Annons
X
Annons
X

Gapet minskar – allt fler kvinnor blir chefer

Mer än var tredje chef är kvinna bland Svenskt Näringslivs medlemsföretag. Det innebär att gapet mellan andelen kvinnor som är anställda och andelen kvinnor som är chefer har minskat dramatiskt under de senaste decennierna – särskilt snabbt går utvecklingen inom vissa mansdominerade branscher.

Carina Lindfelt, chef för arbetsmarknadsavdelningen på branschorganisationen Svenskt Näringsliv.

Carina Lindfelt, chef för arbetsmarknadsavdelningen på branschorganisationen Svenskt Näringsliv. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Regelbundet kommer det rapporter som säger att dröjer åtskilliga decennier innan det finns lika många kvinnliga som manliga vd:ar inom näringslivet. Och det är visserligen sant om nuvarande förändringstakt håller i sig, men i skymundan har det skett en omvälvning längre ned i chefshierarkin som det talas mer sällan om.

Sedan 1998 har andelen kvinnor som är chefer nämligen dubblerats, från 17 procent till 36 procent, bland Svenskt Näringslivs 60  000 medlemsföretag. Samtidigt har andelen kvinnliga anställda totalt sett varit relativt stabil på strax under 40 procent över hela perioden.

– Egentligen borde det här inte vara en överraskning för någon. Det borde vara rätt självklart för alla att det händer rätt mycket och att vi egentligen borde vara rätt stolta i Sverige, säger Carina Lindfelt, chef för arbetsmarknadsavdelningen på branschorganisationen Svenskt Näringsliv.

Annons
X

Inom ett par av de traditionellt mansdominerade branscherna är andelen kvinnor som är chefer nu till och med högre än andelen kvinnor som är anställda. Det är till exempel fallet inom bygg- och transporter.

Men trots förändringen anser Carina Lindfelt inte att det finns anledning att luta sig tillbaka och slappna av. Hon vill i stället att en stor dos energi och resurser läggs på att informera ungdomar till att välja yrkesbanor bortom de traditionella könsmallarna.

– Jag är övertygad om att ungdomar gör väldigt kloka val om vi bara hjälper dem att förklara vad olika yrken innebär. Men om jag inte förstår vad ingenjörsyrket är varför ska jag då söka det? frågar sig Carina Lindfelt retoriskt.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Margareta Neld, grundare av Women in progress. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

    En som valt att ge utvecklingen en skjuts är Margareta Neld, grundare av Women in progress som bland annat arbetar med att stödja unga kvinnliga chefer.

    Hon är den som har kopplat ihop företagen ovan för erfarenhetsutbyte, och i slutet av januari i år samlade hon dem igen på scen för att dela sina erfarenheter med fler inom svenskt näringsliv. Evenemanget gick under namnet Meet up för att få fler kvinnor i mansdominerade branscher.

    – Det finns ingen regelbok för hur företag ska gå till väga för att få in fler kvinnor, utan varje bolag måste bestämma egna mål, inriktning och syfte. Men man kan få ut mycket av att lära av varandra, säger Margareta Neld.

    Det finns dock några ingredienser som hon anser lägger en god grund för företag att jobba vidare på. Det är dels förmåga att attrahera de första kvinnorna och att lyckas behålla dem på företaget, dels en rejäl dos engagemang hos högsta ledningen. Gärna kryddat med goda förebilder i organisationen.

    – Sedan är det viktigt att ta sig ur känslan av att kvinnorna är i minoritet. Öppna upp möjligheter för kvinnor att få träffa andra kvinnor, och att få känna samma typ av gemenskap som männen har tagit för given i alla år, säger Margareta Neld.

    Carina Lindfelt, chef för arbetsmarknadsavdelningen på branschorganisationen Svenskt Näringsliv.

    Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 2

    Margareta Neld, grundare av Women in progress.

    Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 2
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X