Annons
X
Annons
X
Näringsliv
Analys

Jonas Fröberg: Frankrikes miljöminister hänger ut Renault

Utsläppsskandalerna i bilindustrin

Frankrikes miljöminister Ségolène Royal förhånar i praktiken Renault som pressas allt mer om stora skillnader i avgasutsläpp på väg och i testbänk. Parallellerna med VW-skandalen blir allt fler.

Frankrikes miljöminister Ségolène Royal.

Frankrikes miljöminister Ségolène Royal. Foto: Francois Mori/AP

Frågetecknen hopar sig runt Renault – och deras höga avgasvärden, som skiljer stort mellan testbänk och på väg. Alltså precis som det gjorde hos Volkswagen.

På tisdag förmiddag kom nyheten att Renault återkallar mer än 15 000 bilar på grund av att avgasreningen inte fungerar.

Foto: Ebrahim Noroozi/AP

Men så det pikanta: Nyheten kom inte på ordnat sätt från Renault – utan från Frankrikes miljöminister, den högprofilerade Ségolène Royal i en radiointervju på RTL Radio på tisdag förmiddag. Ministern var så detaljerad i uppgifterna att hon visste att ingreppet i bilarna skulle "ta en halv dag". Och att det rörde sig om att utsläppsreningen inte fungerade i varma temperaturer och under 17 minusgrader.

Annons
X

Från Renault däremot, var det tyst.

Jag ringde omedelbart Renaults pressavdelning hos generalagenten i Sverige – för att få reda på vad som gäller för svenska bilägare. Men där tycktes man ovetande om nyheten, som då låg ute på internationella nyhetsbyråer som AFP och Bloomberg. Efter en timme, vid 11-snåret, kom ett mejl som sade att Renault skrev ett pressmeddelande på huvudkontoret i Frankrike.

Den franska staten som äger 19,7 procent i Renault tycktes alltså ha tagit över som bolagets pressavdelning.

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    På ren svenska betyder det: Miljöministern inte är nöjd med hur Renault hanterar avgasfrågan och att låta Renault schavottera i medier är då ett tämligen effektivt sätt att få fart på åtgärder.

    Något som då aldrig sades var att franska regeringen och Renault hade haft ett möte på måndagskvällen – där test med Renaultbilar diskuterades – liksom Renaults plan att agera på hela avgasfrågan. Inget från mötet har offentliggjorts. Men vi kan konstatera att Royals uttalanden kom efter mötet.

    Nyheten följde efter en dramatisk avslutning på förra veckan: Då avslöjades det att en bedrägerirotel hos franska ekonomiministeriet hade gjort razzior på Renaults huvudkontor tidigt i januari och beslagtagit datorer hos chefer. Anledning: De sökte efter avgasrelaterade dokument. Renaultaktien dök som mest med 23 procent, motsvarande 23 miljarder kronor i torsdags men parkerade sedan på minus 10 procent. Inga andra tillverkare har utsatts för razzior.

    Bakgrunden är att franska regeringen i höstas tillsatte en teknisk kommission efter VW-skandalen som skulle undersöka om andra tillverkare hade samma fuskmjukvara. Fem Renaultbilar ingick i ett test ute på väg i december – och miljöminister Ségolène Royal sa som det var i torsdags: Renault har betydande skillnader mellan utsläpp av både koldioxid (CO2) kväveoxid (NOx) i testbänk och på väg.

    Detta bekräftas av den tyska miljöorganisationen DUH, som den 25 november offentliggjorde att en Renault Espace med 1,6-liters dieselmotor hade 25 gånger högre kväveoxidutsläpp än kraven i Euro 6.

    Även många andra biltillverare har generellt högre utsläpp, men på en lägre nivå, i genomsnitt mellan 4–5 gånger.

    Renault-Nissans vd Carlos Ghosn. Foto: Terry Chea/AP

    Har då Renault fuskmjukvara? Enligt Ségolène Royal har man inte hittat någon. Och Renault nekar i sten. Men bolagets vd Carlos Ghosn är medveten om de stora skillnaderna och satte i somras av 50 extra miljoner euro för att komma tillrätta med problemen.

    Flera slutsatser kan nu dras utifrån razziorna och franska regeringens starka utspel – som uppenbarligen inte gjorts i samspel med Renault.

    1. Franska regeringen är oändligt milt sagt inte nöjd med den hastighet och det sätt som bolaget hanterar utsläppsfrågan. Förutom det allvarliga i att miljöfrågan uppenbarligen inte tagits på allvar hos Renault, tappade franska staten som aktieägare, som mest runt 5 miljarder kronor i aktiefallet på torsdagen.

    2. Renaults informationshantering har fullständigt havererat. De är ständig tvåa på bollen i denna ytterst känsliga fråga där allt fler undrar: Varför har Renault så stora skillnader mellan testvärden och värden på väg? Efter Volkswagenskandalen går det inte att blunda för jämförelser. Nu tvingas Renault agera reaktivt – på uttalanden från storägaren franska regeringen.

    3. Men framförallt försätter Renault, liksom Volkswagen gjorde tidigare, sina kunder i stor ovisshet. Vore jag Renaultägare skulle jag ringa ett samtal och fråga: Vad är det som pågår?

    Parallellt pågår en stor debatt om att modernisera de europeiska avgastesterna – vars teknik är från början av 70-talet och i praktiken tillåter högre utsläpp på väg än i testmiljö. Målet är nu att ha på plats ett fungerande test 2017. Tidigare har billobbyorganisationen Acea på olika sätt motverkat detta.

    Fotnot: Klockan 16 på tisdagen kom Renaults svenska generalagent med ett pressmeddelande som bland annat sade:

    ”Renault bekräftar informationen om att 15 000 bilar återkallas. Återkallningen syftar till att korrigera ett kalibreringsfel på motorstyrningen av 110 hk dieselmotorn på Captur.

    Detta är ett känt problem och redan löst i produktionen sedan september 2015. Inga bilar berörs i Sverige."

    Frankrikes miljöminister Ségolène Royal.

    Foto: Francois Mori/AP Bild 1 av 3
    Foto: Ebrahim Noroozi/AP Bild 2 av 3

    Renault-Nissans vd Carlos Ghosn.

    Foto: Terry Chea/AP Bild 3 av 3
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X