Annons
X
Annons
X
Motor
Kommentar

Jonas Fröberg: Genèvesalongen invigs – i rök från dieselgate

Bilsalongen i Genève 2016
Opel Astra knep den prestigefyllda titeln "Årets Bil" i Genève, rakt framför näsan på Volvo XC90.

Opel Astra knep den prestigefyllda titeln "Årets Bil" i Genève, rakt framför näsan på Volvo XC90. Foto: Jonas Fröberg

Genèvesalongen är bilvärldens Roskildefestival. Nu slår den upp portarna. I år domineras salongen av dieselgate, det vill säga VW-skandalen. Men salongen tjuvstartade redan på måndagseftermiddagen när Opel Astra utsågs till prestigefulla Årets Bil – framför näsan på Volvo XC90.

Måndag eftermiddag. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson står mitt i publikhavet, Han ser tagen ut, ler och suckar om vartannat, som om Björn Borg spelade Wimbledonfinal framför oss.

Volvo XC90 ledde bitvis. Men Opel Astra slog Volvon på mållinjen. Trea blev Mazda MX5 följd av Audi A4 och Jaguar XE.

Det som ändå sticker ut är hur förhållandevis visionslösa de sju finalisterna i tävlingen är – i en bilvärld där Google och Apple dunkar på dörren.

Annons
X

Genèvesalongen är bilvärldens Roskildefestival. Alla är här – och det är här man får reda på vad som egentligen händer i bilvärlden, bakom pr-budskapen.

En föraning om den stora snackisen – som är dieselgate – kom redan på måndagsmorgonen.

Daimlers vd Dieter Zetsche måste ha förbannat tingens ordning. För precis när den 86:e Genèvesalongen slår upp portarna går den amerikanska motsvarigheten till Naturvårdsverket (EPA) till attack: Mercedes Benz ska granskas efter att man upptäckt 65 gånger högre kväveoxidvärden på väg vid kalla utetemperaturer jämfört med i testlabb.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    **Alla som har Volkswagens Golgatavandring i höstas i färskt minne inser vad det skulle kunna innebära.

    Dieter Zetsche har dessutom förnekat gång på gång att Mercedes fuskat med sina bilar.

    Nyheten visar att Genèvesalongens självklara tema blir ”dieselgate”, som fortsätter att vara en flammande brasa där friskt syre hela tiden tillförs.

    Redan på måndagskvällen framträder Volkswagens koncernchef Matthias Müller för ett begränsat antal journalister – bland annat SvD. Det blir hans första större framträdande i Europa. Han har många frågor att svara på – bland annat den stora grupptalan i USA som nu tagit form.

    Dieselgate kommer enligt banken Credit Suisse att kosta Volkswagen upp mot 86 miljarder dollar. Det kan jämföras med BP:s nota för oljeutsläppen utanför USA på 54 miljarder dollar. Och fokuset på dieselgate innebär att ett annat självklart tema torde hamna i slagskugga, nämligen hur Mercedes, Volkswagen och alla andra ska tackla nykomlingarna Google, Facebook och andra som utgör stora hot. Men även den rasande snabba utvecklingen att bilen alltmer blir en internetprodukt - det om kallas "internet of things".

    Men dieselgate gör också att miljön hamnar i fokus. Brysselbaserade miljölobbygruppen Transport & Environment har en presskonferens med PSA där de redovisar avgasvärden i verkligheten.

    Men framförallt är Genévesalongen en glittrande scen av nya bilar, där även mindre tillverkare är välkomna. Även de som i princip dött sotdöden. Och dessutom har en ägare som är åtalad...

    Klockan 14.30 på tisdag begår nämligen Victor Muller och hans Spyker sensationell comeback med Spyker C8 Preliator. Ännu finns bara ytterst knapphändig information, men det spekuleras i att det är en elvariant av den existerande C8 Aileron.

    Alla kommer också att ta omaket att gå förbi Teslas monter där den efterlängtade och något försenade elsuven Model X nu visas för första gången. Och många svenskar kommer att titta på nya Volvo V90.

    Annars håller trenden i sig med att biltillverkarna inte skäms för att visa upp värstingbilar: Allt ifrån Bentley Flying Spur via Aston martin DB11 till McLaren 570GT.

    Alltså – som vanligt är Genévesalongen en smältdegel, i år insvept av rök från den flammande dieselgate.

    Annons
    Annons

    Opel Astra knep den prestigefyllda titeln "Årets Bil" i Genève, rakt framför näsan på Volvo XC90.

    Foto: Jonas Fröberg Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X