Annons
X
Annons
X

GM:s helomvändning stor snackis på mässan

GM-chefen Mary Barra bryter en lång historia av bensinslukande V8:or när hon nu presenterar biljättens första riktiga elbil för folket på megamässan CES i Las Vegas. SvD Näringsliv har kollat in splitter nya Bolt EV – som får godkänt av branschen. Samtidigt utlovar Volvo självkörande bilar nästa år.

LAS VEGAS. Svenska fordonsbranschens vd Bertil Moldén är exalterad. Det är hans första besök på jättelika elektronikmässan CES i Las Vegas, en mässa som de senaste åren tagits över alltmer av bilbranschen som numera upptar bättre delen av en hel mässhall i megaformat.

Dessutom har han just sett GM:s vd Mary Barra lansera amerikanska bilbjässens senaste elbil, Bolt EV, på en scen i kasinohotellet Westgate, samma scen som Cadillacfantasten Elvis Presley en gång stått på.

Med en prislapp på 30 000 dollar och en radie på drygt 300 kilometer slår Bolt i princip allt på marknaden vad gäller kombinationen pris och prestanda.

Annons
X

– En massa företag pratar om att bygga elbilar. Bolt levererar verkligen, till ett lågt pris, säger Barra.

Som jämförelse har Bolt nästan dubbelt så lång räckvidd som Nissan Leaf.

– Ett problem har varit hittills att elbilar är för dyra. Barra säger att den här elbilen klarar 200 amerikanska miles – det är unikt, säger Moldén.

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    GM:s vd Mary Barra presenterar Chevrolet Bolt. Foto: Gregory Bull/AP

    På en tom parkeringsplats tvärs över gatan från Westgate har GM satt upp ett testtält. Två Bolt finns att provköra och titta på för journalister som bokat tid. SvD Näringsliv smiter in ihop med svenska magasinet Elbilens chefredaktör Fredrik Sandberg som kör en sväng längs en konbana. Efteråt är Sundberg imponerad. Den lilla bilen har förvånansvärt stora innerutrymmen och acceptabel bagagevolym.

    – Den har bra acceleration och är väldigt lättkörd, konstaterar han.

    Ut ur en av de två testbilarna – båda prototyper med ofärdiga detaljer på karossen – hoppar GM:s chefsingenjör för Bolt-projektet, Josh Tavel.

    – Europa och Sverige är helt klart en viktig kommande marknad för den här bilen. USA har förstås en historia av stora V8:or, men vi ser att intresset ökar för småbilar, säger Tavel till SvD Näringsliv.

    GM-teknikern Josh Tavel. Foto: Pontus Höök

    GM har dock dragit bort märket Chevrolet från bland annat den svenska marknaden sedan några år och säljer där istället under märket Opel. Ingen SvD Näringsliv pratar med i Las Vegas kan bekräfta att Bolt även ska produceras som Opel-modell.

    Ändå är det inte främst eldriften som chefsingenjören är mest nöjd över hos sin skapelse. Istället är det en rad andra detaljer som han menar förenklar för förare och passagerare, och även ökar säkerheten. Backspegeln rymmer exempelvis en bildskärm som visar en vidvinkelvy bakom bilen från en kamera i bakpartiet.

    – Vi har byggt bilen runt batterierna, som utgör golvet. Hela bilen blir mycket styvare på det sättet vilket förbättrar skyddet vid sidokrockar, säger Josh Tavel.

    Signalvärdet är starkt. Alla de tre stora biltillverkarna var rejält nere för räkning under bilkrisen runt Lehman Brothers krasch.

    Bertil Moldén cirklar runt Bolten och plåtar den ur alla vinklar med mobilkameran. Även han ger den gott betyg, och menar att GM:s elbil visar en glimt av framtidens persontransportfordon. Han ser också ett starkt symboliskt värde i att det är amerikanska tillverkare som leder mycket av utvecklingen. En bit österut i Kalifornien finns lyxbilstillverkaren Teslas bas, vars modeller hittills dock är för dyra för att bli en massmarknadsprodukt.

    – Signalvärdet är starkt. Alla de tre stora biltillverkarna var rejält nere för räkning under bilkrisen runt Lehman Brothers krasch.

    Men blir Bolt en storsäljare tror du?

    – När Toyota Prius kom var den en förlustaffär. Men nu har den blivit lönsam, tack vare storskalig tillverkning, säger Moldén och tror att Bolt kan få en liknande utveckling.

    Bertil Moldén, vd på Bil Sweden i den nya Chevrolet Bolt. Foto: Pontus Höök

    Någon kilometer bort, inne i en av de hangarstora mässhallarna, står Volvo Cars affärsutvecklare Deniel Kostelac vid Volvos och Ericssons kombinerade monter. Det stora dragplåstret från Volvos sida är nya XC90, en laddhybrid som klarar några mil på el och därefter tar kraften från en vanlig fyrcylindrig förbränningsmotor som levererar 400 hästkrafter.

    Nya XC90 har även vad Volvo kallar en semiautonom funktion – ett exempel på den andra stora trenden hos bilbranschen. Tekniken innebär att bilen kör själv i upp till 130 kilometer i timmen, så länge föraren håller en hand på ratten.

    – Orsaken till det är att bilen själv är inte medveten om omgivningen på samma sätt som du är, inte hundraprocentigt. Det är fortfarande du som är nödstoppsfunktionen.

    Om du sitter med en hand på ratten, och så tvärnitar bilen framför. Vad händer då?

    – Då tvärnitar bilen också.

    På displayer bredvid bilen visar Volvo – liksom mer eller mindre alla andra biltillverkare på CES-mässan – nästa steg, som kan bli verklighet om kanske fem år. Det innebär helt självkörande bilar, där du i princip kan åka med sittande i baksätet.

    Deniel Kostelac, affärsutvecklare på Volvo. Foto: Pontus Hššöök

    – Där handlar det även bland annat om inredningen i bilen, alltså vad gör du i bilen när helt kan släppa medvetandet och softa helt och hållet?

    Hur långt bort är den tekniken?

    – 2017 lanserar vi vår Drive Me-pilot, det innebär att hundra kunder får köpa en bil som har helt autonoma funktioner där bilen är helt självkörande på vägar som är certifierade, säger Deniel Kostelac.

    Volvos, GM:s och andra tillverkares visioner som presenteras på årets CES-mässa får Bil Swedens vd Bertil Moldén att staka ut en självkörande framtid för bilbranschen som rymmer både möjligheter och utmaningar. En utmaning är integritetsskyddet för bilägarna när uppkopplade bilar ständigt vet var de befinner sig och vart de kör.

    – Frågan är vem som äger all data som finns i bilen, funderar Moldén.

    Men en möjlighet ligger samtidigt i chansen att lösa problemet med alltmer trafikkaos i världens storstäder.

    – Varför ska man parkera inne i stan för? Jag jobbar i Näringslivets hus inne i Stockholm. Så när jag kliver ur bilen på morgonen så kan jag kanske säga åt den att åka och parkera ute på Gärdet, och sedan komma och hämta mig med värmen på när jag ska hem.

    Annons

    GM:s vd Mary Barra presenterar Chevrolet Bolt.

    Foto: Gregory Bull/AP Bild 1 av 4

    GM-teknikern Josh Tavel.

    Foto: Pontus Höök Bild 2 av 4

    Bertil Moldén, vd på Bil Sweden i den nya Chevrolet Bolt.

    Foto: Pontus Höök Bild 3 av 4

    Deniel Kostelac, affärsutvecklare på Volvo.

    Foto: Pontus Hššöök Bild 4 av 4
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X