiska varor har ökat mycket starkt de senaste två åren. Detta speglas dock inte i någon tydlig volymökning av hela sortimentet för frukt och grönt. Försäljningen ökade till för ungefär ett år sedan, för att sedan minska något igen.

    Det finns dock flera tänkbara förklaringar till detta, enligt intervjuer som rapportförfattarna gjort med företrädare för detaljhandeln. En förklaring är att priserna tidvis varit höga på grund av dåliga skördar. En annan är att allt fler köper pås- och portionsförpackad sallad vilket gjort att gjort att kilopriset ökat.

    – Det finns tecken på att folk slänger mindre grönsaker i matavfallet än för bara några år sedan, vilket förstås är väldigt positivt, säger Louise Ungerth. Om volymen som köps minskat lite grand så behöver det alltså inte betyda att den mängd som faktiskt äts upp också nödvändigtvis har minskat.

    Men det är inte bara hälsosam mat som lockar. Glass och snacks ökar också rejält.

    – Det verkar som allt fler tar höjd för att äta något onyttigt då och då. De tänker att om de ätit och tränat i flera dagar så kan de unna sig något osunt emellanåt, säger Louise Ungerth.

    Annons
    Annons
    X
    Foto: TOMAS ONEBORG Bild 1 av 2
    Foto: SVD Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X