Annons
X
Annons
X

Fröberg: "Allvarliga anklagelser i Sverige"

"Det är allvarliga brottsrubriceringar". Det säger SvD:s motorredaktör Jonas Fröberg om förundersökningen mot Volkswagen i Sverige av Riksenheten mot korruption. Brottsutredningen innebär att Volkswagen åter får stor negativ publicitet.

Utsläppsskandalen i Volkswagen

Foto: Kevin Hagen/AP

På tisdagen meddelade Riksenheten mot korruption att de har inlett en förundersökning mot Volkswagen i Sverige, i spåren av den uppmärksammade utsläppsskandalen. Grovt bedrägeri och brukande av osann urkund, grovt brott. Så lyder brottsrubriceringarna som Volkswagen nu kommer att utredas för i Sverige.

SvD:s motorredaktör Jonas Fröberg anser att anklagelser som förundersökningen grundar sig på är ytterst bekymmersamma.

– Det är allvarliga anklagelser att Volkswagen i Sverige ska ha angett falska värden när de typgodkänt bilar.

Annons
X

SvD:s motorredaktör Jonas Fröberg. Foto: Malin Hoelstad

På vilket sätt?

– Dels är det allvarliga brottsrubriceringar. Dels gör just det att hela dieselaffären vevas igång i medierna igen, vilket rent pr-mässigt är en katastrof för varumärket Volkswagen, som till slut i julas lyckades göra en plan för att fixa bilar som har fuskmjukvara installerad. Det tredje är att den svenska förundersökningen leda till att andra åklagare i andra länder väljer att starta förundersökningar. I bland annat Frankrike undersöker de bolaget sedan i oktober.

Var det här väntat?

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Det är sedan tidigare känt i september att Alf Johansson har tittat på frågan. Men det är inte helt självklart med det vi vet i nuläget, där motorutvecklingen är i Tyskland. Volkswagen i Sverige är i praktiken ett rent säljbolag, säger Fröberg och fortsätter:

    – Men åklagaren gör sitt jobb och har uppenbarligen kommit fram till att han tror att svenska företrädare för Volkswagen har begått ett brott.

    Den nya utredningen gäller fordon tillverkande mellan 2009 och 2015 som har godkänts i Tyskland och importerats till Sverige och därefter ska ha godkänts av Transportstyrelsen.

    Vad kan svenska Volkswagen-ägare förvänta sig av detta?

    – Volkswagens Sverigeorganisation har tidigare sagt att de kommer att vara helt behjälpliga och välkomna förundersökningar. Rent konkret innebär det ingenting för bilägare i nuläget förutom att Volkswagen återigen hamnar i dålig dager och vilken kan påverka värdet på bilarna. Men det är mer en sekundär effekt. Och bilägarna borde vara nöjda med att saken utreds ordentligt av en extern part.

    Hur står den här förundersökningen i förhållande till Volkswagens alla andra turer?

    – Sett till det stora hela har Volkswagen större problem än så här. Det kommer stämningar från hela världen och samtidigt har de fortfarande inte löst problemen på den stora marknaden i USA. Där spekulerar Süddeutsche Zeitung att man kommer att behöva köpa tillbaka över 100 000 bilar. I Sverige har man hittat ett sätt att fixa problemen, men det har man inte gjort i USA där man har tuffare kväveoxidkrav. Det är därför Volkswagens vd Matthias Müller är i USA den här veckan för att träffa den amerikanska motsvarigheten till Naturvårdsverket och för att försöka rida ut stormen.

    Annons
    Foto: Kevin Hagen/AP Bild 1 av 2

    SvD:s motorredaktör Jonas Fröberg.

    Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X