Annons
X
Annons
X

Gymnasieprogram som går mot strömmen

Ekonomiprogrammet har vuxit i popularitet i fem år i rad. Därmed går programmet mot strömmen – totalt sett är det färre elever på både de yrkesförberedande och de högskoleförberedande programmen. Beatrice Brawer läser Finansiell Ekonomi på Tumba gymnasium, och har siktet inställt på att plugga utomlands efter skolan.

Gymnasievalet
Lektion i finansiell ekonomi. Läraren går igenom vilka de fem största bankerna i Sverige är. Shahzod Rajabov, Ellinor Brandt och Beatrice Brawer lyssnar uppmärksamt.

Lektion i finansiell ekonomi. Läraren går igenom vilka de fem största bankerna i Sverige är. Shahzod Rajabov, Ellinor Brandt och Beatrice Brawer lyssnar uppmärksamt. Foto: Tomas Oneborg

I och med att det är en spetsutbildning tänkte jag att eleverna skulle vara ambitiösare här än på en vanlig ekonomiutbildning.

Alla lyssnar tyst och koncentrerat när läraren Martin Andersson går igenom banksystemet i Sverige, och förklarar Riksbankens och Finansinspektionens roll.

Då och då ställer någon en fråga eller kommenterar något, men oftast hörs bara lärarens röst och knappret som uppstår när eleverna skriver på sina datorer. Eleverna, som har lektion i finansiell ekonomi, går i tvåan på Finansekonomiprogrammet som är en spetsutbildning inom Ekonomiprogrammet på Tumba gymnasium.

Annons
X

Här läses kurserna i snabbare takt för att eleverna ska hinna med att läsa vissa kurser på Kungliga tekniska högskolan (KTH) i årskurs tre.

– I och med att det är en spetsutbildning tänkte jag att eleverna skulle vara ambitiösare här än på en vanlig ekonomiutbildning, och jag tror att sådant påvekar hur ens utbildning blir, säger Ellinor Brandt, som läser andra året på programmet.

Beatrice Brawer och Ellinor Brandt går i tvåan på Ekonomiprogrammet på Tumba gymnasium, en spetsutbildning med inrikting mot Finansiell ekonomi. Bekzod Rajabov går samma utbildning, men har hunnit till årskurs tre. Foto: Tomas Oneborg

Bekzod Rajabov har hunnit till trean, och ska nu på vårterminen läsa två kurser på KTH.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Det kommer att bli svårare än gymnasiet. Men när jag har läst dem kommer jag att veta hur det är, och jag kommer att vara mentalt förberedd för att plugga på högskolan sen, säger han.

    Bekzod Rajabov har redan bestämt sig för att söka in till en utbildning i företagsekonomi och statsvetenskap på Stockholms universitet till hösten. I framtiden hoppas han kunna jobba som ekonomisk rådgivare eller diplomat inom FN eller EU.

    Det beror också på att min pappa gillar ekonomi, och han har fått mig intresserad.

    En av anledningarna till att Beatrice Brawer, som går i tvåan, valde programmet var att det ekonomiska systemet är globalt och det tror hon kommer att göra det lättare att både plugga och jobba utomlands efter gymnasiet.

    – Det beror också på att min pappa gillar ekonomi, och han har fått mig intresserad. Ekonomi påverkar hela världen, både på bra och dåliga sätt, säger Beatrice Brawer.

    Ekonomiprogrammet kom till efter gymnasiereformen 2011, innan dess fanns ekonomi som inriktning inom Samhällsvetenskapsprogrammet. Höstterminen 2011 började 9 893 elever på det då alldeles nya programmet. Åren innan hade ekonominriktningen på Samhällsvetarprogrammet, som valdes i årskurs två, lockat mellan 6 000 och 7 000 elever varje år.

    Sedan hösten 2011 har ekonomiprogrammet fortsatt öka, och enligt preliminär statistik började rekordmånga, 12 900 elever, ettan på programmet i höstas.

    Samtidigt har antalet elever i hela gymnasieskolan blivit färre sedan år 2008. De senaste två åren har dock eleverna som börjat årskurs ett blivit något fler än åren tidigare. Det beror enligt Skolverket på att programmet språkintroduktion, som vänder sig till nyanlända i gymnasieåldern, har ökat. Räknar man ihop eleverna som började ett högskoleförberedande program i höstas är de enligt preliminära siffror runt 63 700, vilket är 100 färre än året innan, en marginell minskning. Eleverna som började ett yrkesförberedande program är 31 500, vilket är 1 700 färre än året innan.

    Christoffer Åkerström, som går andra året på finansekonomiprogrammet, under en lektion om hur Riksbankens och Finansinspektionens roller ser ut. Foto: Tomas Oneborg

    En av orsakerna till att ekonomiprogrammet växer och tar en allt större andel av de nya gymnasieeleverna kan vara att eleverna upplever att programmet har en tydlig koppling till yrken, enligt Johan Pellberg, undervisningsråd på Skolverket, som har pratat med många elever på Ekonomiprogrammet om deras val.

    Många elever beskriver att de vet vad ekonomi och juridik är medan samhällsvetenskap känns mer allmänt.

    Inom programmet finns två inriktningar att välja på, ekonomi och juridik.

    – Elever uttrycker att det är positivt med en koppling till professionen. Att man kan bli ekonom eller jurist. Ett liknande program är Samhällsvetenskapsprogrammet, men en del elever säger att det känns som att läsa grundskolan igen. Egentligen ger båda programmen breda möjligheter för framtida studier eller jobb, men många elever beskriver att de vet vad ekonomi och juridik är medan samhällsvetenskap känns mer allmänt, säger Johan Pellberg.

    Många elever som börjar ekonomiprogrammet är nöjda med sin utbildning, och deras erfarenheter kan locka yngre att göra samma val, menar Johan Pellberg.

    Även den allmänna bilden av juridik och ekonomi i samhället spelar in när eleverna väljer, tror Pellberg.

    – Det finns ett intresse av ekonomiska och juridiska frågor i samhället. Eleverna känner av det och påverkas, säger han.

    Man ska heller inte ta gymnasievalet för allvarligt, det finns flera chanser.

    Ellinor Brandt tycker att man ska välja program utifrån sina intressen.

    – Det blir inte bra om man måste kämpa sig igenom en utbildning om man inte gillar ämnena, säger Ellinor Brandt.

    Bekzod Rajabov håller med.

    – Man ska heller inte ta gymnasievalet för allvarligt, det finns flera chanser. Plugga de ämnen du är intresserad av, säger han.

    Annons
    X

    Lektion i finansiell ekonomi. Läraren går igenom vilka de fem största bankerna i Sverige är. Shahzod Rajabov, Ellinor Brandt och Beatrice Brawer lyssnar uppmärksamt.

    Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 3

    Beatrice Brawer och Ellinor Brandt går i tvåan på Ekonomiprogrammet på Tumba gymnasium, en spetsutbildning med inrikting mot Finansiell ekonomi. Bekzod Rajabov går samma utbildning, men har hunnit till årskurs tre.

    Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 3

    Christoffer Åkerström, som går andra året på finansekonomiprogrammet, under en lektion om hur Riksbankens och Finansinspektionens roller ser ut.

    Foto: Tomas Oneborg Bild 3 av 3
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X